עתירה לבג"ץ נגד משרד הפנים: בטל את נוהל הדרכונים המפלה נגד העולים

זכאי חוק השבות שלא התגוררו בישראל תקופה ארוכה לא הורשו לחדש את דרכונם במשרד הפנים • במקום זאת - הדרכון נגזר והונפקה להם תעודת מעבר • "מסמן אותם כמו פושעים או אנשים מסוכנים"

הטיפול בדרכונים נכנס להילוך גבוה , צילום: דודו גרינשפן, (אילוסטרציה)

"אקט משפיל": בעתירה שהוגשה אתמול (חמישי) לבג"ץ, ביחד עם המרכז לסיוע משפטי לעולים חדשים בראשותו של עו״ד אלי נכט, ובאמצעות משרד עורכי הדין מ. פירון ושות׳, הציגו דרישה מבג"ץ לבטל את הנוהל המפלה בין העולים החדשים לבין "הישראלים הוותיקים", שנוגד את ערכי היסוד.

העתירה הוגשה לאחר שאזרחי ישראל שעלו ארצה מכוח חוק השבות, אך מסיבה כזו או אחרת לא התגוררו תקופה בישראל, ביקשו לחדש את דרכונם ונתקלו בסירוב של משרד הפנים, דרכונם נגזר ובמקומו הונפקה להם תעודת מעבר. תעודת מעבר זאת, מעבר להיותה משפילה, מבזה ומסמנת אותם כאזרחים סוג ב', גם מגבילה את כניסתם למדינות שונות בעולם ופוגעת בחופש התנועה שלהם ושל ילדיהם.

העותרים דורשים לבטל את נוהל חידוש הדרכונים - שבמסגרתו דרכוניהם של העולים נגזרים ובמקומם ניתנות להם תעודות מעבר - המפלה בינם לבין "הישראלים הוותיקים", ופוגע בעיקרון השוויון.

עולים חדשים מאוקראינה עם ד"ר מרים אדלסון, מו"ל "ישראל היום", צילום: יוסי זליגר

"מסמן את נושא התעודה"

"זהו אקט משפיל, המסמן את נושא התעודה כמי שראוי להשגיח עליו בשבע עיניים, משל היה פושע או אדם מסוכן השונה מכל אזרח אחר. מדובר בפגיעה מהותית בזכויות אזרח, כולל הזכות לכבוד ולחופש התנועה", כך נטען בעתירה על ידי עוה״ד רנאטו יאראק, אוהד יאראק ואיתן צפריר, שותפים במחלקת משפט מנהלי ורגולציה של משרד מ. פירון.

העתירה הוגשה לאחר שבמרכז לסיוע לעולים ביקשו להיפגש עם איילת שקד ועם פקידי משרד הפנים, במטרה להגיע לפתרון מהיר שיקל על העולים מבלי הצורך לפנות לערכאות משפטיות. אך גורמי השלטון בארץ התעקשו להמשיך להתעלם מהחוק, בזמן שהעולים מתקשים לנהל בצורה נורמלית את חייהם, חיי משפחתם ועסקיהם.

"זכות בסיסית"

עתירה זו קיבלה משנה חשיבות בימים אלו, עת משתוללת באירופה מלחמה, ואלפי זכאי חוק השבות מרוסיה ומאוקראינה מחשבים צעדיהם מחדש ושוקלים את עלייתם או חזרתם לישראל.

עו״ד אלי נכט, נשיא המרכז לסיוע משפטי לעולים חדשים: "הדרכון הוא מסמך נסיעה שמוענק לכל אזרח בכל מדינה עם קבלת האזרחות, ומאפשר חופש תנועה - זכות בסיסית המעוגנת בחוקי היסוד, ללא קשר למספר הימים שהוא שוהה בישראל.

אלי נכט, נשיא המרכז לסיוע לעולים חדשים,

"לא מדובר בפריבילגיה, בכסף או תקציב שהמדינה מוציאה, או הטבה כלשהי. להפך - לנו כמדינה יש רק מה להרוויח מאותם אנשים, שפרנסתם תלויה בטיסות תכופות ועבודה במדינות אחרות. אנו חיים בעולם גלובלי, ואין סיבה להחזיק אזרחים כבני ערובה בישראל, רק כדי שיוכלו להיות 'אזרחים על מלא'. אזרח הוא אזרח. נקודה.

"עצוב מאוד שדווקא במדינת היהודים נתקלים בקשיים ובאטימות קשה ובלתי הגיונית בעליל. על כך אנחנו נילחם, עד שנביא לשינוי המדיניות המפלה והפסולה הזו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר