עובדים בנתב"ג: "התורים רק יתארכו באוגוסט, זו קריסה"

בנמל התעופה חוששים מהתקופה שאחרי ימי בין המצרים: "מספר הטסים יעלה, אם כעת עמוס - חכו לחודש הבא" • שירות טרום טיסה יכול לקצר את התורים, אך החברות נמנעות משימוש בו

עומסים בנתב"ג, צילום: קוקו

הכאוס בנתב"ג רק יחריף: 7 באוגוסט - זה התאריך שאליו מתכוננים הצוותים בנתב"ג. תום תקופת בין המצרים בשילוב עם התקופה שאחרי הקייטנות, הם הימים שבהם צפוי זינוק במספר הטסים מישראל ואליה.

התורים בנמל התעופה בן גוריון מתארכים, הסבלנות של הנוסעים פוקעת, ורבים מהם נאלצים להמתין שלוש שעות ויותר עד שהם זוכים להגיע למטוס.

כיום, יש 80-70 אלף נוסעים שעוברים בנמל התעופה ביום, ובשיחות עם בכירי ענף התעופה הם מזהירים כי המצב רק יורע. "באוגוסט המספרים יהיו גדולים יותר, יש עכשיו אנשים שלא טסים בגלל תקופת בין המצרים, ואם חשבת שהתורים ארוכים עכשיו - חכה לחודש אוגוסט", אומר גורם בנמל התעופה.

בעקבות המצב, הרבה טיסות מתעכבות, וזאת אף שהמטוס והצוות מוכנים לקבלת הנוסעים עוד הרבה לפני מועד ההמראה המקורי.

מזוודות אבודות בנתב"ג (ארכיון), צילום: אלן שיבר

פתרון לא מנוצל

אחת הסיבות המשמעותיות לכך היא שהנוסעים לא מספיקים לעבור את התהליך עוד לפני מועד ההמראה המקורי, והמטוס נאלץ להמתין להם על הקרקע. בנתב"ג מתכוונים לפתוח גם את מתחם G בקומה הראשונה, שם יבצעו צ'ק אין לחלק מהטיסות וכך מקווים להפחית את העומסים הכבדים הצפויים באוגוסט.

מזוודות אבודות בנתב"ג (ארכיון), צילום: אלן שיבר

 

בשיחות עם גורמים בנמל התעופה, הם מציגים בפנינו פתרון שיכול היה להוריד באופן משמעותי את העומסים בנתב"ג, אך ברוב חברות התעופה בוחרים שלא להשתמש בו. "יש את שירות טרום הטיסה, שמי שמשתמשת בו כיום היא רק חברת אל על. ב-1 באוגוסט יצטרפו גם טורקיש איירליינס ופגסוס, וכך יוכלו הנוסעים בטיסות של החברות הללו לשלוח את המזוודות מנתב"ג או מחיפה ובקרוב גם מתל אביב, יום לפני הטיסה, נציג אחד עבור כל המשפחה. כך בעצם ניתן יהיה להגיע ביום הטיסה לתורים מקוצרים ולחסוך הרבה מאוד זמן. אנחנו מאוד רוצים להרחיב את השירות הזה, וכל חברות התעופה הוזמנו להפעיל אותו, אך רובן בוחרות שלא, בטענה למחסור בכוח אדם. השירות הזה היה יכול לחסוך הרבה מאוד זמן לכולם אם היו מנצלים אותו כמו שצריך".

כסף לא מקצר תורים

עד לא מזמן, מי שהיו מוכנים לשלם מאות עד אלפי שקלים עבור שירותי ה-VIP, היו יכולים לעשות את זה. היום, גם מי שמוכנים להיפרד מסכומי כסף נכבדים, כבר לא ממש יכולים למצוא מקומות באף אחת מהחברות לרוב התאריכים בחודשים יולי ואוגוסט וגם בחלק מהימים בספטמבר. בשיחות עם עובדים בחברות שירותי הקרקע שמעניקות את שירות קיצור התורים, הם מסבירים: "אין לנו עובדים ואנחנו קורסים תחת הלחץ. זה קשה, זה מתיש ואין מקום להכניס סיכה ללו"ז שלנו, אנחנו עובדים מרגע שמתחילים את המשמרת עד השנייה שהיא מסתיימת. אין רגעי שקט, הכל עמוס כל הזמן".

כאוס המזוודות

בשבוע שעבר הוצבו שני פרויקטורים חדשים שתפקידם להשיב את המזוודות האבודות לבעליהן. האחד אחראי על המזוודות שלא ממריאות מישראל והשני על המזוודות שמגיעות מחו"ל באיחור, אלו אותן מזוודות שכולנו רואים נטושות לצד המסועים.

מאז שהחלו את עבודתם, ובסיוע מאות מתנדבים שמגיעים לנתב"ג כדי לסייע בהשבת המזוודות האבודות, הושבו עד כה כ-1,300 מזוודות לבעליהן. עם זאת, עדיין ישנן תלונות רבות מצד נוסעים שאיבדו את הכבודה, שמופנות בעיקר לחלק מחברות שירותי הקרקע שפועלות בנתב"ג, על טיב השירות ועל יחס העובדים כלפי מי שמחפש את כבודהתו. יצוין כי ניסינו להשיג את חברת לאופר בטלפון שמפורסם באינטרנט, אך לא קיבלנו מענה במשך ימים.

מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, צילום: יחסי ציבור

 

רוב הטיסות מנתב"ג מלאות לגמרי, וכמעט כל הישראלים הבינו את השיטה - להגיע עם מזוודות טרולי, לפעמים אפילו שתיים, לאחסן אותן בתאים שמעל למושבים במטוס וכך הן יגיעו בוודאות ליעד, בזמן שמזוודות רבות לא מגיעות ליעדן. אז זהו, שזה כבר לא עובד במאה אחוז - חברות תעופה רבות מתמודדות עם תופעה חדשה של "עומס טרולי" - אין מקום בתאים שמעל למושבים, וכך הן נאלצות להעביר גם את הטרולי לבטן המטוס. בשיחות עם דיילים הם מספרים שנוסעים רבים מתווכחים עם נציגי חברות התעופה ומסרבים לשלוח את הכבודה שלהם לבטן המטוס.

אופטימיות זהירה

בשיחה עם אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, הוא מעריך שלא ייקח עוד הרבה זמן עד שנראה שיפור בתורים ובעומסים. "אנחנו רואים שהחברות בענף מציעות שכר גבוה יותר וזאת לצד פיתוחים טכנולוגיים שמאפשרים לנוסעים לבצע צ'ק אין באינטרנט ופיתוחים נוספים. נוסעים מבינים את האפשרות שיש להם לטוס עם טרולי, וכל הענף, מהעובדים ועד הנוסעים, עובר התאמות, בתקווה שבקרוב נראה כבר שיפור בכל מה שקשור בתורים ובעומסים בנמלי התעופה. באוגוסט אכן יהיו יותר נוסעים מאשר ביולי שגם ככה היה עמוס, אנחנו עושים כל מאמץ כדי שהכל יעבוד כשורה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר