כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
שמירה על המסורת של גידול האתרוגים

הפוסק הירושלמי בבדיקה מיוחדת של אתרוגים במרוקו

סיור נדיר של גאב"ד היכל הוראה הגאון רבי משה ברנדסדורפר בפרדסי האתרוגים 'פרי תואר-בן חמו' במרוקו. צפו בגלריה 

הפוסק הירושלמי בבדיקה מיוחדת של אתרוגים במרוקו
הגר"מ ברנסדרופר בביקור בפרדס במרוקו צילום: באדיבות המצלם

לא בכל יום מזדמן פוסק משכונת מאה שערים בירושלים, לפרדסי האתרוגים  במרוקו: בשבוע שעבר המריא מישראל גאב"ד היכל הוראה הגאון רבי משה ברנדסדורפר, בנו ממשיך דרכו של בעל 'הקנה בושם', שאליו נלווה בנו הרה"ג שמעון עוזר ברנדסדורפר דמו"ץ בבית ההוראה. הרבנים הגאונים  נחתו במרוקו ועשו את דרכם לפרדסים הידועים והמפורסמים של חברת האתרוגים 'פרי תואר' ששמה ניתן על שם ספרו של האור החיים הקדוש, שכידוע נולד במרוקו.  פרדסי 'פרי תואר'  מצויים בסמוך לעיר טארודאנט שבמרוקו והם מהזן המשובח שבאתרוגי מרוקו המכונה 'דאומדער'.

אתרוגי חברת 'פרי תואר-פרדסי בן חמו' הם מהזנים שעלו על שולחן מלכים, רבני וצדיקי מרוקו, משפחת הרבנים  לבית אבוחצירה, משפחת הרבנים לבית פינטו ומשפחת הרבנים לבית טולדנו. כמו כן אדמו"רים ורבנים מקפידים מידי שנה ליטול את האתרוגים של 'פרי תואר', שנודעו בהקפדה יתירה על שמירה על המסורת של גידול האתרוגים על פי כל כללי ופרטי ההלכה.

גאב"ד היכל הוראה, ביקש לעמוד מקרוב אחר טבעם של האתרוגים, לנוכח הביקוש הגדול הצפוי השנה לאתרוגי מרוקו.  בציבור היראים יש רבים המקפידים להדר דווקא בנטילת אתרוגי מרוקו, עליהם העידו גדולי הפוסקים שהם מוחזקים ומהודרים. השנה שנת השמיטה, צפוי הביקוש לעלות בשל העובדה שבאתרוגי מרוקו אין חשש קדושת שביעית.

הגאב"ד שמע סקירה ארוכה על צורת הגידול מפי יו"ר החברה הרב משה בן חמו. כמו כן, הגאב"ד הציג את השאלות שקיבל מפי מומחים בתחום האתרוגים וקיבל עליהם תשובות מפורטות מפי האגרונומים במקום. בתום הבדיקה של הגאב"ד הוא פרסם בכתובים על כך  שאתרוגים אלו הינם בחזקת בלתי מורכבים והם מיוחדים למהדרין מין המהדרין במצוות ארבעת המינים.

אתרוגי מרוקו נודעו בכל רחבי העולם היהודי ביופיים ובהידורם. המסורת של האתרוגים הולכת מאות שנים אחורה ובאחדים מהכפרים ניתן לראות אותם גדלים באותה צורה כבר מאות שנים. בתום הדיון ההלכתי סביב כשרותם והידורם של האתרוגים, נועצו ראשי החברה עם הגאב"ד, בשאלות העומדות על הפרק בחיזוק הקהילה היהודית שנותרה במרוקו.

אתרוגים מרוקו הרב משה ברנסדרופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד