ח"כ גלעד קריב | צילום: אורן בן חקון

טענה לניגוד עניינים מצד ח"כ קריב: "אישר כספים לעמותה שבה פעל כחבר ועד מנהל"

יו"ר תנועת ארץ הקודש, הרב פסח לרנר, פנה ליועמ"ש ודרש להקפיא את העברת הכספים למיזם להקמת מנהלת התחדשות יהודית של משרד התפוצות ועמותת פנים, שאושר בהיקף של 60 מיליון שקלים מכספים קואליציוניים של מפלגת העבודה • "ההתקשרות עם העמותה נגועה בחוסר ניקיון כפיים, המעלה חשש לעבירות מתחום טוהר המידות"

"ניגוד עניינים חריף": יו"ר תנועת ארץ הקודש, הרב פסח לרנר, פנה הבוקר (שישי) ליועמ"ש ודרש להקפיא מיידית את העברת הכספים למיזם להקמת מנהלת התחדשות יהודית של משרד התפוצות ועמותת פנים, שאושר בהיקף של 60 מיליון שקלים מכספים קואליציוניים של מפלגת העבודה. זאת לאחר שהתגלה כי ח"כ גלעד קריב, שימש במקביל לכוהנתו בכנסת כחבר ועד מנהל בעמותה ויש חשש לניגוד עניינים.

בפתח פנייתו, הרב לרנר אמר כי הוא הופתע לגלות שלתנועת ארץ הקודש, שמפעילה פרויקטים של חיזוק הזהות היהודית בתפוצות והקשר למדינת ישראל, לא ניתנה הזדמנות להשתתף במיזם. כך גם לגופים אחרים הפועלים בנושא. בעקבות כך נערכה בדיקה מעמיקה שגילתה כי הליך הקמת המנהלת התנהל בצורה פסולה, שמעלה חשד לחוסר ניקיון כפיים.

במקביל, העיתונאי קלמן ליבסקינד פרסם בעיתון מעריב תחקיר על מעורבותו של ח"כ קריב במיזם ופגמים חמורים שנפלו באישור קיום המיזם. הקמת המנהלת ותקצוב המיזם, הינם מימוש של סעיף בהסכם הקואליציוני, שנחתם עם כניסתה של סיעת העבודה אל הממשלה. ח"כ גלעד קריב ששימש בעבר כיו"ר התנועה הרפורמית בישראל קידם את הכנסת הסעיף להסכמים ונטל חלק פעיל בקידומו ובאישורו בתקציב המדינה לשנת 2022. אולם, מהפרסומים עולה כי בסופו של דבר הכסף הגיע לעמותת פנים שקריב שימש בה עד לפני תקופה קצרה כחבר וועד מנהל, במקביל לכהונתו בכנסת ופעילותו לאישור התקציב.

ההצבעה על התקציב בשנה שעברה, ארכיון, צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

כאמור, קשריו של קריב עם העמותה לא מנעו ממנו לעסוק בתקציב, ואף לא מנעו מיו"ר העמותה להודות על כך בפומבי עם אישור המיזם בציוץ בטוויטר תחת התיאור "תודות לאלה שבלעדיהם המיזם לא היה מתרחש".

מלבד ניגוד העניינים של קריב, לרנר מציין כי ההתקשרות עם העמותה נערכה באופן בלתי תקין ובניגוד לתקנות, תוך שאנשי העמותה השתתפו בישיבות עם אנשי המשרד והיו שותפים להליך המקצועי עוד בטרם התקבלה ההחלטה לקיום המיזם המשותף. "ידה של עמותת פנים שקועה עמוק בעבודת המטה, שסופה הקצאת עשרות מיליונים אליה עצמה" כותב לרנר.

נוסף על כך, העמותה נבחרה בהליך של פטור ממכרז ופרסום תבחינים, זאת בעוד תקציבה השנתי בשנים עברו עומד על סך כ-1% בלבד מהיקף המיזם כולו, והיא אף מתחייבת לגייס עשרות מיליוני שקלים ממקורות עצמאיים. באופן תמוה, העמותה לא נדרשה לספק כל הוכחה ליכולתה לנהל ולגייס כספים בהיקף שכזה.

לרנר מציין קשיים משפטיים נוספים שכרוכים בקיומו של מיזם שכזה דרך משרד התפוצות, שתחום פעילותו הפורמלי הינו תפוצות, ואילו תקציב המנהלת מיועד לפעילות שחלקה וודאי יתקיים בתחומי מדינת ישראל. מלבד זאת, על פי התקנות המשפטיות ניתן לקיים מיזם משותף עם הגוף שמבצע את הפעילות בעצמו ולא דרך עמותות שמשמשות כ"צינור" להעברת המימון לעמותות אחרות..

יו"ר תנועת ארץ הקודש חותם את מכתבו כי לאור הדברים עולה חשש כבד כי מדובר בהעברת כספים פוליטיים, ומשום כך יש לעצור את העברת התקציב עד לבחינה מחודשת של השיקולים ללא כל לחצים פוליטיים ואישיים פסולים ובמקביל, לבדוק בצורה מעמיקה את מעורבותו של ח"כ קריב בהעברת התקציבים.

"ההתקשרות עם עמותת פנים בהיקף של 60 מיליון שקלים, נגועה לכל ארכה בניגוד עניינים חריף ובחוסר ניקיון כפיים המעלים חשש של ממש לעבירות מתחום טוהר המידות", כתב הרב לרנר, והוסיף: "אנו פונים אלייך על מנת שתורי באופן מיידי על הקפאת ההתקשרות ועל פתיחתה של בדיקה מקיפה בנושא".

ח"כ קריב הגיב: "המצוקה של הארגונים האורתודוקסיים ברורה. אחרי שנות דור - נשבר המונופול שלהם על תקציב הממשלה בתחום התרבות היהודית. ההתקשרות בין משרד התפוצות לעמותת פנים נעשתה על פי כל הנהלים, באופן שקוף, ועל ידי דרגי המקצוע והייעוץ המשפטי של משרד התפוצות ומשרד האוצר. אני גאה על התפקיד שלי בהבטחת תקציבים לתחום ההתחדשות היהודית, ועל כך שבהתאם לנהלים - לא הייתי מעורב כלל במגעים בין עמותת פנים לבין הממשלה. יודגש כי סיימתי את כל תפקידיי בעמותת פנים לפני ההתקשרות בין משרד התפוצות לעמותה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו