הנשיא ביידן סירב להיפגש עם משפחה שכולה מהפיגוע במסעדת סבארו

משפחתה של מלכי רוט, אזרחית אמריקנית, מנהלת מאבק להסגרת אחלאם תמימי, מיוזמות הפיגוע בסבארו, לארה"ב • אך בעוד שמזכיר המדינה בלינקן הסכים לפגוש את משפחתה של שירין אבו עאקלה, הוא סירב לפגוש את משפחת רוט • גם נשיא ארה"ב השיב בשלילה • "מתנהלים באופן המשפיל ביותר", השיבה המשפחה לסירובים

הוריה של מלכי רוט ז"ל שנרצחה בפיגוע, צילום: אורן בן חקון

מחבלים שרצחו 15 ישראלים באחד הפיגועים הרצחניים ביותר של האינתיפאדה השנייה, הפיגוע במסעדת סבארו בירושלים, קיבלו עד עתה יותר מ-4 מיליון שקלים מהרשות הפלשתינית. היום (שלישי) חל יום השנה ה-21 לפיגוע שזעזע את ישראל.

ל"ישראל היום" נודע כי חרף העובדה שאחת המחבלות מהפיגוע היא מבוקשת מס' 1 בארה"ב, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן סירב לפגוש את משפחתה של אחת הנרצחות, מלכי רוט, בעוד שהסכים לפגוש את משפחת העיתונאית שירין אבו עאקלה שנהרגה בג'נין.

עו"ד מוריס הירש, ראש המחלקה המשפטית בארגון "מבט לתקשורת הפלשתינית", עורך מעקב אחרי סכומי הכסף שמקבלים המחבלים שביצעו את הפיגוע המזעזע במסעדת סבארו, ומדווח כי נכון לסוף יולי 2022 הם קיבלו יחד 4,133,540 שקלים. בראש טבלת השכר נמצאים עבדאללה ברגותי, שתכנן את הפיגוע וייצר את המטען, שהוטמן בתוך גיטרה, וג'מאל אבו אל-היגא, ראש חמאס בצפון השומרון שנעצר ב-2002, שקיבלו כל אחד יותר ממיליון שקלים (1,009,100 ש' לברגותי ו-1,041,300 ש' לאבו-היגא). לאחרונה זכה האחרון להעלאה במשכורתו – מ-7,300 שקלים בחודש ל-8,300 שקלים בחודש.

הפיגוע בסבארו, צילום: ASSOCIATED PRESS

המחבל בילאל ברגותי, שהיה מהמחבלים ששילחו את המחבל המתאבד למסעדת סבארו, קיבל עד כה סכום של 988 אלף שקל, וגם הוא זכה לפני מספר חודשים להעלאה של 1,000 שקלים במשכורתו. שני מחבלים ששוחררו בעסקת שליט מוסיפים לקבל משכורת מהרשות הפלשתינית, אך לא ידוע כמה בדיוק. מוחמד דגלאס קיבל עד יום שחרורו 182 אלף שקל, בתוספת 4,000 דולרים כמענק שחרור מיוחד מאבו מאזן. אחלאם תמימי, המבוקשת מס' 1 של ארצות הברית, קיבלה גם היא סכום זהה. משפחת המחבל המתאבד, עז-אלדין אל מצרי, קיבלה עד כה 238 אלף ש', ובכל חודש היא מקבלת מהרשות הפלשתינית עוד 1,400 ש' כקצבה. סכום דומה מקבלים גם משפחת המחבל קייס אדואן ואיימן חלוואה, כך אומר עו"ד מוריס הירש.

הירש הוסיף: "תשלומי הרש"פ למחבלים ממשיכים ללא הפרעה, כאשר מדי חודש הרש"פ מוציאה כ-65 מיליון ש"ח על תגמולים אלה. החוק שקיים בישראל וביו"ש קובע שתשלומים אלה אסורים. אך למרבה האכזבה, הגורם שאמור לפעול לחיסול התשלומים - שר הביטחון גנץ - לא עושה דבר, ונותן לרש"פ להמשיך לתגמל מחבלים ולמחבלים ליהנות מהתשלומים". 

האבסורד מתחזק כשמתברר שבזמן שבארה"ב מחבקים את משפחתה של שירין אבו עאקלה, שנהרגה בג'נין מירי תועה בעת קרב יריות עם מחבלים, הם מפנים כתף קרה למשפחתה של מלכי רוט, שנרצחה בפיגוע בסבארו. כבר שנים ארוכות שמשפחתה של רוט מנהלת מאבק להביא להסגרתה של אחלאם תמימי לארצות הברית. לאחרונה הסכים מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לפגוש את משפחת אבו עאקלה, אך לא הסכים להיפגש עם משפחת רוט.

עם משפחתה של העיתונאית אבו עאקלה ביידן דווקא כן נפגש, צילום: רשתות ערביות

ארנולד רוט, אביה של מלכי ז"ל, מספר כי במהלך השנים האחרונות הם הגישו מספר פעמים בקשה לפגוש את בכירי מחלקת המדינה האמריקנית ואת הנשיא האמריקני, אך ללא הועיל. "היינו מספר פעמים בקשר עם אנשיו של אנתוני בלינקן והוא התעלם מאיתנו. ביקשנו לפגוש את ביידן בעת שהיה בישראל, אך עוזריו עיכבו את המכתב בחדר הסגלגל ואז השיבו לסוכנות הידיעות AP שלא יגיבו על הבקשה. היחס כלפינו מצד הרשויות האמריקניות לאורך השנים הוא משפיל".

רוט מסביר כי הסיבה להתנגדות האמריקנית היא ניסיון נואש לשמור על שקט תעשייתי מול המלך עבדאללה. "אף אחד לא רוצה לעצבן את המלך, והתוצאה היא שכולם עושים שמיניות באוויר כדי לרצות אותו בזמן שאנחנו הורסים להם את המסיבה. אין עם מי לדבר בארה"ב, אף אחד לא יכול להסביר מדוע הם לא פועלים מול המבוקשת מספר אחת. מדובר באישה מסוכנת ואקטיבית, שהיללה במשך חמש שנים את הטרור בתוכנית טלוויזיה משלה. לאחרונה הסיר האינטרפול את שמה מרשימת מעוכבי הטיסה, כך שהיא יכולה לטוס לכל מקום שתרצה. זה אבסורד".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן סירב להיפגש עם משפחת רוט, צילום: רויטרס

"תחשוב על מישהו שאיבד ילד או ילדה לטרור, והתגובה אליו כל פעם היא 'תקפצו לאגם'. זה לא כי אנחנו אנשים רעים, אף אחד לא אומר את זה. הם פשוט לא רוצים לגעת בתפוח האדמה הלוהט הזה. הם יודעים שכל מה שאנחנו רוצים זה צדק, ושאנחנו צודקים במאה אחוז, אבל זו בעיה מבחינתם".

הרגישות, אומר רוט, חוצה יבשות גם לישראל. "ניסינו להיפגש עם בנט ולפיד. בשני המקרים נענינו בשלילה. במקרה של לפיד התשובה הגיעה בכתב. במקרה של בנט הוזמנתי למפגש עם אחד מאנשי המפתח בלשכתו ושוחחנו במשך שעה, בסופו הוא אמר שהם בהחלט יפעלו, אך זו היתה הפעם האחרונה ששמעתי ממנו. יש לציין שאני לא מאשים אותם – רק האמריקנים יכולים לעשות את הדרוש, מכיוון שהיא מבוקשת בארה"ב. הם אלו שלא עושים את הנדרש".

רוט מבהיר כי גם 21 שנה לאחר הפיגוע הם ממשיכים להיאבק. "יש אנשים שחושבים שאנחנו עושים את זה בשביל הפרסום או בשביל הכסף, אבל זה לא נכון. אנחנו פשוט היחידים שיכולים לתפוס את המחבלת הזו, בגלל האזרחות האמריקנית, להביא צדק. אין לי ספק שננצח. כן, הבעיות גדולות, ואנשים לא רוצים לפעול, אבל בעינינו בלתי אפשרי שהיא תמות במיטתה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר