אלפי מתיישבים הקימו שישה יישובים ביהודה ושומרון; פנייה דחופה ליועמ"ש: "מונעים חופש תנועה מאזרחים ללא סיבה"

המתיישבים תכננו להקים שלושה מאחזים, ולבסוף הקימו שישה • פעילי "שלום עכשיו" ניסו לטרפד את המהלך סמוך לברוכין, אך כוחות הביטחון פינו אותם • ח"כ בן גביר הגיע לאזור ברוכין ויצא נגד שר הביטחון: "גנץ מייצג את האינטרסים של הפלשתינים במקום של מדינת ישראל" • ח"כ סטרוק בצומת גוש עציון: "ארץ ישראל כולה שלנו, חובתנו לבנות אותה"

ההיערכות לעלייה ליישובים, צילום: דוברות נחלה

קצת לפני השעה 16:00 (רביעי) הגיעו אלפי מתיישבים לשטחי כינוס כדי להקים שלושה מאחזים. הצבא והמשטרה פרסו מחסומים במטרה למתן ולחסום את המהלכים, גם בארגוני השמאל החליטו להגיע בכדי לעצור את המתיישבים.

כאמור, תנועת "נחלה" תיכננה עלייה למקום בחודשים האחרונים, אך היום הגיעו המתיישבים במטרה לעלות בפועל. את המבצע מכנים המתיישבים כ"יום העלייה לקרקע". המתיישבים הגיעו במטרה להקים שלושה מאחזים: אחד באזור שבין קרית ארבע לגוש עציון, השני באזור גוש טלמונים והשלישי באזור של היישוב ברקן. כוחות של צה"ל, משטרה ומג"ב פרסו מחסומים באמצע הדרך מהר חברון לקרית ארבע בסמוך ליתיר, בצמתים של קרית ארבע וכרמי צור לכיוון חלחול. בצמתים נווה אח"י וכרם רעים לכיוון גוש טלמונים ובכביש נחל קנה הסמון ליישוב רבבה.

בפועל עד כה הוקמו שש נקודות התיישבות חדשות: שתי נקודות התיישבות חדשות הוקמו בסמוך לקרית ארבע. אחת ממזרח ליישוב והשנייה צפונית ליישוב, על פי הערכות, בכל אחת מנקודות ההתיישבות הגיעו כ-150 אנשים לשטח ברכבי שטח ובצעידה, כך הודיעו בתנועת נחלה. שתי נקודות נוספות הוקמו בבנימין באזור פסגות ובאזור גוש טלמונים, שתי נקודות נוספות בשומרון אחת באזור רבבה והשנייה בברוכין.

יותר ממאתיים איש עלו לנקודת התיישבות "יחיש ציון" שבמזרח בנימין סמוך לפסגות. עשרות בני נוער כבר נאספו במקום, עשרות נוספים נצפו צועדים בצידי הדרך, המשטרה והצבא פרסו מחסומים בדרך המובילה למקום, מצומת הפרסה אין חלוקה ברורה שלי מי עובר ומי נשלח בחזרה, אך ככלל תושבי הגוש יכולים לעבור, אך מי מהם שנראה מצוייד לשהייה ארוכה - נשלח לביתו.

נקודת התיישבות "יחיש ציון" שבמזרח בנימין סמוך לפסגות, צילום: מרדכי עמאר/TPS
נקודת התיישבות "יחיש ציון" שבמזרח בנימין סמוך לפסגות, צילום: מרדכי עמאר/TPS

גם בארגוני השמאל נערכו, פעילים של "שלום עכשיו" וארגונים נוספים נכנסו לתוך הכינוס של אנשי ההתיישבות במטרה לייצר חיכוך, הנוער ענה להם בשירה וריקודים. במקביל, כאלף איש צעדו אל נקודת התיישבות סמוך ליישוב ברוכין. 

ח"כ בן גביר ניצל את חסינותו הפרלמנטרית, העמיס בקבוקי מים ואוכל, כדי להעביר לאנשי תנועת נחלה והגיע בסמוך לנקודת ההתיישבות ברוכין שם מסר: "מנצל את חסינותי הפרלמנטרית, כדי להעמיס בקבוקי מים לנוער הנפלא שלנו שבונה ומיישב את הארץ. תפקידו של ח"כ הוא לדאוג לצרכים ההומניטרים של האוכלוסיה".

"זכות להשתתף בחיזוק ההתיישבות", בן גביר בסמוך לברוכין, צילום: אלישיב רקובסקי/TPS

ח"כ בן גביר הוסיף: "זכות להשתתף בחיזוק ההתיישבות. המעשים שנחלה עושים הם מעשים אמיצים, כמו של החלוצים בקום המדינה. הנסיון של אנשי השמאל הקיצוני יאיר לפיד ובני גנץ להקים מדינה פלשתינית בפועל ולמנוע את הקמת היישובים על ידי תנועת נחלה הוא נסיון לפגוע בהתיישבות היהודית בארץ ישראל. בני גנץ חבירו האהוב של הטרוריסט אבו מאזן, עובד איתו יד ביד ומקדם בפועל מדינה פלשתינית, גנץ מייצג את האינטרסים של הפלשתינים במקום לייצג את האינטרסים של מדינת ישראל".

נקודת ההתיישבות סמוך לברוכין, צילום: אלישיב רקובסקי/TPS
נקודת ההתיישבות סמוך לברוכין. נקודת ההתיישבות סמוך לברוכין. עימותים בין פעילי "שלום עכשיו" למתיישבים, צילום: אלישיב רקובסקי/TPS
נקודת ההתיישבות סמוך לברוכין. עימותים בין פעילי "שלום עכשיו" למתיישבים, צילום: אלישיב רקובסקי/TPS
נקודת ההתיישבות סמוך לברוכין. עימותים בין פעילי "שלום עכשיו" למתיישבים, צילום: אלישיב רקובסקי/TPS

 כ-700 איש הגיעו לנקודת הכינוס של גרעין בנימין, מאות נוספים ניגשו בדרך רגלית לנקודת הכינוס עקב חסימות משטרתיות.

מארגני ההתיישבות שיתפו כי המשטרה החלה לפעול בדרכים משונות במטרה לשבש את ההתיישבות, על פי אנשים שהגיעו חלוקת הדו"חות הייתה גדולה במיוחד. "המשטרה נוקטת בשיטות בולשביקיות, אוטובוס אחד הורד מהכביש על נורה שרופה ואוטובוס נוסף קיבל קנס מרשות המיסים על כך שטרם יצאה חשבונית לנסיעה", אמרו ב"נחלה".

כחלק מהעימותים, אנשי "שלום עכשיו" ניסו לעצור בגופם את המתיישבים באיזור ברקן, כוחות הביטחון פינו בעימותים את הפעילים.

ח"כ אורית סטרוק הגיע לאזור צומת גוש עציון, שם אמרה: "ארץ ישראל כולה שלנו. חובתנו לבנות אותה. יותר מדי זמן הפקרנו את האזורים האלו. כעת הגיע הזמן ליישב אותם. בני גנץ מוכיח שהוא יודע להילחם על שטחי סי רק שזה לא לצד הנכון. בושה שהוא מפקיר את הארץ לערבים. בושה בושה בושה"

בהודעה משותפת של דוברות המשטרה ודובר צה"ל נמסר: "בהמשך להיערכות כוחות הביטחון ולהנחיית הדרג המדיני, בשעות האחרונות פועלים כוחות הביטחון במספר מוקדים ביהודה ושומרון מול אזרחים שנכנסו לשטחים צבאים סגורים בניגוד לחוק. מפקד פיקוד המרכז חתם על צווי סגירת שטחים וצווי רידוד ביחס לנקודות בהם קיים חשש לפעילות לא חוקית במרחב יהודה ושומרון.

הכוחות פועלים כדי למנוע הקמת מאחזים בלתי חוקיים, ולשמור על החוק והסדר במרחב. נדגיש שוב כי הקמת מאחזים ביהודה ושומרון שלא בהתאם לתהליכים והאישורים הנדרשים על פי דין אינה חוקית ואסורה".

צילום: יוסף/TPS

הכנות לקראת עלייה ליישובים, צילום: צילום: דוברות נחלה

פנייה דחופה ליועמ"שית: "מונעים חופש תנועה מאזרחים ללא סיבה"

ראשי הרשויות ביהודה ושומרון יוצאים נגד הממשלה וכוחות הביטחון בעקבות חסימות הכבישים.

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ אשר נמצא בשטח עם המתיישבים פנה ליועצת המשפטית לממשלה עו״ד גלי בהרב מיארה בדרישה בהולה שתורה לשר הביטחון והבט״פ להפסיק למנוע חופש התנועה מאזרחים וילדים שנוסעים לשגרת יומם ללא כל סיבה

במכתבו כתב גנץ כי ״בשעות אלו נפרסו שוטרים לביצוע משימות בלתי חוקיות ברחבי יהודה ושומרון. אני נמצא בשטח ומקבל עדויות רבות לפיהן שוטרים מונעים נסיעה של אזרחים וילדים בלי כל סיבה. מי שכתובת תעודת הזהות שלו לא מתאימה ליישוב מצווה להסתובב ונמנעת ממנו חופש התנועה, זאת כשמדובר באזרחים תמימים שנוסעים לשגרת יומם. אני פונה אלייך בבהילות להורות לשר הבטחון ולשר לבטחון הפנים לעצור לאלתר את ההתנהגות הבלתי חוקית.״

גנץ הוסיף והדגיש כי ״מניעת תנועה מאזרחים תמימים היא בלתי חוקית ואף פלילית. אבקש להימנע מצעדים נוספים כמו פנייה לערכאות כדי לעצור את הפעילות הבלתי חוקית הזו.״

בתוך כך, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הצטרף למחאות נגד המחסומים בשומרון ודרש לעצור אותן מיידית ולא - יעתור לבג"ץ."אני מזהיר כי המשטרה חוסמת צירים בשומרון ללא כל הצדקה חוקית ומשבשת את החיים למאות אלפי תושבים. זה נראה כאמצעי לחץ כנגד אוכלוסיית השומרון ואם זה לא ייפתר אנחנו נעתור לבג"ץ".

עוד הוסיף דגן כי "ממשלת לפיד מסרבת להקים ישובים חדשים, ומוסיפה חטא על חטא במלחמה באזרחים החוזרים מיום עבודה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר