הקרב על השם: הורים גרושים בעימות משפטי על סדר שמות המשפחה של בנותיהם

האב הגיש תביעה לאבהות רק לפני כשנתיים • ביהמ"ש פסק לטובת האם: "לא שוכנעתי כי קיימת סיבה מצדיקה לקדימותו של שם המשפחה של האב"

הכניסה לבית המשפט לענייני משפחה (אילוסטרציה), צילום: יהושע יוסף

יצאו בשם ועין: אב ואם מהצפון הגיעו עד לבית המשפט לענייני משפחה כדי שיכריע בסוגיה - שם המשפחה של מי מהם יירשם ראשון בתעודת הזהות של בנותיהם. השופטת ג'מילה ג'בארין כליפה קבעה לבסוף כי שם המשפחה של האם יופיע ראשון ברישום.

האב והאם נישאו לפני כעשר שנים ונולדו להם שתי בנות. לפני שש שנים עזב האב את הארץ ועבר להתגורר ולעבוד בארה"ב. היחסים עלו על שרטון והם נפרדו, ובהמשך התגרשו. האם מתגוררת בארץ יחד עם הקטינות, והתובע ממשיך להתגורר בארה"ב. התובע לא נרשם משום מה כאביהן של הבנות במרשם האוכלוסין, ועד היום הן נושאות את שם משפחתה של האם.

לפני כשנתיים חזר האב לישראל. הוא הגיש תביעה לקביעת אבהות, וניתן לגביו פסק דין שלפיו הוא אביהן הביולוגי של הקטינות. מאז בין שני הצדדים מתנהלים הליכים משפטיים ותביעות. האם הגישה תביעה למזונות והאב הגיש תביעה למשמורת משותפת, ובינתיים חודש הקשר בין האב לקטינות באופן הדרגתי.

הליכים משפטיים בין הצדדים (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

בהמשך הגיש האב תביעה לשינוי שם המשפחה של הילדות. הוא עתר כי שם המשפחה שיירשם לקטינות יהיה כשם משפחתו, ואף התנגד לרישום צירוף של שמות המשפחה של שני ההורים. לתיק הוגש תסקיר מטעם לשכת הרווחה בעניין "טובת הקטינות בראי שם המשפחה". העובדת הסוציאלית המליצה לשנות את שם המשפחה של שתי הילדות - ולהוסיף את שם משפחת האב לשם המשפחה הרשום של האם.

האם הודיעה כי היא מוכנה להוסיף את שם משפחתו של האב לשם משפחת הקטינות, באופן ששם המשפחה שלה יירשם ראשון ושל האב שני. באת כוחו של היועמ"ש הודיעה כי אין לה התנגדות להמלצות התסקיר, ואילו האב התנגד להמלצות התסקיר, אולם בהמשך התרכך בעמדתו והודיע כי לא יתנגד לכך ששם המשפחה של הקטינות יהיה צירוף של שני שמות המשפחה - ובלבד ששם משפחתו יהיה השם הראשון בסדר.

טובת הילדות

השופטת ג'בארין כליפה, שהחליטה לבסוף כי שם האם יופיע ראשון, ציינה בהחלטתה כי שם המשפחה הוא מרכיב מרכזי ומשמעותי ביותר לבניית הזהות האישית. "הוא החוט המקשר והמחבר אותנו לדמויות ההוריות ולמשפחות המורחבות. על כן, מן הראוי כי במקרה זה הקטינות יישאו שם המשפחה של שני ההורים", כתבה השופטת בהחלטתה ונימקה: "בחינת טובת הקטינות כחלק ממכלול השיקולים, זאת בשים לב למעורבות שני ההורים בחייהן ולנטילת חלק פעיל בגידולן ובדאגה להן, ביסוס קשר ויצירת זיקה לשני ההורים - תומכת ברישום שמות המשפחה של שני ההורים. על אף האמור לעיל, לא שוכנעתי כי במקרה שבנדון טובת הקטינות מחייבת רישום שם המשפחה של האב כשם ראשון בסדר, ולא שוכנעתי כי במקרה כזה קיימת נסיבה המצדיקה רישום שם המשפחה של האב לפני שם המשפחה של האם, שכבר רשום לקטינות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר