"בור ללא תחתית": גל ההתייקרויות לא פוסח על תנועות הנוער, החוגים והטיולים

בצופים, בנוער העובד והלומד ובבני עקיבא מעלים את דמי החבר ומחיר הטיולים • גם החוגים, שעלותם מלכתחילה הייתה מאות שקלים בחודש - מתייקרים

כנס של תנועות הנוער בכיכר רבין, צילום: גדעון מרקוביץ

השנה הורים לילדים ישלמו יותר עבור תנועות הנוער, ימי הטיולים והחוגים הפרטיים. ההורים עומדים להרגיש היטב את נטל יוקר המחיה בשנת הלימודים שעומדת להיפתח בקרוב, אפילו יותר מבשנה הקודמת.

חלק מתנועות הנוער והמסגרות הבלתי פורמליות כבר העלו, או צפויות להעלות, מחירים. גם בכאלה שלא, המחירים עדיין מצטברים למאות ולאלפי שקלים בשנה עבור כל ילד. תנועות הנוער בישראל הן גופים שמתוקצבים במיליוני שקלים בכל שנה על ידי משרד החינוך. למרות זאת, בקרוב הן יכבידו את נטל המימון גם על ההורים. מי שילדיו פעילים בצופים ישלם השנה 175 שקלים עבור כל יום של טיול, זאת לעומת 155 שקלים אשתקד. בצופים יעלו גם את דמי הרישום השנתיים מ־710 ל־715 ש"ח.

משפחת עטרי, צילום: באדיבות המשפחה

בתנועת הנוער העובד והלומד מציינים כי עקב עליית מחירי ההסעות, האבטחה, המזון ומרכיבים נוספים, גם אצלם ייתכנו התייקרויות של הטיולים והמחנות, אך לא מסרו מה יהיה גובהן. כבר כיום דמי החברות השנתיים (ללא טיולים) יכולים להגיע ל־650 ש"ח בהתאם למדד הסוציו־אקונומי. בתנועת הנוער הלאומי בית"ר אומרים שהמחירים לא עלו אך עדיין תשלמו 300 ש' דמי חבר לשנה, אבל גם סכום של 1,300 ש' עבור 13 ימי טיול לכיתות ז'-י"ב, או 700 ש' עבור 6 טיולים לתלמידים בכיתות ג'-ו'. על חברות בבני עקיבא תשלמו 330 ש' בשנה, ועוד יותר מ־900 ש' עבור פעילויות כמו מסעות חנוכה ופסח, ט"ו בשבט ומחנה קיץ.

הכל נופל על ההורים

בת־אל עטרי היא אמא לארבעה ילדים בני 6, 10 וחצי, 13 ו־16. בכל חודש היא ובעלה אסף מוציאים מאות שקלים על פעילויות אחר הצהריים. לדבריה, "שלושת הילדים הגדולים רשומים לבני עקיבא. כשיש ילד שלישי דמי החבר (330 ש"ח) ושאר הפעילויות והטיולים הופכים את זה למאוד יקר. בחודשי הקיץ, כשההוצאות עדיין בשמיים, יש גם את מחנה הקיץ - שילמתי 290 ש' ליומיים. זה מאוד מרגיז, כל פעילות הכי קטנה גוררת הוצאות. זה פשוט בור ללא תחתית".

באשר לחוגים היא מספרת: "בשנה שעברה רשמתי את הילדה הקטנה לחוג ריקוד וזה עלה 195 ש' לחודש על פעם בשבוע, לא כולל בגדים ונעלי ריקוד. הרבה הורים מגיעים היום למצב שהם צריכים לבחור בין תנועת נוער, חוג כדורגל או חוג מחשבים. בגלל שהכל נורא יקר כמעט בלתי אפשרי גם וגם, בטח כשיש לך שני ילדים או יותר. עלות של חוג כדורגל יכולה להגיע עד 400 ש' בכל חודש, זה כבר יוצא יותר מדי. כהורה זה מאוד מאכזב אותך להגיד לילד 'לא'. בשורה התחתונה הכל הופך יקר, זו כבר לא תחושה. אתה רואה את זה גם בהוצאות המזון ובהוצאות על חשמל. אני חושבת על ילדים שלהורים שלהם אין ונחמץ לי הלב".

משפחת מיורוב,

דמי החבר השנתיים לתנועת הנוער "כנפיים של קרמבו" לצעירים עם ובלי צרכים מיוחדים מגיעים ל־500 ש' (ומתחילים ב־125 ש', בהתאם למדד החברתי־כלכלי של היישוב שבו גר הילד). בתנועה מציינים כי דמי החבר יציבים ולא שונו בחמש השנים האחרונות. על חוגי הסיירות של קרן קיימת לישראל, אחד הגופים העשירים במדינה, ישלמו ההורים 1,750 ש' לשנה (קיים סבסוד בפריפריה) ותשלום נוסף עבור טיולים. חוגי ריקוד, כדורגל, מחשבים ועוד גם הם מתייקרים, בעיקר באזורי ביקוש, שם יש תחושה שההורים יכולים לספוג ולשלם יותר.

אירנה מיורוב היא אמא לשני ילדים בני 7 ו־11 וחצי. היא מספרת כי החוגים התייקרו בתקופה האחרונה בסך כולל של 200 ש'. כמפרנסת יחידה זה מקשה עליה מאוד.

650 שקלים לחוג

"הבת שלי בחוג אקרובטיקה אווירית, שם המחיר עלה מ־500 ל־650 ש"ח. הבן הולך לחוג שחייה, ושם המחיר עלה מ־350 ל־400 ש"ח בחודש. הכל מתייקר והכל נופל על ההורים. אני אם יחידנית שצריכה לשלם שכירות, שגם היא עלתה, ולעשות קניות בסופרמרקט כשהמוצרים מתייקרים. הכל עולה אבל המשכורות לא עולות. מה עושים? אני לא רוצה לאכזב את הילדים, הם אוהבים את החוגים והם גם ממש טובים בהם ומראים התקדמות. אז מקצצים ממה שאפשר, נעזרים בסבא ובסבתא ולפעמים גם נכנסים לחובות. אני מצמצמת את ההוצאות שלי בשביל הילדים. המדינה חייבת לסייע, להעניק סבסוד, כדי שכל הילדים יוכלו ליהנות", מספרת אירנה. 

בתחום החוגים ניתן להצביע על שני סוגי חוגים - כאלה המופעלים על ידי אנשים פרטיים, ולצידם חוגים במרכזים הקהילתיים של החברה למתנ"סים הארצית. שם אפשר למצוא מגוון חוגים כמו אמנויות לחימה, כדורגל וכדורסל, התעמלות קרקע, שחמט, תיאטרון, טכנולוגיה, ועוד. מחירי החוגים נעים בין 140 ל־250 ש' בממוצע בחודש. אמנם זול באופן יחסי, אך עבור מי שיש להם שלושה ילדים ויותר עדיין מדובר בהוצאה משמעותית (אף שקיימת הנחת אחים).

לדברי מנכ"ל החברה למתנ"סים הארצית טל בסכס, "המתנ"סים הם מוסדות ללא כוונת רווח, והיכן שמתאפשר אנחנו שומרים על אותה רמה של מחירים. גם במקומות שבהם היתה התייקרות בתשומות החיצוניות, העלייה במחירים שלנו היא באחוזים בודדים. בסופו של דבר אנו מעוניינים שיותר ילדים ישתתפו בחוגים ויפתחו תחושת מסוגלות וביטחון עצמי".

נציין כי רבות מתנועות הנוער והמסגרות הבלתי פורמליות כלל לא טורחות לפרסם את המחירים באתרים שלהן.

תגובות תנועות הנוער

מתנועת הצופים נמסר: "לא אחת אנו מעניקים הנחות לתושבי פריפריה ולמי שזקוקים לסיוע. המחירים הינם מחירי מקסימום ומשתנים בהתאם לסבסוד/סיוע של רשויות מקומיות". בקק"ל ציינו כי עלות של 700-400 ש' לחניך בפריפריה מסובסדת לפי מפתח סוציו־אקונומי.

מתנועת הנוער בית"ר נמסר בתגובה: "בתנועה קיימת ועדת הנחות המסבסדות יותר מ־35% מהחניכים".

בכנפיים של קרמבו ציינו כי "הפעילות בתנועת הנוער ממומנת במחציתה מתרומות. דמי החבר בתנועה נועדו לעזור במימון הפעילות היקרה בסניפים. התנועה עושה מאמץ לסבסד פעילים רבים שאין ביכולתם לעמוד בדמי החבר, כדי שיוכלו ליהנות מפעילות חווייתית ונגישה עם חברים בגילם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר