בערב ראש השנה האחרון נפל דבר, תרתי משמע: משה חוגג הודיע שהוא סיים את הפרק שלו בית"ר ירושלים והעביר את השליטה לידיו של עו"ד יצחק יונגר. המשימה של הנאמן: לנהל את המועדון בתקופה של חוסר ודאות ולנסות לאתר רוכש נגד הזמן והסיכויים.
יונגר (54) כבר מכיר את הנוהל מהתקופה בה תיפעל קבוצות כמו הפועל חיפה, הפועל פ"ת ובאר-שבע, אבל לא יכול היה לדמיין לאיזו צרה הוא ייכנס הפעם. הוא מצא את עצמו מקבל החלטות לבד בשל ניתוק הקשר מהבעלים ששהה במעצר ועם אחריות אדירה: להילחם בתוך כל הכאוס הזה, עם קופה שהולכת ומתרוקנת וחבל שמתהדק סביב הצוואר, על חיי אחד המועדונים החשובים בכדורגל הישראלי.
8 צפייה בגלריה
יצחק יונגר
יצחק יונגר
יצחק יונגר. נלחם בשביל בית"ר
(צילום: עוז מועלם)
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
הנאמן היה למעשה הגורם היחיד שטיפל בענייני הקבוצה בעת הזו. הלוואות, קיצוץ בשכר השחקנים, שכנוע בתי הדין לתת ארכות נוספות, התמודדות מול המשטרה ובתי המשפט, והכנת 15 טיוטות חוזה למכירת המועדון – אלו היו רק חלק מהאתגרים איתם התמודד. "זה התיק הכי מורכב ומסובך שהיה לי בחיים", מודה יונגר בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות", שבו הוא מספר על הסאגה סביב מכירת בית"ר מהזווית שלו – מהרגע בו נכנס להרפתקה ועד צפירת ההרגעה.

"לא היה לי עם מי לדבר"

"חוגג פנה אליי וביקש להיפגש. הוא הודיע לי שבכוונתו למכור את המועדון בגלל הריב עם הקהל. הוא לקח קשה את העובדה שהאוהדים כבר לא איתו", מספר יונגר. "חשבתי שזה כמו הסיפור בבאר-שבע, בעלים שזז הצידה אבל עדיין נשאר בתמונה. אבל אז, ביום אחד, חוגג נעצר וחודש לא היה לי עם מי לדבר. הדבר האחרון שעניין אותו היה בית"ר. לא היה בינינו שום קשר והכל נפל עליי. נשארתי לבד במערכה".
איך מתפעלים מועדון בלי כסף ובעלים? "זה קסם, עשינו פה נס. זו בעיקר התנהלות כספית נכונה ועבודה קשה בניהול הכנסות והוצאות. כולם היו בטוחים שאקצץ שכר לשחקנים, אבל עד ינואר לא ביקשתי את זה. זה היה המוצא האחרון מבחינתי. התקווה הייתה שעד אז נמצא רוכש".
8 צפייה בגלריה
הנאמן יונגר לוחץ את ידו של חוגג
הנאמן יונגר לוחץ את ידו של חוגג
"חודש לא היה עם מי לדבר". חוגג עם יונגר
(צילום: יריב כץ)
ומה קרה? "היו לא מעט פניות בשלבים הראשונים. הבנתי שהרבה אנשים מנסים לעשות כותרות על עצם ההתעניינות. ראינו שיש כמה קבוצות שמגששות, כמו זו של ג'ושוע ג'ייקובי שהיה מהראשונים שפנה. הוא מאוד נחמד, אבל כסף אין לו כנראה. פנה אליי אוהד הקבוצה אילן צדקה שגר בארה"ב. גם הוא היה נחמד, לו יש כסף אבל הוא לא רצה לשים אותו. והייתה קבוצת רוכשים שכבר סיכמה עקרונית".
במי מדובר? "אנשים שקשורים ללארי מייזל (מיליארדר יהודי-אמריקאי המקורב לבנימין נתניהו) היו מעורבים. ניסינו לחבר את סילבן אדמס לסיפור והגענו באמצע ינואר לשלב של חוזים וטיוטות, על סף חתימה. מי שאמור היה לעמוד בחזית הוא בעלים של קבוצה מה-MLS. הוא כבר דיבר עם אלי אוחנה ונכנס לקטע המקצועי, אבל ברגע האחרון התחרט בגלל חשש מהפגנות אוהדים – וזה התפוצץ. עם הקבוצה הזו אפשר היה לייצר תקציבים גבוהים".
והייתה גם הפארסה עם סטפן מלול. "התנאי לכניסה של מלול היה שיפקיד מיליון דולר כדמי רצינות. הוא בן אדם שיש לו כסף, אבל כל יום אמר שהעביר ולא קרה כלום. פניתי לאלי טביב והצעתי לו שייקח את הקבוצה חינם עם החובות, הוא הסכים רק דרך פירוק. בינואר כבר הבנו שלא יהיה רוכש ונאלצתי לבקש מהשחקנים והעובדים לקצץ 25 אחוז, זו הייתה מעין הלוואה. ואז גם קיבלנו הלוואה של 3.5 מיליון שקל".
8 צפייה בגלריה
רצה לקחת את הקבוצה רק אחרי פירוק. טביב
רצה לקחת את הקבוצה רק אחרי פירוק. טביב
רצה לקחת את הקבוצה רק אחרי פירוק. טביב
(צילום: אבי רוקח)

"אף אחד לא סחר בשחקנים"

למה החבאתם את העובדה שנותן ההלוואה הוא צחי אבו, איש עסקים המקורב מאוד לג'קי בן-זקן? "זה מה שהוא ביקש. אנשים פחדו שברגע שיידעו שהם עוזרים לבית"ר בתקופה הזו, האוהדים ייצאו נגדם, יקשרו אותם לחוגג. הייתה את העסקה עם ג'קי ואשדוד, במסגרתה הם יעבירו 3.5 מיליון שקל עבור אביאל זרגרי וירדן שועה. כולם מתחו ביקורת איך עושים דבר כזה בלי לשאול את השחקנים, אבל הם לא יודעים שזה היה בהסכמתם. אף אחד לא סחר בהם. אנשים מנעו עזרה לבית"ר. איך הרעש התקשורתי כלפי בן-זקן סייע למועדון? הוא רק גרם לו להוציא הודעה שהוא יורד מהעסקה. הוא אמר לעצמו 'אני גם עוזר לבית"ר וגם באים אליי בתלונות. הרגשתי כל הזמן שלא מעט גורמים דוחפים לפרק את בית"ר. אני לא מבין את ההגיון הזה".
פירוק עמד על הפרק? "חלק מהתקשורת והאוהדים כעס על כך שלא הולכים לפירוק, אווירה שהדהימה אותי. אפילו כעסו על כך שמלווים למועדון ובכך מונעים פירוק. ההישג הגדול שלי היה שהגענו להסכם שכל החובות ישולמו. לכולם מגיע שיחזירו להם. במקרה של פירוק, השחקנים היו מקבלים החזר חלקי בלבד והפגיעה הייתה אנושה. הרצון להתנקם בחוגג היה מוביל לנזקים אדירים".
8 צפייה בגלריה
יצחק יונגר
יצחק יונגר
"הפגיעה במקרה של פירוק הייתה אנושה". יונגר
(צילום: עוז מועלם)
איך השחקנים הגיבו לדרישות לקיצוץ בשכר? "אופיר קריאף הוא איש מדהים, אמר שגם בלי כסף הוא משחק. הוא אפילו הציע להביא כסף, מוריד את הכובע בפניו. גם איתמר ניצן הוביל קו של שיתוף פעולה. היה ניסיון לשחרר שחקנים. היו כאלה שרצו לעזוב בינואר ואני מנעתי את זה. היה לי חשוב לשמור את בית"ר בליגת העל".

"המינהלת לא עזרה לנו"

ליונגר יש גם בטן מלאה על המינהלת. "היא בכלל לא עזרה לנו, מי שסייעה לנו באישור הגדלת החוב הייתה ההתאחדות. כולם דיברו על רצון לעזור, אבל בפועל רק מעטים עשו זאת", מספר הנאמן. "בינואר כבר סגרנו על הלוואה מהגוף המשדר, התנאי היה שהסכום יירד מכספי המינהלת, אך היא לא הסכימה. גם יו"ר הבקרה סיגלית סייג אמרה כי עד למעצר חוגג עמד בכל ההתחייבויות שלו. אנחנו יודעים כמה כסף הוא הזרים לבית"ר".
ומה היה הסיפור עם הארנק הדיגיטלי שהתברר כי לא ניתן להשתמש בכספים שהיו בו, אם בכלל היו? "לא יודע מה בדיוק היה שם. יש טענה של חוגג שהוא העביר את כל הכסף מהארנק הדיגיטלי. סייג אומרת משהו אחר. היה כסף מזומן וצ'קים שאם המשטרה לא הייתה מתנגדת, היה אפשר לממש אותם".
8 צפייה בגלריה
מחוץ לדיון
מחוץ לדיון
אופיר קריאף. "הציע להביא כסף"
(צילום: יריב כץ)
מה אתה חושב על התנהלות הבקרה? "הבקרה ניסתה לסייע לנו איפה שאפשר. הם מקצועיים ולא צריך לבוא אליהם בטענות, כי אלו מסוג הדברים שאי אפשר לצפות. הבקרה צריכה להבטיח תשלומים לשחקנים, מאמנים ועובדים – והכל שולם".
נחזור לבן-זקן. מה הייתה רמת המעורבות שלו בעסקת אברמוב? הרי הוא הגיע לאותה פגישה לילית מכרעת בביתו של ניר ברקת. "בן-זקן לא היה מעורב בכלל בניהול בית"ר. זה הגיע מכוח החברות שלו עם חוגג, מולי הוא כמעט שלא עבד. אני התעסקתי בניסיון להשיג ערבות מעיריית ירושלים כחלק מתוכנית ב', במקרה שלא יימצא רוכש".
8 צפייה בגלריה
ג'קי בן זקן
ג'קי בן זקן
ג'קי בן זקן. "לא מעורב בניהול בית"ר"
(צילום: עוז מועלם)
עד כמה רכישת בית"ר קשורה לעסקת בית וגן? "הסיפור מאוד פשוט. יש הסכם מ-2019, פסק דין בין עיריית ירושלים, רשות מקרקעי ישראל וחברת הנדל"ן שרכשה את המתחם. בית"ר אפילו לא צד בהסכם, אלא רק מאשרת שתנהג על פיו. ברגע שהיתר הבנייה יתקרב, העירייה יחד עם מנהל מקרקעי ישראל צריכים להקצות קרקע חלופית לקבוצה, וחברת הנדל"ן תממן בו בניית מתחם אימונים בסטנדרטים של אופ"א".
היו דיבורים על קומבינות ועסקה נדל"נית. "בכל מה שקשור לבית"ר אין שום דבר מסריח או בעייתי, יש הסכם ברור שקיבל תוקף בבית המשפט. בית"ר תשמח לצאת מהמתקן הזה כמה שיותר מהר. המשטרה בדקה את ההסכם עם אברמוב וכתוב בו במפורש את כל הדברים כנספחים להסכם המכר. המשטרה הכניסה שעבודים כדי שחוגג ומקורביו לא יוכלו לקחת כסף מעסקת אברמוב ובית וגן, כך שאני אפילו רגוע יותר כיום. היו הרבה שמועות על חובות עתק למס ההכנסה וכל מיני שטויות. בית"ר נוהלה בצורה מסודרת מאוד, חברות בדיקת נאותות חפרו לנו פה שבועות. היו סיפורים על שעבודים של שחקנים, אין דברים כאלה. כל הגורמים בדקו את בית"ר ולא הניפו דגל אדום".
8 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
אברמוב. "אין שום דבר לא כשר במכירה"
(צילום: עוז מועלם)

"חוגג עזר במכירת בני-יהודה"

ספר על החודש האחרון עם הזיגזג בעסקת אברמוב. "זה היה חודש דרמטי וקשה מאוד עם עליות וירידות. עשיתי כבר עסקאות, בדבר כזה לא נתקלתי. היה צריך לחבר פה הרבה גורמים. פתאום כל מה שעניין את המשטרה היה לשמור על חוגג, בציניות כמובן. הוערמו קשיים ברמות שלא נתקלתי בהם. לא בכדי הלכנו על דרישות לא סבירות לבית המשפט, הייתה כוחניות. היו את התנאים של אברמוב כמו הערבות שהפכה להמחאת זכות מעיריית ירושלים. כולם מפחדים כשהם מתעסקים עם בית"ר. ניסיתי לא להיות במו"מ רק עם גורם אחד. עבדתי גם מול הקבוצה של ג'ושוע או עם עמותת האוהדים שדיברה על שישה מיליון שקל ואספה בפועל 400 אלף שקל. ברוב הזמן הייתי בקשר עם חוגג אחת לכמה ימים, בחודש האחרון הוא עשה הכל כדי שהעסקה תצא לפועל. אפילו עזר במכירת בני-יהודה".
יונגר חושף כי נשיא מכבי חיפה יעקב שחר סייע לבית"ר מאחורי הקלעים. "מעבר לעסקת זרגרי, יענקל'ה שאל אותי בפגישה במה הוא יכול לעזור. הוא קרא באותו רגע למנכ"ל ואמר שיוסי אבוקסיס וגל אלברמן יחליטו ביניהם אילו שחקנים יעברו בהשאלה לבית"ר, ובכסף הוא יטפל אחר כך. לא ראיתי הרבה אנשים שבאמת ניסו לעזור. התחושה שלי הייתה שאנשים ישבו בצד וציפו שהעסקה תיפול".
8 צפייה בגלריה
יעקב שחר
יעקב שחר
יעקב שחר. ניסה לעזור
(צילום: עוז מועלם)

"בית"ר צריכה בעלים הרבה יותר עשיר"

כמה הרגשת שאוהדי בית"ר איתך? "ממש לא. כשהלכתי לבקש ארכה בבית הדין העליון, ראיתי שהגיעו הרבה שוטרים, אבל לא אוהדים. בהפועל פ"ת הגיעו 500 אוהדים בסיטואציה דומה רק כדי ללחוץ על בית הדין. קבוצה שייכת קודם כל לאוהדים שלה, היה בלבול בין הכעס כלפי חוגג לבין טובת הקבוצה. כשניסיתי כמה פעמים להגיד 'עזבו את הכעס על חוגג, בואו נציל את בית"ר', הם אמרו 'כל עוד שחוגג פה לא נקנה מינויים וכרטיסים'. יש משהו בלתי מובן בין סקרים שמראים שיש לבית"ר את מספר האוהדים הגדול בארץ לבין התמיכה במועדון. לא הבנתי איך השנאה לחוגג גוברת על הישרדות הקבוצה".
בשורה התתתונה, אברמוב יהיה פלסטר של שנתיים-שלוש או שייצר יציבות? "בית"ר צריכה בעלים הרבה יותר עשיר ובעל יכולות. ברק אמר בהגינותו שהוא לקח את המועדון כדי להציל אותו, שזה רק פיקדון לשנה-שנתיים ואז הוא יעזוב".