עיר בקיר: התכנון המהפכני הסעודי שעשוי לשנות את העולם

הפרויקט השאפתני "דה ליין" יהיה ברוחב 200 מטרים בלבד אך יתפרש בקו אחיד על פני 170 קילומטר וגובה של 500 מטר • את המיזם תחבר רכבת שתגיע מקצה לקצה ב-20 דקות בלבד

הדמיית פרויקט "דה ליין" // צילום: סוכנות הידיעות הסעודית

מיזם נדל"ן אחד בסעודיה אמור לספק מגורים לתשעה מיליון בני אדם: יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, המשמש גם יו"ר מועצת הדירקטורים של העיר ניאום הנבנית בימים אלה, הכריז ביום שני על השקת העיצוב של פרויקט הנדל"ן השאפתני "דה ליין". "דה ליין" אמור להיות מיזם מרכזי בעיר העתידית ניאום.

עיר העתיד בסעודיה, צילום: מתוך וידאו

מדובר בפרויקט שמטרתו לספק לתושביו חוויית חיים עירונית ומודרנית תוך שמירה על הטבע המרהיב של המדבר מסביב. כך, למשל, קירותיו של הפרויקט יצופו במראה כדי להשתלב בנוף המדברי.

בינואר 2021 השיק בן סלמאן את החזון הראשוני של העיר אשר הסעודים שואפים להפוך למודל הבנייה העתידי. זה שייענה גם על צרכי האוכלוסייה ההולכת וגדלה בממלכה. כיום חיים בסעודיה יותר מ-35 מיליון בני אדם.

בסרטון התדמית ניתן לראות איך תושבי הערים המדורניות יחיו בסביבה נקייה מהזיהום של הכבישים והמכוניות. הסעודים מקווים שפרויקט הנדל"ן יסייע לשמר את הטבע ויצמצם את צריכת האנרגיה.

בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות הסעודית נחשפו הנתונים השאפתניים: פרויקט "דה ליין" עתיד להתפרש לרוחב של 200 מטר בלבד ולאורך של 170 קילומטר. גובה הפרויקט יגיע ל-500 מטר מעל פני הים. אך אולי הנתון המדהים מכולם הוא שהפרויקט אמור לאכלס תשע מיליון תושבים שינהלו את חייהם על 34 קילומטר מרובע.

כמו כן, הפרויקט שואף לספק מזג אוויר אידיאלי לתושביו ולאפשר להם גישה לרכבת מהירה מקצה לקצה שאורך זמן הנסיעה בה יגיע ל-20 דקות בלבד: "איננו יכולים להתעלם ממשברי הסביבה העומדים בפני הערים שלנו בעולם. ניאום נמצאת בחזית של אספקת פתרונות חדשים ועתירי דמיון לטיפול בסוגיות האלו. את ניאום מובילה קבוצה של המוחות המבריקים ביותר מתחומי האדריכלות, הבנייה וההנדסה. הכל כדי להפוך את הרעיון של בנייה לגובה למציאות", אמר יורש העצר הסעודי בן סלמאן. הנסיך ציין כי "ניאום תהיה מקום עבור כל אדם להטביע את חותמו בעולם בדרכים יצירתיות וחדשניות. ניאום הוא אחד מהפרויקטים החשובים ביותר של חזון 2030".

בן סלמאן העריך בשיחה עם כתבים אחרי ההשקה כי השלב הראשון של ניאום יושלם עד 2030. הפרויקט ישכן אז 1.5 מיליון איש. עד 2045 יגורו בפרויקט 9 מיליון. לדבריו, השווי המוערך בשלב הראשון של ניאום יגיע ל-1.2 טריליון ריאל עד 2030 ויקבל תמיכה מהממשלה של בין 200 ל-300 מיליארד ריאל. כלומר עשרות מיליארדי דולרים.

עם זאת, יש לציין כי ניאום ופרויקט הנדל"ן "דה ליין" ייבנו במימון מיליארדי הדולרים הנכנסים לחשבונה של ממלכת הערב הסעודית. רובם מגיעים מרווחי הנפט שמחירו זינק בשנה האחרונה, בין היתר בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, זו שבגינה הוטלו סנקציות כלכליות על מוסקבה, אחת מיצואניות הנפט והגז הגדולות בעולם. נוסף לכך, הקמתה של העיר ניאום כרוכה בפינויים של אלפי בדואים שחיו באזור עשרות שנים. פרשנים סעודים טוענים מצידם שהמפונים יפוצו. סעודיה עצמה עושה מאמץ כדי להשתחרר מהתלות בנפט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר