בשיתוף אתר "המקצוענים"
לרוב, נדרש תיקון של פרגולה כעבור פרק זמן של בין 7 ל-15 שנה מיום התקנתה. תדירות הצורך בתיקונים תלויה במידת החשיפה של הפרגולה לשמש ולגשם, בסוג העץ וברמת התחזוקה שהושקעה בה לאורך השנים.
מדובר בעבודה מורכבת יחסית, המצריכה הבנה בסיסית בהנדסה, על מנת למנוע מצב של קריסת הפרגולה, או התעופפות שלה ברוחות כבדות, שכן יש לה נטייה להפוך למעין 'מפרש' ולהתנתק מהתשתית אליה היא מעוגנת.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תיקון קל ונפוץ יחסית: החלפת שכבת הקירוי של הפרגולה

אם במשך הזמן מתגלה חדירת מי גשמים מתקרת הפרגולה, ככל הנראה הגיע הזמן להחליף את שכבת הקירוי שלה.
שני הסוגים הנפוצים ביותר לקירוי פרגולות בישראל הם סנטף או פוליגל. אין טעם להשקיע בתיקון שלהם, שכן עלות החלפתם תהיה הרבה יותר כלכלית ומשתלמת לאורך זמן.
כיצד יודעים מה לבחור?
סנטף: חומר זה מתאים יותר לקיץ, שכן במהלך החורף הוא מאוד מרעיש בזמן גשמים. שימו לב, שניתן להתקין תוספת המקטינה את עוצמת הרעש, אך הדבר כרוך בתוספת מחיר.
פוליגל: חומר זה עמיד גם בשמש וגם בגשם ונחשב למבודד רעשים טוב יותר מסנטף, לכן הוא מתאים יותר לקירוי פרגולה נגד גשם.
כמה זה עולה? החלפת שכבת קירוי מתומחרת לפי מ"ר, ומחושבת בסכום של החל מ-150 שקל ועד לכ-350 שקל לכל מ"ר.
זכרו לציין בהצעת המחיר את העובדה שהחלפת שכבת הקירוי כוללת גם הסרה של שכבת הקירוי הקודמת, על מנת שלא תמצאו את עצמכם נדרשים לשלם תוספת מחיר מפתיעה בסיום העבודה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

היו ערים לסימני ריקבון בעיקר ברגליים התומכות של הפרגולה

שני גורמים עיקריים פוגעים בקורות העץ של הפרגולה: מזג-האוויר ומזיקים.
מבחינת מזג-אוויר, הרי שהפרשי הטמפרטורה הקיצוניים בישראל בין החורף לקיץ, וכן העובדה שכ-8 חודשים בשנה השמש קופחת – גורמים לבלאי מואץ של העץ.
מבחינת מזיקים, הרי שבייחוד בעץ שאינו מתוחזק כנדרש, יש נטייה מוגברת לנזקים של מזיקים (בייחוד חיפושית העץ, זחלי עץ וטרמיטים).
סיבה נוספת לבלאי של העץ הוא התפתחות של עובש עליו.
שימו לב, שעץ שעבר הליך אימפרגנציה הוא למעשה עץ שעבר הליך חיטוי, והוא נחשב לעמיד יותר בפני מזיקים. ואולם, גם עץ שעבר הליך זה מחייב תחזוקה לאורך השנים: שיוף, ליטוש, הוצאת ברגים חלודים וצביעה שלו בסילר (שכבת מגן שמורחים על העץ).
ההמלצה הטובה ביותר היא להקפיד על צביעה של קורות העץ התומכות בצבע ייעודי המכיל מסנן קרינה נגד קרני השמש. כדאי להקפיד על מריחה של שתי שכבות צבע, ולהקפיד על צביעה יסודית במיוחד בחלק התחתון של קורות העץ התומכות. מיד כשאתם מבחינים בסימני ריקבון, חזקו את הקורות האלה או החליפו אותן. זאת, לא רק מטעמים אסתטיים, אלא בעיקר משום שאתם מסתכנים בקריסה של הפרגולה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שמש, מים ומזיקים: אלו הסיבות להיחלשות קורות העץ ולריקבון שלהם

הסיבות העיקריות לבלאי של קורות העץ של הפרגולה הם נזקי מזג האוויר והיתרבותם של מזיקים וטרמיטים ש"מכרסמים" את העץ מבפנים.
מטבע הדברים, אחד התיקונים הנפוצים בשוק הפרגולות הוא החלפה של קורות עץ רקובות. בייחוד אלו המהוות את שלד הפרגולה. מומלץ להחליפן בקורות עץ מאותו החומר והגודל.

מוציאים קורה תומכת? בזהירות בשל סכנת קריסה של הפרגולה

חלקן התחתון של קורות העץ התומכות הוא החלק הרגיש ביותר בפרגולה. זאת, משום שקירבתן לאדמה גורמת להן להיות חשופות לרטיבות ולהירקב במשך הזמן.
החלפת רגל תומכת של הפרגולה חייבת להתבצע במקצועיות ובמיומנות, שכן הוצאה רשלנית של רגל תומכת של הפרגולה עלולה להוביל לקריסתה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כמה יעלה התיקון?

המחיר נקבע בהתאם לסוג העץ, לגודל הקורה ולגודל הכללי של הפרגולה ולמשקלה. המחיר הממוצע בשוק עבור החלפת רגליים הוא 850 שקל לרגל.

מתי לא ישתלם התיקון?

כשחלק גדול יחסית של קורות העץ כבר התבלו ונדרש להחליפן, אין טעם להשקיע בתיקון וכלכלי יותר להחליף את הפרגולה בכללותה.
כמה תעלה החלפת פרגולה? פרגולה בגודל סטנדרטי של כ-20 מ"ר, תעלה 10-20 אלף שקל. שימו לב, שמחיר זה אמור לכלול גם את עלות הפירוק של הפרגולה הישנה.