יום שישי, 17.05.2024 שעה 14:08

יש כבר מנצחת למונדיאל 2010 - דרום אפריקה

רגע לפני הגמר, צוות ONE ביקר במוזיאון האפרטהייד וגילה מדריכים נרגשים המתגאים בעתיד ורוד. צפו בכתבה (אסף אבולעפיה, שליח ONE לדרא"פ)

|
ביקור במוזיאון האפרטהייד. מרגש (שי לוי)
ביקור במוזיאון האפרטהייד. מרגש (שי לוי)

מרגע הנחיתה בדרום אפריקה, חגיגת המונדיאל הורגשה בכל רחוב ובכל פינה. עבור המקומיים, אירוח הגביע העולמי הוא ניצחון גדול רק מעצם קיומו, אבל רק כשנכנסים למוזיאון האפרטהייד אפשר להבין עד כמה גדול ההישג של האוכלוסיה הדרום אפריקנית, בעצם היותה אוכלוסיה גאה ומאוחדת.

בכל משחק של דרום אפריקה, האווירה ביציעים היתה של ניצחון, בלי קשר למה שקרה על הדשא. זקני המדינה בעצמם לא מאמינים כשהם רואים אזרחים שחורים ואזרחים לבנים יושבים זה לצד זה ומעודדים את הנבחרת שלהם, תחת דגל אחד. עד לפני 20 שנה, מדובר היה במחזה הזוי ודימיוני, אבל חזונו של נלסון מנדלה הוגשם והתקופה האפלה בהיסטוריה של דרום אפריקה נדחקה עמוק למגירות האחרונות בזיכרון של העם הזה.

מדיניות האפרטהייד הונהגה על ידי מיעוט לבן ששלט במדינה במשך 42 שנים. המדיניות קבעה עקרונות של הפרדה בין לבנים ושחורים, תוך מתן זכויות יוצאות דופן ללבנים. "המפלגה הלאומית" שעלתה לשלטון ב-1948 עשתה הכל כדי לשמר את הכוח הלבן במדינה ולכן חוקקו חוקים, שנראים כיום כלא הגיוניים, לפיהם התנהלה דרום אפריקה.

בין השאר נאסרו נישואי תערובת, כל אדם נרשם כ"לבן", "שחור" או צבעוני, חלה הפרדה בגנים ציבוריים, חופי רחצה ומתקנים לרווחת הציבור ועוד.

סיור במוזיאון האפרטהייד

השקט במוזיאון מזכיר את התחושה כשנכנסים ל"יד ושם" שלנו. אמנם יש להבדיל בין המקרים אלף אלפי הבדלות, אבל לכל עם יש את הזיכרון ההיסטורי שלו, זיכרון שהוא כ"כ רוצה לשכוח אבל כ"כ רוצה לזכור. מדריכי הסיורים הם אזרחים שחורים, כאשר בכל פעם שהמצלמה נדלקה בכדי לשמוע את דעתם, הם גמגמו והיו על סף דמעות. עבורם אולי האפרטהייד נגמר, אבל הזיכרון טרי והפצע טרם הגליד.

"טורניר הגביע העולמי עושה לנו שירות נהדר", סיפר קליפורד אובזיאני, מדריך במקום. "אם בכל יום היו מגיעים לפה 3,000 מבקרים, בזמן המונדיאל המספר כפול. זו הדרך האידיאלית לספר לעולם מה עבר על האוכלוסייה השחורה בדרום אפריקה".

ביקור במוזיאון האפרטהייד. יש כניסה ללבנים, ויש כניסה לשחורים (שי לוי)
ביקור במוזיאון האפרטהייד. יש כניסה ללבנים, ויש כניסה לשחורים (שי לוי)

הגיבור של דרום אפריקה - נלסון מנדלה
כבר בכניסה, המוזיאון מעביר את התחושה שהיתה במדינה האפריקנית במשך עשרות שנים. שני שבילים מקבלים את הבאים כששביל אחד מפנה לכניסה ללבנים ושביל שני מפנה לכניסה לשחורים. עבור רוב התיירים שמגיעים למקום, מדובר באירוע די מביך. הכניסה דרך הברזלים והסורגים מצמררת וממחישה עד כמה ההפרדה היתה חלק מהיום יום של הדרום אפריקנים.

כשעוברים בין המסדרונות במוזיאון המרשים, מרגישים היטב את הכעס כלפי המשטר הלבן, משטר שהיה אחראי על כך שדרום אפריקה היתה מהמדינות המושמצות בעולם במשך עשרות שנים.

ביקור במוזיאון האפרטהייד (שי לוי)
ציורי קיר במוזיאון האפרטהייד (שי לוי)

ציורי קיר של עבדים, תמונות של ספסלים עם הכיתוב "לאירופאים בלבד" ותיעודים כיצד אירועים תרבותיים התרחשו לטובתם של הלבנים.

ספסלים על הכיתוב: לאירופאים בלבד (שי לוי)
ספסלים עם הכיתוב: לאירופאים בלבד (שי לוי)

אחרי דקות של הליכה, מגלים מי הגיבור של דרום אפריקה, נלסון מנדלה כמובן. מנדלה הוביל את המדינה השסועה להפסקת משטר ההפרדה על פי גזע ולקיום בחירות על בסיס דמוקרטי בהן גם שחורים יוכלו לבחור להנהגת המדינה, לראשונה מאז 1994. בכל מקום מתנוססים עשרות משפטים של המנהיג האהוב וקולו נשמע למרחקים. מהראיון הראשון שלו ממקום מחבואו, דרך מעצרו ארוך השנים ועד ימינו אלה.

ביקור במוזיאון האפרטהייד (שי לוי)
תעודות זהות מיוחדות של השחורים בתקופת האפרטהייד (שי לוי)

מנדלה הוא גיבור בדרום אפריקה. במשחק הפתיחה של המונדיאל הוא היה אמור לברך על פתיחת המשחקים אבל בעקבות מותה הטראגי של נינתו בת ה-13 בתאונת דרכים, מקומו נבצר מאצטדיון ה"סוקר סיטי". כשהנשיא זומא ונשיא פיפ"א, ספ בלאטר, הוציאו את המשחקים לדרך הם הודיעו ל-90 אלף הצופים שמנדלה לא הגיע, אבל רוחו של המנהיג היתה מעל האצטדיון המרשים.

נלסון מנדלה. האיש שהוציא את דרום אפריקה מחושך לאור (שי לוי)
נלסון מנדלה. האיש שהוציא את דרום אפריקה מחושך לאור (שי לוי)

הקשר של המנהיג לספורט בא לידי ביטוי גם במוזיאון. אחד הסיפורים המצמררים התרחש ב-1995 באצטדיון "אליס פארק", שרצה הגורל וגם הוא אירח חלק ממשחקי הטורניר. נבחרת הקריקט של דרום אפריקה אירחה למשחק מכריע את יריבתה הגדולה מניו זילנד. מנדלה ירד לכר הדשא המטופח לפני המשחק, לחץ את ידו של פינאאר הקפטן של הנבחרת שהורכבה אז משחקנים לבנים, כששקט חותך את האוויר באצטדיון ביוהנסבורג. כעבור מספר שניות, כל הקהל הנרגש מחא כף בהתלהבות לעברו של המנהיג שלעד ייזכר כאיש שהוציא את דרום אפריקה מחושך לאור. חולצתו של הקפטן עם חתימתו של מנדלה מתנופפת במוזיאון.

התמונות והמסמכים מצליחים לגרום למבקרים להזיל דמעות (שי לוי)
התמונות והמסמכים מצליחים לגרום למבקרים להזיל דמעות (שי לוי)

כל תמונה, כל סרטון, כל כרזה מעבירה צמרמורת בכל המבקרים, חלקם עם חולצות של הנבחרות האהודות עליהם, חלקם עם חולצת מנדלה אבל כולם שם רק כדי להרגיש מה זה באמת להיות דרום אפריקני.            

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */