בשיתוף אתר "המקצוענים"
לא כל תקלה מצדיקה הזמנת אינסטלטור ובזבוז של כמה מאות שקלים מיותרים. יש בהחלט דברים שניתן לעשות לבד, עם מעט תושייה. מה כדאי לבדוק לפני, מתי אין טעם להשקיע בתיקון ומה ישפיע על מחיר התיקון או החלפת הברז? לפניכם המדריך.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה גורם לנזילת מים בברז?

בלאי טבעי של גומיית האטם: גומייה זו עגולה ובגוון שחור, וממוקמת ליד ראש הברז או בחיבור בין הברז לידית הברז.
עם הזמן, יש לגומיית האיטום נטייה להישחק ולהיקרע, ואז אין מה שיאטום היטב את הברז, והדבר גורם לנזילת מים.
החלפת גומייה היא פעולה פשוטה יחסית שניתן לבצע לבד, ללא הזמנת בעל מקצוע.
כל שצריך לעשות הוא לרכוש גומייה תואמת, שעלותה כמה שקלים ולהחליף אותה.
כדאי לגשת לחנות עם הגומייה הבלויה, ולוודא שאתם רוכשים בדיוק את אותה הגומייה.
אבנית וקורוזיה: עוד סיבה לנזילת מים מהברז, היא הצטברות של אבנית וקורוזיה של הברז, שפוגעת באיטום שלו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תקלה במנגנון: בין גוף הברז לידית הברז ישנו מנגנון שמתבלה במשך הזמן. גם אותו ניתן להחליף עצמאית, אך זה מסוג התיקונים שמוטב להשאיר לאינסטלטור.
בלאי של הידית: לעתים, מקור הנזילה יהיה ידית הברז. כשהצירים שמחזיקים את הידית משתחררים עקב בלאי טבעי כתוצאה משימוש יומיומי בברז, הרי שהידיות לא נסגרות היטב עד הסוף ומתאפשרת נזילת מים.
בורג רופף: אם מקור הנזילה הוא מחלקו התחתון של הברז, לרוב הסיבה היא בלאי של הבורג שתפקידו לעגן את הברז. לעתים, הסיבה היא התקנה רשלנית של הברז.
מה כדאי לעשות לפני שממהרים להזמין אינסטלטור?
ראשית, סגרו את ברז הניל (מכונה גם 'ברז הזנה'), אשר ממוקם מתחת לכיור. בכך, תעצרו את אספקת המים מהצנרת הביתית אל הברז הספציפי. לאחר מכן, חזקו את הבורג שמתחת לכיור, ואשר תפקידו לעגן את הברז. אם הוא אכן מוברג היטב והברז יציב, פתחו שוב את אספקת המים לברז ובדקו האם כעת כבר אין נזילה.
אם הנזילה עדיין נמשכת, כדאי לסגור את ברז הניל, לפחות בשעות הלילה, בכדי למנוע בזבוז מים ולהימנע מרעש הטפטוף המעצבן.
אגב, את הרעש תוכלו לפתור גם באמצעות קשירת חוט אל ראש הברז, מה שימנע מטיפות המים לטפטף ישירות לכיור.
לפני שאתם ממהרים להזמין בעל מקצוע, בדקו מחירים. תיקון ברז ישן, לרוב לא יהיה כלכלי במיוחד ומוטב שתרכשו ברז חלופי ותזמינו אינסטלטור לצורך ההתקנה שלו.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ככל שהברז יותר ישן וחלוד, אין טעם להשקיע בתיקון שלו. השוו מחירי התקנה במחירון האינסטלציה הנהוג בשוק זה.
כשאתם משווים מחירים אל תשכחו לוודא האם המחיר שהוצע לכם כולל מע"מ, חלקים או כל תוספת מחיר אחרת.
מומלץ לשלוח תמונה של הברז הישן, גם אם אתם מתכוונים רק לתקן אותו. כך, תבטיחו שהאינסטלטור יגיע אליכם עם גומיית אטם ומנגנון מתאים.
ברז פרח או ברז קיר? כך אינסטלטור מקצועי אמור לתקן את התקלה
יש הבדל בין תיקון נזילת מים מברז המחובר ישירות לקיר לבין תיקון ברז פרח (המחובר ממשטח השיש).
ברז פרח (המחובר לשיש): ראשית האינסטלטור אמור לסגור את ברז הניל שמתחת לכיור ולאחר מכן לסגור גם את השיבר (הברז הראשי שאחראי על אספקת מים לבית שלכם). אם הברז רופף, הרי שהוא צריך לחזק את הבורג שמתחת לכיור.
אם מקור הנזילה הוא בידית הברז או במנגנון, הרי שבעל המקצוע יפתח את אותו החלק עם מפתח אלן ויחליפו בחדש.
שימו לב, שלעתים לא חייבים להחליף את ידית הברז, אלא רק לחזק את הצירים שלה. רק אם הצירים כבר שחוקים יש צורך בהחלפת הידית.
ברז קיר: מאחורי ידיות הברז ישנו מוביל פנימי שמוביל את המים, ואשר בקצהו גומיית אטם. על האינסטלטור לשלוף את הידיות, ואם הגומיות כבר שחוקות, הוא אמור להחליף אותן בחדשות. שימו לב שבברז קיר, ישנן גומיות אטם נוספות בראש הברז או בחיבור שבין גוף הברז לידיות.
אם גם הידיות כבר בלויות וסדוקות, דאגו שבעל המקצוע יחליף גם אותן. מדובר בעלות של כמה עשרות שקלים לכל ידית, ומוטב להחליף את שתיהן בו-זמנית למניעת נזילות מים חוזרות ונשנות בעתיד.
מה משפיע על מחיר תיקון נזילת מים בברז?
כמו בכל תקלה, גם במקרה זה לתזמון יש משמעות. הזמנת בעל מקצוע בשעות הערב המאוחרות או בסופי שבוע וערבי חג, לרוב תגרור תוספת מחיר.
בנוסף, למורכבות העבודה ולמשך העבודה השפעה על המחיר. כדי לקבל הצעת מחיר כמה שיותר מדויקת, כדאי לשלוח תמונה או סרטון של הברז לבעל המקצוע ולוודא איתו שהמחיר תואם את סוג התקלה.
כדאי לדאוג לפנות את הארונית שמתחת לכיור, שכן סרבול במהלך ביקור יכול גם הוא לגרור אי נעימות ובקשה לתוספת תשלום עבור הזמן החריג שנמשך התיקון.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם יש אחריות על תיקון נזילת מים?
זה מסוג התיקונים שלרוב לא נהוג לתת אחריות עליהם מעבר לכמה ימים. ואולם, אם כבר בימים הראשונים שלאחר התיקון הנזילה חוזרת, לגיטימי לדרוש מבעל המקצוע לחזור להשלמת התיקון.
איך מונעים את נזילת המים הבאה?
תחזוקה נכונה: כדאי להימנע משימוש בחומרי ניקוי חזקים מדי, בתדירות גבוהה. גם אקונומיקה או כל חומר חומצתי, עלולים לפגוע במנגנון הברז ולגרום לבלאי מואץ.
למניעת נזקי אבנית בברז (ובאופן כללי בצנרת המים) מומלץ להתקין מסנן מים דירתי. זה, ישמור גם מפני תקלות במכשירי חשמל גדולים (גוף חימום של דוד שמש, מכונת כביסה וכן הלאה).