זיווה ובעלה נסעו בשבוע שעבר לטיול באיסטנבול, אך לצערם לאורך כל הטיול הם חוו עקיצות מנהגי מוניות ובעלי בתי מאפה ומסעדה גדולה בעיר.

"הגענו לבית מאפה גדול בעיר שיש לו כמה סניפים, וביקשנו לקנות אריזה קטנה של כנאפה ורחת לוקום. העובד ביקש על שש חתיכות קטנות באריזה 1,250 לירות (כ-250 שקל). לא הכרנו את המחירים ושילמנו. כשהגענו למלון  פגשנו זוג ישראלים, וכשסיפרנו להם על הסכום ששילמנו הם כמעט התעלפו. הם טענו שזה עוקץ ובעלי עסקים באיסטנבול עוקצים על ימין ועל שמאל", שחזרה זיווה, "היא אמרה לי שאריזה כזו צריכה לעלות במקרה הטוב לא יותר מ-120 לירות (כ-25 שקל). באותו רגע הטיול נהרס לי, אבל זו הייתה רק ההתחלה של העקיצות שעברנו".

לדבריה, למחרת הם לקחו מונית מכיכר "טקסים" לחוף הים, והם נדרשו לשלם 1,000 לירות (כ-200 שקל). "זו הייתה נסיעה של 20 דקות. נהג המונית אמר שזה המחיר והאמנו לו. כשחזרנו בחזרה מהים למלון, נהג אחר לקח מאיתנו 170 לירות (כ-35 שקל). שאלנו את הנהג איך יכול כזה פער, והוא סיפר שנהגי מוניות רבים עוקצים תיירים בגלל המצב הכלכלי", ציינה זיווה, "באותו רגע החלטנו אני ובעלי שלא נחזור לאיסטנבול. העוקצים המשיכו גם במסעדה גדולה בעיר שעבור מנת קבב, אורז וקולה גבו מאיתנו 550 לירות (כ-110 שקל). על מנה כזו משלמים לכל היותר 150, 200 לירות".

איסטנבול טורקיה (צילום: Darkdiamond67, Shutterstock)
התיירים הישראלים מדווחים על עלייה בעקיצות כאן. איסטנבול | צילום: Darkdiamond67, Shutterstock

בני הזוג הם לא היחידים, ומאות ישראלים טוענים שאיסטנבול הפכה בשבועות האחרונים למלכודת תיירים, בדגש על המטיילים מישראל.

"כמה ימים אחרי שחידשו את הטיסות בגלל כל הבלגן עם ההתראות, הגענו לאיסטנבול בפעם השלישית שלנו, וגם אחרונה", סיפרה הילה, "בכל מקום נעקצנו. אם זה בצ'יינג', שהמרנו דולרים ללירה טורקית ונתנו לנו כמה מאות לירות פחות, במסעדות ובמועדונים שפתאום החליפו לנו תפריטים וגבו מאיתנו 1,500 לירות יותר, ולא עזרו כל הוויכוחים וגם עם נהגי המוניות. האווירה הפכה לנוראה, לא כיף לבוא לאיסטנבול. שיפסיקו להגיע תיירים ולא תהיה להם פרנסה בעלי העסקים יפסיקו לעקוץ".

גם דוד שטייל עם אשתו בעיר חווה מקרה דומה, כאשר קנה מארז של רחת לוקום בבית מאפה, ונדרש לשלם עליו 870 לירות (כ-175 שקל). "חשדתי שעוקצים אותי כי זה נראה לי יקר. כששאלתי מלצר במסעדה סמוכה כמה מארז כזה עולה, הוא אמר לי שלא יותר מ-200 לירות (כ-40 שקל). זה לא קרה לנו מעולם. שנים אנחנו טסים לאיסטנבול, אבל בחודשיים האחרונים יש מלא עקיצות. לדעתי בעיקר בגלל שאנחנו ישראלים ונהגי המוניות ובעלי העסקים חושבים שאנחנו עשירים, שישראל מדינה עשירה ולכן דופקים אותנו. בכל מקום שאמרנו שאנחנו ישראלים חטפנו עקיצות לא נעימות. בסוף הטיול העקיצות עלו כ-3,000 שקל כמעט, זה כמו כרטיסי טיסה. לפה לצערי לא נחזור יותר, ניסע ליעדים אחרים".

מדריך טיולים ישראלים אישר בפני mako את העובדה שישראלים רבים נעקצים ברחבי איסטנבול, והעיר הפכה למקום שאינו נעים לטייל בו. "אני יכול להבין את הישראלים שנעקצו. גם אותי עקצו באחד הצ'יינג'ים  והייתי צריך לערב משטרה שיחזירו לי את הכסף", סיפר המדריך, "פעם היה כיף להסתובב פה היום זה ממש נוראי. שלא לדבר על מצחצחי הנעליים הנוכלים וכל מיני טיפוסים שגורמים לתייר לא לחזור לפה יותר וחבל. זו עיר מדהימה".