מלך השערים של ליגת העל הוא תמיד – או כמעט תמיד – חלוץ מרכזי. הגיוני. בעשרים השנים האחרונות היה רק יוצא דופן אחד, אלירן עטר (שהגיע מצד שמאל). כל השאר היו נטו חלוצים עד העונה שעברה שבה זכה בתואר עומר אצילי. החריגה הזו אומרת המון על העונה המצוינת של אצילי אבל גם גם על מכבי חיפה שזכתה באליפות בלי חלוץ סופר־דומיננטי. אחת המטרות של ברק בכר העונה היא לשנות זאת, לשפר.
במקרה של מכבי חיפה הנוכחית לא חייב להיות מדובר בשחקן אחד אלא על העמדה בכללותה. בעונה שעברה היה דין דוד כמעט אופציה יחידה. הוא עמד בציפיות, יש שיגידו שאף עלה עליהן עם 15 שערים אבל לא היה קיים תחליף הולם. גודסוויי דוניו לא היה כשיר בלא מעט משחקים ובלי קשר הציג בינוניות. בן שהר כמעט ולא נספר. היה ברור שנדרש שדרוג.
4 צפייה בגלריה
דין דוד, פיירו וניקיטה רוקאביצה
דין דוד, פיירו וניקיטה רוקאביצה
דוד, פיירו ורוקאביצה
(צילום: עוז מועלם)
במכבי חיפה מקווים שהמהלכים שנעשו הקיץ יעזרו כבר הערב (22.00) בגומלין מול אולימפיאקוס (1:1 במפגש הראשון) בסיבוב המוקדמות של ליגת האלופות. פרנטזי פיירו הפך לרכש הזר היקר בתולדות הירוקים. ניקיטה רוקאביצה, שהיה מלך השערים שנתיים ברציפות בחיפה עד שעזב לשנה, הוחזר. פתאום יש לבכר יותר אפשרויות. הוא יכול להחליט עם מי לפתוח בהרכב לא רק לפי כושר נוכחי אלא גם לפי סגנון כיוון שמדובר בשחקנים עם איכויות כדורגל שונות.
"העונה הכנסנו גיוון לחלק ההתקפי", אומר גורם בצוות המקצועי של האלופה. "בנוסף לדין דוד, שיש לו סיומת נהדרת ברחבה, יש גם את רוקאביצה שיודע לרוץ לשטח פנוי, והבאנו את פיירו שהוא שחקן רחבה מוכח עם מסה ונוכחות ברחבה. גם בן שהר ומאוויס צ'יבוטה הם אופציות שיכולות להוסיף גיוון ועומק בעמדה הזו".

מבחן הקבלה של פיירו

שיא הגיוון אמור להגיע מפיירו, כיוון שמדובר לא רק בחלוץ השונה בסגנון ממתחריו לעמדה אלא שונה בסגנון מהחלוצים הקלאסיים בישראל בכלל. פיירו אוהב לשחק עם הגב לשער ולהציג כוח פיזי רציני. יכול להיות שבליגת העל ישרקו להרבה עבירות שלו במאבקים האלה ויש כאן צורך בהסתגלות – המילה שמזכירים הכי הרבה בהקשר שלו בקבוצה בשבוע האחרון.
4 צפייה בגלריה
פיירו
פיירו
"שחקן רחבה מוכח". פיירו
(צילום: עוז מועלם)
"פיירו מבין עם הזמן את הכדורגל, את הקהל, את מזג האוויר. בנוסף לכך שהוא צריך להסתגל לקבוצה, הקבוצה צריכה להסתגל אליו כיוון שיש לו סגנון משחק שונה משאר החלוצים", אומר גורם בקבוצה.
ההתחלה, אם נהיה עדינים, אינה חלקה. במשחק אלוף האלופים שבו הפסידה חיפה בפנדלים לבאר־שבע, עלה פיירו מהספסל, לא הצליח לייצר בעיטה ממצב טוב שהגיע אליו, והחמיץ את הפנדל האחרון. אוהדים, בעיקר של היריבות אבל לא רק, ליגלגו ברשתות החברתיות. גם מול אולימפיאקוס פיירו החמיץ, כדור אחד שלו הלך למשקוף, אבל הוא הראה גם דברים טובים: נע היטב, משך אליו שחקנים יריבים והגיע למצבים.
4 צפייה בגלריה
דין דוד
דין דוד
אמור לשחק לא מעט באגף. דוד
(צילום: עוז מועלם)
אחת השאלות המכריעות בהקשר של פיירו: מה תעשה אותה התחלה לביטחון שלו? חלוץ, וזה יודע כל אחד, תלוי הרבה בביטחון שלו מול השער – בטח כשמדובר בשחקן שמגיע למדינה חדשה. במכבי חיפה לבדה יש מספר גדול של דוגמאות של חלוצים שאיבדו ביטחון מהר. פיירו הוא המועמד המוביל לפתוח במשחק הערב ביוון. משחק כה חשוב יכול להרים אותו, אבל גם להוריד.

מבחן החזרה של רוקאביצה

מי שאולי הביטחון שלו נפגע בהקשר למעמדו הוא דין דוד. לפני שנה היו כאלה שהרימו גבה כשהוחתם מאשדוד, אבל המספרים של החלוץ היו טובים, זאת לצד תקופה לא פשוטה ברמה האישית כשאמו חלתה ונפטרה לקראת סיום העונה. עם זאת, היה ברור שדוד לא תמיד מספיק, שאפשר לשדרג. אז דוד ציפה לתחרות אבל לא ציפה ששני שחקנים כאלה, אחד זר יקר והשני מלך השערים הקודם, יגיעו.
פיירו, עליו שולם המון כסף, אמור להיות החלוץ הבכיר ביותר, אלא אם באמת תהיה נפילת התאקלמות. לרוקאביצה הבהיר בכר שהוא מגיע על תקן גיבוי. דוד אמור לשחק לא מעט באגף, בצד שמאל, איפה שנמצא לרוב דולב חזיזה. "דין הוא ילד שקט ומופנם", מעידים בחיפה. "מאוד מחזיקים ממנו בצוות המקצועי והוא מבין שתהיה תחרות העונה. עם זאת, האפשרות שייתן תחרות לחזיזה בצד שמאל היא דבר חובה לקבוצה בסדר גודל שלנו".
4 צפייה בגלריה
ניקיטה רוקאביצה
ניקיטה רוקאביצה
מיועד לשחק לא מעט כמחליף. רוקאביצה
(צילום: עוז מועלם)
דוד אכן נכנס לצד שמאל בתחילת המחצית השנייה מול באר־שבע. נגד אולימפיאקוס פתח בהרכב, זז לאגף לאחר פציעת אצילי, ובהמשך הוחלף על ידי פיירו ששיחק לצד רוקאביצה. יכול להיות שנראה יותר משחקים העונה שבהם חיפה תופיע עם שני חלוצים – פיירו, שהוא חלוץ מטרה קלאסי, ליד אחד משני החלוצים התומכים האחרים.
רוקאביצה הוא זה שנע בין לבין, יכול להיות החלוץ המרכזי אבל גם לשחק ליד וקרוב לאחד כזה. רוקאביצה שמע מראש, כאמור, שהוא מיועד לשחק לא מעט כמחליף. אבל שוב – באלוף האלופים הוא פתח ונראה טוב מאוד באימונים. "ניקי מחובר מאוד למועדון", מספר אחד השחקנים. "הוא מרגיש פה בבית, אהוב על הקהל וכשהוא בעניינים מדובר במכונת שערים".
אי־אפשר לצפות שרוקאביצה בן ה־35 יהיה המכונה שזכתה שנתיים ברציפות בתואר מלך השערים, אבל גם בשנה שעברה הצליח להגיע למספר דו־ספרתי בבאר־שבע. בכר יכול לבחור עם מי לשחק לפי הצורך המקצועי מול יריבה ספציפית, אבל כמובן שלכושר עצמו, לחדות, יהיה משקל רב. במכבי חיפה משוועים לחדות כזו ביוון הערב, לא משנה של מי מבין שלושת החלוצים – העיקר לעבור לשלב הבא.
פורסם לראשונה: 12:33, 27.07.22