דרמר נגד קושנר: "נתניהו ביקש את ההכרה בירושלים מהרגע הראשון"

שגריר ישראל בוושינגטון לשעבר סתר את דברי חתנו של הנשיא לשעבר טראמפ לפיהם נתניהו הסתייג מההחלטה האמריקנית להכיר בירושלים כבירת ישראל • גם השגריר האמריקני לשעבר פרידמן דחה בעבר את גרסתו של קושנר

השגריר לשעבר רון דרמר וג'ראד קושנר, צילום: עמוס-בן-גרשום-לעמ_אי.פי.איי_דוד-ועקנין

רון דרמר, מי שהיה שגריר ישראל בארה"ב בתקופת טראמפ, יוצא נגד דברי חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, כאילו ראש הממשלה לשעבר נתניהו, הסתייג מההחלטה ההיסטורית של ארה"ב, להכיר בירושלים כבירת ישראל.

דרמר הגיב להאשמות שנכתבו בספרו החדש של קושנר, "לפרוץ אל ההיסטוריה: זיכרונות מהבית הלבן". חתנו של הנשיא כתב בין היתר כי ערב החלטת טראמפ על ההכרה בירושלים, התקיימה שיחת טלפון נוספת בין טראמפ ונתניהו בסוגיה. לדבריו, נתניהו נשמע לא מתלהב כאשר טראמפ דיווח לו על ההחלטה ורק אמר "אם תבחר לעשות זאת, אני אתמוך בך". קושנר אומר כי נתניהו "הגיב בהתלהבות פחותה מן הצפוי", וכי תגובה זו עוררה בלבול אצל הנשיא.

דרמר אומר בתגובה כי לטראמפ או לאנשיו, "לא הייתה שום סיבה להתבלבל". בהסכת 'לא דיפלומטי', אמר דרמר כי נתניהו וכל יועציו העלו את הבקשה להכרה בירושלים עוד לפני שטראמפ נכנס לתפקיד וגם לאחר מכן, פעמים רבות. "כאשר ראש הממשלה לוושינגטון בפברואר 2017, וכאשר טראמפ בא לירושלים במאי אותה שנה, הוא שמע מנתניהו כל תמיכתו במהלך. טראמפ והצוות שלו שמעות מנתניהו וממני במשך שנה, עד כמה אנו רוצים את ההחלטה הזו (ההכרה בירושלים). נתניהו מההתחלה ועד הסוף היה בעד ההחלטה הזו ואני פעלתי בוושינגטון לקדם אותה".

דרמר מספר כי טראמפ שיתף את נתניהו בחשש של המודיעין האמריקני מהתלקחות מלחמתית בעקבות ההכרה בירושלים. על כך השיב נתניהו כי "המודיעין שלנו לא מראה שיהיה פיצוץ. אבל אפילו אם היה מודיעין כזה הוא היה תומך בהחלטה משום שהיא חשובה לנו עד כדי כך". עוד מגלה דרמר, כי באחד מסבבי השיחות עם האמריקנים בנושא, נתניהו הוריד מן המטוס רגע לפני המראה לאפריקה, את ראש המל"ל דאז, מאיר בן שבת, כדי שלאמריקנים יועבר מסר חד משמעי בדבר תמיכת ישראל במהלך.

אשר לשיחת הטלפון שבלבלה את הנשיא אומר דרמר כי "הייתי על השיחה. היא עסקה בניתוח מודיעיני קר. אולי זה מה שהוביל לבלבול".
השגריר הישראלי לשעבר, שנחשב למשפיע ביותר בוושינגטון בכל הזמנים, דוחה גם את טענת קושנר כאילו מהלך הריבונות, עליו הכריז נתניהו עם הצגת 'תכנית המאה', בינואר 2020 לא היה מתואם עם האמריקנים. לדבריו, חילופי מכתבים בחתימתם של טראמפ ונתניהו מאותה העת, מאשרים את הכוונה לספח חלקים מיו"ש.

"אם טראמפ היה מופתע (ממהלך הריבונות) המשמעות היא שהוא לא ידע על מה הוא חתם. ואני מופתע שג'ארד מופתע כי הוא קרא את המכתבים האלה והוא יודע מה יש בהם. צריך לשאול אותו מדוע הוא מופתע. נאמר בהם במפורש שארה"ב תתמוך בהחלת החוק הישראלי על אותם שטחים שתכנית טראמפ סימנה ככאלה שיישארו בידי ישראל ומדובר על 30 אחוז מהשטח".

דרמר, מיועציו הקרובים ביותר של נתניהו מוסיף כי "ראש הממשלה דאז לקח סיכון פוליטי עצום בזמן בחירות, כאשר קיבל את התכנית. אני יכול להבטיח לך שבלי המכתבים האלה, נתניהו לא היה בא לוושינגטון. הממשל נסוג בו מן ההתחייבות".

דרמר הדגיש בשיחה כי הנשיא טראמפ עצמו אמר בנאומו בטקס כי החלת הריבונות תהיה מידית. יצוין כי גם השגריר לשעבר פרידמן דוחה את גרסת קושנר ואומר כי ישראל וארה"ב סיכמו על ביצוע מידי של מהלך הריבונות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר