"היסטוריה!" צעקו כותרות העיתונים והאתרים ברחבי העולם אחרי ההודעה הדרמטית של EA SPORTS ברשתות החברתיות. החברה שיחררה טיזר ראשון למהדורה החדשה שלה לסימולציית הכדורגל הטובה בעולם – פיפ"א 23 - והציגה את העטיפה של גרסת האולטימייט (יש מספר גרסאות - בשורה התחתונה: זו היקרה ביותר).
מי שמככב בה הוא קיליאן אמבאפה, כוכב פריז סן-ז'רמן, שהחליט לוותר על מעבר יוקרתי לאלופת אירופה ריאל מדריד ולהישאר בעיר האורות לפחות שלוש שנים נוספות. זו השנה השלישית שאמבאפה מופיע על עטיפת המשחק ואפשר להבין למה. בכל זאת, מדובר בכוכב הכדורגל הגדול ביותר בעולם נכון להיום, ואם הכול יילך כמו שצריך הוא גם יהיה אחד הגדולים בהיסטוריה. לפניו, תיראו מופתעים, קיבלו את הכבוד גם כריסטיאנו רונאלדו ולאו מסי. וזה ברור מאליו: פיפ"א רוצה את הטוב והנוצץ ביותר אצלה.
EA מודיעה על העטיפה החדשה (וההיסטורית) של פיפ"א 23
(טריילר ראשון לפיפ"א 23)

אפשר להבין אותה. כ-30 מיליון עותקים של המשחק, בשלל גרסאותיו – לקונסולות השונות ולמחשב – נמכרים בכל שנה ורק מראים את השליטה שיש למותג פיפ"א בשוק. שליטה שמשאירה את המתחרה הגדולה "קונאמי" הרחק מאחור. לא פלא שהמותג "פרו אבולושן סוקר" שלה נזנח לטובת ניסוי חדש, ובינתיים כושל, שנקרא e-football.
רגע, מה כל כך היסטורי בקיליאן אמבאפה ובעוד גרסה, שכנראה תיראה די דומה לקודמתה, עם כמה שדרוגים קטנים ולא ממש משמעותיים? (למכורי הפיפ"א למיניהם: אתם יודעים שאני צודק. זה כיף וממכר, אבל אין באמת חידושים אמיתיים) התשובה היא מי שמצולמת לצדו. כן, מצולמת. לא שחקן, אלא שחקנית – סם קר, החלוצה האוסטרלית של צ'לסי, הדאבליסטית האנגלית.

כבר לא עלה תאנה

תופתעו לשמוע, ואולי לא, אבל זו הפעם הראשונה שגרסה גלובלית של פיפ"א מציבה אישה על עטיפת המשחק. אמנם לפני שש שנים חברתה של קר לנבחרת אוסטרליה, סם קטלי, הופיעה על הגרסה המקומית של פיפ"א 16, ובמקביל אלכס מורגן עשתה זאת על הגרסה האמריקאית וכריסטין סינקלייר על זו הקנדית – הכל כחלק מקידום מונדיאל הנשים ב-2015, שנערך פחות או יותר במקביל ליציאת הכותר. אבל זה מעולם לא קרה במהדורה ששוחררה לכל העולם.
2 צפייה בגלריה
סם קר
סם קר
כדורגל הנשים על המפה. סם קר
(צילום: gettyimages)
בציוץ שהציג את קר ואמבאפה נכתב: "שני כוחות פנומנליים בהתקפה. שותפות אחת אולטימטיבית בחוד". וזה בהחלט הסיפור: קר סיימה כמלכת השערים בליגה האנגלית עם 20 כיבושים ב-20 משחקים, אמבאפה התפרע עם 28 שערים ו-19 בישולים ב-35 משחקי ליגה, וזכה בצדק בתואר שחקן העונה בצרפת.
לא ידועים עדיין כל הפרטים והחידושים לקראת המשחק שישוחרר בספטמבר. הטריילר הראשוני, שיצא ממש אתמול (חמישי), לא מגלה מספיק. עם זאת, ניתן לומר בוודאות שלראשונה יהיו קבוצות נשים, ואולי אפילו ליגות שלמות. בטריילר מופיעות ארבע קבוצות נשים - צ'לסי (של קר), מנצ'סטר סיטי, פ.סז' וליון, אבל ניתן להניח שיהיו הרבה יותר מכך.
אלכס מורגן וכריסטין סינקלייר על עטיפת הגרסאות המקומיות של פיפ"א בארה"ב וקנדה
למעשה, אפשר לשחק עם נבחרות נשים מאז הכותר פיפ"א 16, אך ניתן לקיים משחקי ידידות בלבד ביניהן. סוג של עלה תאנה כדי לומר "עשינו", ולא מאמץ אמיתי להיכנס לענף שבכל שנה מתפתח יותר ויותר ושובר את השיאים של עצמו. עכשיו מגיע שינוי הרבה יותר מעמיק.
הצעד הזה לא מתרחש בחלל ריק. כדורגל הנשים נמצא בצמיחה אדירה, והעדות לכך היא היורו שמתקיים בימים אלו – הרמה מקצוענית בכל העולם, אוהדים וספונסרים מכניסים כסף, העניין וההיענות לא פחות ממדהימים. למעשה, הכרטיסים לכל משחקיה של נבחרת אנגליה, מארחת הטורניר, נמכרו מראש שלושה חודשים לפני שריקת הפתיחה. הגמר, שייערך בוומבלי בסוף החודש, אמור לשבור את השיא למשחק נבחרות שנערך באי הבריטי, כשכל 87,200 הכרטיסים נחטפו מזמן. ועוד לא דיברנו על הרמה שעולה משנה לשנה.

פיפ"א לא לבד

אבל יש גם צד שני: בכלל לא בטוח שזה מספיק לגיימרים, שמעדיפים להמשיך עם מה שהם מכירים, שזה כמובן כדורגל גברים. רק כארבעה אחוזים מכל המשתמשים בעולם שיחקו בגרסה הנוכחית (פיפ"א 22) לפחות משחק נשים אחד - ולא יעזור כלום, זו לא יותר מטיפה בים ולא מתקרב עדיין ליחסי הציבור שבענף היו רוצים לקבל.
2 צפייה בגלריה
גיימרים
גיימרים
כ-30 מיליון עותקים של המשחק נמכרים בכל שנה
(צילום: gettyimages)
המטרות של EA SPORTS ברורות: להפוך את הקערה על פיה, רגע לפני שהסדרה האיקונית, שחוגגת מהדורה מספר 30, משנה את פניה – או לפחות את שמה. ההסכם של החברה עם התאחדות הכדורגל העולמית עומד להסתיים, ופיפ"א כבר לא מעוניינת ששמה יופיע על המשחק, על אף שלפי דיווחים קיבלה הצעה סופר נדיבה לחידוש ההסכם ארוך השנים.
קר תנסה לעשות את הבלתי אפשרי ולפתוח דלת (וירטואלית, כן?) לעולם הגיימינג, שעד כה התעלם באופן די בוטה מכדורגל הנשים. היא יכולה לשאוב עידוד מהנתונים ששיחררה אופ"א בנוגע לרוכשי הכרטיסים ליורו הנוכחי – 21 אחוז מהם בני 16 ומטה, עדות לרצון של הדור הצעיר להתחבר לעתיד הענף ההולך ומתפתח.
במקביל, גם בסימולציית כדורגל נוספת, פוטבול מנג'ר, שעוסקת בצד הניהולי של הענף, כבר עובדים בשנים האחרונות על צירוף שחקניות וקבוצות. לדברי מיילס ג'ייקובסון, מנכ"ל ספורטס אינטראקטיב, החברה האחראית על המשחק, המטרה היא ליצור בסיס נתונים מאוחד שיכלול שחקניות וליגות מהעולם כולו, וגם הנושא הגרפי נלקח בחשבון. הבעיה היא שהדיבורים על כך נשמעים כבר לפחות שנתיים, והדיווחים מדברים על כך שגרסה כזו של המשחק לא תשוחרר לפני 2024.
קשה לומר האם אנחנו בכיוון של מהפכה אמיתית או רק ניסיון לרצות את ראשי כדורגל הנשים. ועדיין, בסופו של דבר, הצבתה של כוכבת כדורגל בחזית המשחק הפופולרי כל כך יכולה לעשות רק טוב לענף שעדיין נאבק על ההכרה שכל כך מגיעה לו.
פורסם לראשונה: 11:30, 22.07.22