המתיחות לא נרגעת: כ-10 ספינות חיל הים הסיני ו-20 מטוסים צבאיים חצו לזמן קצר את הקו החציוני שמפריד בים השטח הסיני לטייואן במיצר טייוואן הבוקר (שישי), כך אמר מקור בטייוואן לרויטרס. שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן התייחס למתיחות ולפעולות העוינות של סין ואמר: "הפעולות של סין מסוכנות, אין הצדקה למעשים שלהם". מנגד הצהירו בסין כי התרגילים הצבאיים יימשכו ב"שלושה אזורים מסביב לטייוואן"

זמן קצר לאחר מכן הודיע משרד החוץ הסיני שיטיל סנקציות על יו"ר בית הנבחרים האמריקנית ננסי פלוסי ובני משפחתה בעקבותה ביקורה בטייוואן, "פעולות מרושעות ופרובוקטיביות" כלשונם של הסינים. "למרות החששות הרציניים וההתנגדות הנחרצת של סין, פלוסי התעקשה לבקר בטייוואן, להתערב ברצינות בענייניה הפנימיים של סין, לערער את הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של סין, לרמוס את המדיניות של סין האחת ולאיים על השלום והיציבות של מיצר טייוואן", הסבירו.

היעד העולמי הבא לפלישה ולמלחמה? "אסור לחזור על הטעות שעשתה אירופה" | מגזין N12

מטוס קרב סיני מעל שמי טייוואן (צילום: רויטרס)
מטוס קרב סיני מעל שמי טייוואן | צילום: רויטרס

ב"וושינגטון פוסט" דווח כי הבית הלבן זימן את השגריר הסיני לשיחה בעקבות העימות הדיפלומטי. מתיחות השיא בין שתי המדינות נמשכת לאחר ביקורה של פלוסי באי השבוע. בתגובה על שיגורי הטילים והתרגילים הצבאיים המאיימים, אמר בלינקן: "הפעולות הפרובוקטיביות של סין הן הסלמה משמעותית". עוד הגן על הביקור של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי באזור, בצעד שעורר את זעמה של סין: "הביקור היה למטרות שלום, אין הצדקה לתגובה הקיצונית וחסרת הפרופורציה".

מתיחות סין - טיוואן (צילום: רויטרס)
ארה"ב נגד השיגורים: "אין הצדקה, תגובה חסרת פרופורציה" | צילום: רויטרס

במסר נוסף לסינים הבהיר: "אנחנו נטוס, נשוט ונפעל בכל מקום שהחוק הבין-לאומי מתיר לנו, נמשיך לעבור במיצרי טייוואן. ארצות הברית לא תיגרר בעקבות סין". עוד הצהיר: "אנחנו עומדים בסולידריות עם יפן ובעלות בריתנו".

בשיחה עם עיתונאים אמר כי בארה"ב "חוששים שהפעולות של בייג'ינג יערערו את יציבות האזור כולו". לדברי בלינקן, "ארה"ב אמרה לסין פעם אחר פעם שאינה מחפשת משבר, קראנו לסין להפסיק. הדבר האחרון שמדינות באזור רוצות הוא 'פתרון' סכסוך בכוח", הוסיף. "אנחנו לא רוצים לראות מאמצים מצד סין ורוסיה להפריע לשלום העולמי. הפערים בין סין לטייוואן צריכים להיפתר בדרכי שלום".

בלינקן באו"ם  (צילום: רויטרס)
"קראנו לסין להפסיק". בלינקן, ארכיון | צילום: רויטרס

פרובוקציה גם הבוקר: "אווירה לא נורמלית"

"כ-10 ספינות של הצי הסיני חצו את הקו החציוני ונותרו באזור הבוקר וכ-20 מטוסים צבאיים סיניים חצו לזמן קצר את הקו החציוני", אמר הבוקר מקור טייוואני שסירב להזדהות בשל רגישות העניין. מוקדם יותר משרד ההגנה של טייוואן אמר כי צבאו שלח מטוסים וספינות ופרס מערכות טילים יבשתיות כדי לפקח על המצב לאורך הגבול, כשסין עורכת תרגילים צבאיים רחבי היקף באזורים המקיפים את טייוואן.

בייג'ינג פתחה אתמול בתרגיל צבאי נרחב באש חיה בשישה אזורים שונים מסביב לאי שבמחלוקת. לפחות 11 טילים שוגרו: עשרות כלי טיס ושיט חדרו למרחב האווירי והימי של טייוואן – ונתיבי תעופה ושיט נחסמו. "פיקוד צבא השחרור העממי של סין ביצע ירי ארטילרי חי ארוך-טווח במצר טייוואן, תקף מטרות בצד המזרחי שלו והשיג את המטרה הרצויה", דווח אז בכלי התקשורת הממלכתיים בסין. עוד נמסר כי בוצע ירי מדויק לעבר מטרות באזור. 

דייג שדג במי מיצר טיוואן, שביקש לשמור על עילום שם, סיפר: "אני מפחד, הם לא רק מאיימים , הם יורים טילים. זה כבר קרה בעבר, אבל הם לא היו עושים לנו כלום כי אנחנו רק עושים את העבודה שלנו. הפעם האווירה לא נורמלית. יש הרבה ספינות מלחמה (סיניות) שם!".

אזרח טייוואני צופה בתרגיל הסיני ליד טייוואן (צילום: רויטרס)
אזרח טייוואני צופה בתרגיל הסיני ליד טייוואן | צילום: רויטרס

חברו, שגם לא זוהה בשמו, סיפר לסוכנות רויטרס: "אני יודע שלפוליטיקאים יש שיקולים פוליטיים משלהם, אבל אנחנו האנשים הפשוטים צריכים לחיות! איך מוצאים איזון בכל זה?". למרות המתיחות, הם יוצאים וייצאו לדוג גם מחר: "כולם צריכים לאכול, לשרוד, לשלם לעובדים, אם לא נצא מהנמל לא נוכל לשרוד. יש לנו הוצאות כל יום. אם לא נצא מהנמל, אז לא נוכל לשרוד".