צה"ל חושף: "חיסול תייסיר ג'עברי - הפצצות חדרו דרך הקומה השביעית בבניין בן 14 קומות"

יומיים לאחר מעצר הבכיר, התברר לכוחות הביטחון כי לא ניתן להניא את הג'יהאד האסלאמי מכוונתו לבצע פיגוע נ"ט • היציאה למבצע היתה רק שאלה של זמן • "ג'עברי מצא את מותו באופן מיידי, יחד עם סייעניו"

עשן מיתמר לאחר פיצוץ בעזה, צילום: אי.פי

מבצע "עלות השחר", שלב אחר שלב: ביום שישי, בשעה 16:16 בדיוק, הטילו שני מטוסי קרב מטייסת 107 של חיל האוויר בזו אחר זו שמונה פצצות לעבר הבית שבו שהה מפקד הגזרה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי, תייסיר ג'עברי. בדיוק לפי התכנון, הפצצות חדרו דרך הקומה השביעית בבניין בן 14 קומות לקומה השישית, שבה שהה ג'עברי. ג'עברי מצא את מותו באופן מיידי, יחד עם סייעניו. את הפרטים הללו חושף היום (שלישי) צה"ל, יממה וחצי לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש.

מבצע "עלות השחר", צילום: דובר צה"ל

במהלך המבצע תכנן הג’יהאד האסלאמי לשגר כלי טיס בלתי מאויש לעבר אסדת הגז תמר, הנמצאת לא הרחק מחופי עזה. הניסיון לא צלח, וצה״ל אף פגע במתחם כלי טיס בלתי מאוישים של הארגון.

בצה"ל מודים היום כי אמנם הופתעו מהעובדה שהמעצר של בכיר הג'יהאד האסלאמי גרר תגובה כה חריפה של הארגון ברצועת עזה, אך לא הופתעו מכך שהארגון הסורר ברצועת עזה יהיה מוכן להתעמת עם ישראל.

פעילות אגף המבצעים בחיל האוויר ואגף המודיעין מבצע "עלות השחר" // דובר צה"ל

לאחר המעצר, בלילה שבין שני לשלישי בשבוע שעבר, החליט מפקד פיקוד דרום, אלוף אליעזר טולדנו, לסגור את הצירים הסמוכים לעוטף עזה. לאחר יומיים שבהם התברר כי לא ניתן להניא את הג'יהאד האסלאמי מכוונתו לבצע פיגוע נ"ט, התקבלה ביום רביעי בערב ההחלטה לצאת למבצע, והביצוע היה רק שאלה של זמן והזדמנות מבצעית.

בצה"ל הבינו שכדי לחזק את ההרתעה שנפגעה עם סגירת הצירים, אין ברירה אלא לפעול. מהפרטים החדשים עולה כי הוחלט לחסל את ג'עברי ביום שישי בשעות אחר הצהריים, בזמן שנחשב גם זמן "מנומנם" יחסית ברצועה.  

ג'עברי הסתתר בקומה השישית בבניין בן 14 קומות בשם "בורג' פלשתין", בשכונת סג'עייה שבעזה, לצד אשתו. בדירה סמוכה היתה משפחה של אזרחים בלתי מעורבים. 

מבצע "עלות השחר",

במשך שעות ארוכות עמלו בחיל האוויר על מציאת הדרך הטובה ביותר לחסל את ג'עברי מבלי לפגוע באזרחים. לבסוף הוחלט לשגר פצצה קטנה יחסית דרך הקומה השביעית, על מנת שזו תחדור לקומה השישית ותתפוצץ מעל ג'עברי. חיל האוויר שיגר למקום שבע פצצות נוספות בהתאם לתכנון מראש - לקח מניסיונות סיכול קודמים שמהם הצליחו מחבלים לחמוק בחיים. בתוך 180 שניות חוסל מהאוויר גם עבדאללה קדום, וצה"ל תקף גם מוצבים ועמדות תצפית של חמאס.

רבע שעה לאחר מכן, בשעה 16:30, הודיע דובר צה"ל כי צה"ל יצא למבצע נגד הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. למחרת, במוצאי שבת, הגיעה ההזדמנות לחסל גם את מפקד הגזרה הדרומית של הג'יהאד האסלאמי, ח'אלד מנסור. כבר בשעות הצהריים ידעו בשב"כ לומר היכן שוהה המחבל, אלא שבחיל האוויר זיהו בקרבת דירת המסתור שלו ילדים, והחליטו להמתין עם הפעולה.

בשעות הערב החליטו לפעול. בסביבות 21:30 שוגרו פצצות לעבר שלוש הקומות בבניין שבו שהה. בפעולות הללו, כמו גם בתקיפות נוספות במהלך המבצע, השתתפו גם כלי טיס בלתי מאוישים, שכיום כבר ניתן לומר שהם בעלי יכולות תקיפה. כלי הטיס המאוישים מרחוק ביצעו 111 גיחות במהלך 55 שעות המבצע, ובשיא היו פרוסים בעשרות מוקדים שונים.

עזה, מבצע "עלות השחר", צילום: אי.אף.פי

לפי חיל האוויר, במהלך המבצע הופעלו רק חמישה-עשרה אחוזים מיכולותיו ההתקפיות, וההישג הושג בעיקר הודות לעובדה שהמטרות שהותקפו היו איכותיות. לפי נתוני חיל האוויר, במהלך המבצע הוטלו 197 חימושים ברצועת עזה, הופעלו 2,149 אנשי מילואים וגויסו שתי סוללות כיפת ברזל במילואים. המטח הגדול ביותר של הג'יהאד האסלאמי כלל שיגור של בין 60 ל-100 רקטות בו-זמנית לאותו מקום.

בסך הכל, הג'יהאד האסלאמי שיגר 1,171 רקטות לעבר שטח ישראל, ולוחמי כיפת ברזל יירטו כ-380 מהן, בהתאם למדיניות היירוט. מערך ההגנה האווירית רשם שיעורים פנומנליים של 96.7% הצלחה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר