הסגרת שי אביטל תתעכב, אבל המתלוננות כבר ניצחו

עדיין לא ברור איך המעצר הזה יסתיים ומתי אביטל יוסגר לישראל • ניסיונות העבר מלמדים שהדרך המשפטית סבוכה

שי אביטל עם טיילור מלכוב ונטע אלחימיסטר , צילום: אור גפן

המשטרה רשמה בסוף השבוע הישג מודיעיני והרתעתי, עם מעצרו של שי אביטל באמסטרדם, כלפי עבריינים שנמלטו בשנה האחרונה מהארץ בניסיון לחמוק מאימת הדין.

עדיין לא ברור איך המעצר הזה יסתיים ומתי אביטל יוסגר לישראל. ניסיונות העבר מלמדים שהדרך המשפטית סבוכה. הסתבכות עם החוק, חובות כבדים, ובשנים האחרונות גם שיימינג - כולם סיבה לעלות על מטוס ולברוח. הבורחים מחזיקים בדרך כלל דרכונים זרים, ונמלטים לרוב למדינות שלישראל אין איתן הסכם הסגרה. הם בונים על הזמן שיחלוף עד ללכידתם, ועל כך שאולי הראיות נגדם ייחלשו, שעדים נגדם יתחרטו או ייעלמו, או שפרקליטים יתייאשו.

רגעי המעצר של שי אביטל בהולנד, צילום: דוברות המשטרה

שת"פ חוצה גבולות

עד 2006 משטרת ישראל השתייכה לגוש האסיאתי של האינטרפול, דבר שהקשה מאוד לבצע שיתופי פעולה, שכן חלק ניכר משיתופי הפעולה המבצעיים של ישראל מתנהלים עם מדינות אירופה. האינטרפול מאפשר שיתוף פעולה חוצה גבולות בין משטרות וסוכנויות אכיפה בחו"ל, ושולט במאגר הנתונים המבצעיים ובמאגרי מידע משטרתיים.

ניסיון העבר מלמד ששיתופי הפעולה הללו קוצרים הצלחות, ולעיתים קיים ביניהם דמיון רב. אביטל נאזק אמנם בידי שוטרים מקומיים, אבל את המודיעין המדויק לגבי מקום הימצאו הביאה משטרת ישראל.

קווי דמיון

המעצר המפתיע ביציאה ממסעדה באמסטרדם דמה להפליא למעצר בשעתו של בועז יונה, מי שעמד אז בראש חברת "חפציבה", שבעקבות קריסתה נמלט לחו"ל.

שי אביטל ואסתי גינזבורג (ארכיון), צילום: מאיר פרטוש

כמו אביטל, גם יונה שהה בכמה מדינות שונות, ונעצר בצאתו ממסעדה באיטליה כשהוא מופתע לחלוטין.

על מבצע מעצרו של יונה פיקד אז תת־ניצב דרור אסרף, אותו קצין שפיקד הפעם על מבצע מעצרו של אביטל, בהיותו ראש חטיבת החקירות באגף החקירות והמודיעין. כמו אביטל, יונה נעצר באוגוסט ובאותה שיטה. אסרף עקב בשעתו אחרי יונה ורעייתו, וכשיצאו ממסעדה צעק לעברו בשמו. כשיונה הסתובב לעברו, הזיהוי היה בינגו - והוא נעצר.

ביום חמישי בערב קיבל אסרף את המידע על הימצאו של שי אביטל במסעדה באמסטרדם, ובאופן שבו עצר את יונה באיטליה הביאה נציגת המשטרה בהולנד, סגן־ניצב יעל רייכרד, לזיהויו ולמעצרו של אביטל.

אביטל, כמו יונה, צפוי לנהל כעת מאבק משפטי מייגע באמצעות פרקליטיו. בישראל כבר הבהירו שניתן להגיש נגדו כתב אישום. עדיין לא ברור אם ואיזה עונש יוטל על אביטל לכשיוסגר לישראל.

מה שבטוח זה שבעידן הרשתות החברתיות, תמונתו של מי שהיה "סוכן דוגמניות" כשהוא אזוק כאחרון העבריינים במרכז תוסס של חיי לילה בלב אמסטרדם תרדוף אותו כל ימי חייו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר