המדוזות כבר כאן: אלה הדרכים הטובות ביותר לטפל בצריבה

מתרחצים רבים נתקלים במפגש לא נעים עם יצורי הים ששוטפים בימים אלה את חופי ישראל, ונותרים עם סמיני צריבה על גופם • ד"ר גליה בר-חמא מסבירה מהן הדרכים להימנע וכיצד ניתן לטפל בכאב ובהתפתחויות חמורות יותר

מדוזות בחופי אשדוד (ארכיון), צילום: יהודה פרץ

המדוזות כבר כאן והן שוטפות את חופי ישראל, כמדי שנה בחודשים הקיץ. מתרחצים רבים נצרבים על ידי אותם יצורים ימיים, שמגע עם זרעותיהם עלול לגרום לתחושה לא נעימה במקרה הטוב, ואף לנפיחויות וקוצר נשימה במקרה הרע. ד"ר גליה בר-חמא מציגה את הדרכים שבהן ניתן להימנע מלכתחילה ממפגש עם המדוזות, וכן את הדרכים שבהן ניתן לטפל בצריבה אם זו קורת לנו במהלך שהייה בים.

כולם זוכרים את הפרק המפורסם מהסדרה "friends", שנקרא "האחד עם המדוזה", שבו נאלץ ג'ואי לסייע למוניקה שנעקצה בים ממדוזה באמצעות שתן, פתרון שראה בערוץ "דיסקברי". צ'נדלר מחזק את דבריו ואומר: "נכון, זה הפתרון היחיד, יש בשתן אמוניה שמסייעת לכאב".

ד"ר גליה בר-חמא מומחית ברפואת משפחה במכבי שירותי בריאות מציעה כמה דרכים כדי לטפל בצריבת מדוזה ולמנוע נזק: "ראשית חשוב לציין שהדרך היחידה להימנע מצריבה של מדוזה, היא פשוט לא להיכנס לים. באוגוסט הים מתחיל להיות נקי ממדוזות ואז אפשר להתרחץ בכיף בים", מסבירה ד"ר בר – חמא.

אם כבר נצרבתם, כמה דברים שחשוב לדעת בטיפול בצריבה: "אם נצרבתם ממדוזה והגוף מפתח תגובה אלרגית המלווה בנפיחות משמעותית בפנים, בשפתיים, בלשון ובקוצר נשימה, מדובר בתגובה שצריך לטפל בה מיידית, ממש כמו תגובה אלרגית לבוטנים או דבורים. התגובה האלרגית של הגוף היא לארס של המדוזה והיא יכולה להתפתח עד כדי הפסקת נשימה ומוות ולכן יש להזעיק מייד עזרה רפואית ולגשת כמה שיותר מהר לטיפול רפואי.

"במידה ונצרבתם במקומות רגישים כמו עיניים, אזור הפנים או איבר מין, הצריבה של המדוזה עלולה להיות מאוד כואבת או במקרה בו האדמומיות והנפיחות של הצריבה מדממת או בלתי נסבלת, מומלץ לפנות לטיפול רפואי.
חשוב להקפיד לא לגעת באזור הצריבה בידיים חשופות כדי שהיד לא תיפגע מתאי הארס שעל העור. השפשוף של היד בעור, עלול להחדיר את הארס עמוק יותר. במקום זה, אפשר לקחת חומר פלסטי כמו כרטיס אשראי ולגרד איתו את התאים מעל פני העור".

עוד ציינה: "מומלץ לשטוף את הצריבה במעט מי ים שהם מים מלוחים ולא מייד במים מתוקים, כי תאי הארס עלולים להתפוצץ כאשר הם סופגים את המים המתוקים. כדאי לשטוף לאחר מכן בזרם חזק של מי ברז כדי להסיר את תאי הארס באזור הנגוע".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר