זעם בקהילה היהודית בגרמניה: יצירות אנטישמיות הוצגו בתערוכת אמנות

מנהלת "דוקומנטה" התפטרה לאחר שבתערוכה הוצגו יצירות של קבוצת אמנים מאינדונזיה ובה היהודים מוצגים כדמויות שטניות • שרת התרבות הגרמנית: "לא מתפקידי להתנהג כשוטרת"

קטע מיצירת האמנות שעורורה את הסערה בתעורכת "דוקומנטה" בגרמניה

גורמים בקהילה היהודית בגרמניה דורשים לסגור את תערוכת האומנות המודרנית הבינלאומית, "דוקומנטה", בשל תכנים אנטישמיים של כמה מהיצירות שהוצגו בתערוכה שהיא מהחשובות בעולם והנערכת כל חמש שנים בעיר קאסל.

לפני כשבועיים התפטרה המנהלת הכללית של ה"דוקומנטה" בעקבות סערה ציבורית שפרצה סביב "יצירה" אומנותית מאינדונזיה, שכלל הצגת יהודים כיצורים שטניים וחברי ס"ס וחיילים ישראליים כחזירים סוכני מוסד. על בעקבות הביקורת הרבה כוסה תחילה הציור הגדול, שנקרה "צדק העם", ואחר כך הורחק מהתערוכה. טרם פתיחת ה"דוקומנטה" נודע, שעשרות מחברי הקולקטיב האינדונזי חתמה על עצומות אנטי-ישראליות.

הנהלת ה"דוקומנטה" התכחשה לאופי האנטישמי של "היצירה". למרות הרחקתה מהתערוכה נאלצה מנהלת התערוכה, סבינה שורמן, להתפטר מתפקידה ובמקומה מונה כמנהל זמני אלכסנדר פארנהולץ. כעת נקלע פארנהולץ ללב הסערה, לאחר שתכנים אנטישמיים נוספים נמצאו בתערוכה הפעם במיצג של ארגוני נשים מאלג'יריה: במיצג "ארכיונים של מאבקי נשים באלג'יריה" נכללת חוברת של האומן הסורי בורהאן קרקוטלי משנת 1988 בה מוצגים חיילים ישראליים כרובוטים התוקפים ילדים.

חיילי צה"ל כרובוטים מרושעים, החוברת שהופצה בתערוכה,

אחד החיילים, המותקף בידי אישה, מוצג כקלישאה אנטישמית טיפוסית עם "אף יהודי". הנהלת ה"דוקומנטה" טוענת, כי החוברת נבדקה על ידה ומהבדיקה עולה שההתייחסות של האומן הסורי היא באופן ברור לעימות הישראלי-פלשתיני ולא בעלת אופי אנטישמי. יתרה מזאת, המנהל הזמני פארנהולץ דחה את הדרישות לבצע בדק בית יסודי בהתנהלותה של התערוכה, כדי לברר כיצד נכללים בה תכנים אנטישמיים.

גם שרת התרבות הגרמנייה, הפוליטיקאית ה"ירוקה" קלאודיה רוט, עומדת בפני ביקורת קשה, לאחר שהצהירה שאין זה מתפקידה להיות "שוטרת תרבות" ולאשר אלו יצירות יוצגו ואלו לא. עם זאת, רוט התייחסה ל"יצירה" האינדונזית והבהירה שהיא בעלת תכנים אנטישמיים. כמו כן היא הביעה תמיכה בהפקת לקחים מתקריות האנטישמיות ב"דוקומנטה". גם בעבר הוצגו בתערוכה תכנים אנטי-ישראליים קשים ביותר. פעילי המאבק נגד האנטישמיות בעיר קאסל מאשימים את הנהלת ה"דוקומנטה" בכך שהיא פועלת באופן מכוון להזמין יוצרים ויצירות אנטי-ישראליים, חלקם מקורבים לתנועת החרם BDS. השנה לא הוזמנו אומנים ישראליים להציג ב"דוקומנטה".

שרת התרבות הגרמניה קלאודיה רוט, צילום: שרת התרבות הגרמניה קלאודיה רוט

מאז אימץ הבונדסטאג הגרמני במאי 2019 החלטה המגדירה את תנועת החרם האנטי-ישראלית BDS כתנועה אנטישמית, על בסיס הגדרת האנטישמיות הבינלאומית, התגייסו מוסדות אומנות ותרבות בכירים בגרמניה, הממומנים בידי המדינה, למאבק בעד הכרה ב-BDS כתנועה לגיטימית ובזכותה להעביר את מסריה במסגרת חופש הדעה והביטוי המוגנים בידי החוקה הגרמנית. כחלק ממאבק זה נעשים מאמצים ברורים ל"הכשיר" יצירות אנטי-ישראליות בעלות אופי אנטישמי, תוך החרמתם המעשית של אומנים ישראלים, שאינם ידועים כתומכי תנועת ה-BDS.

עצומת רשת, עליה חתמו ביומיים האחרונים מאות אנשים, קוראת כעת לסגור לאלתר את ה"דוקומנטה". יש גם קריאה לנשיא גרמניה לפעול לסגירת התערוכה ולקיום בדק בית יסודי בשורות הנהלתה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר