י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
"רק בגלל שאני לא ישיבישער?"

טלטלה בירושלים: סמינר ספרדי חדש למשפחות אברכים מעורר סערה

פרסום ראשון: יוזמה לסמינר חדש לבנות ספרדיות בי-ם שאמור לתת מענה לבנות ספרדיות שנותרו ללא מוסד לימודים, מעורר סערה בציבור הספרדי, שם יש הטוענים כי הוא לא יפתור את הבעיה, אלא רק ינציח אותה | בכירים בעירייה: "הבעיה: הספרדיות רוצות סמינרים אשכנזים"

טלטלה בירושלים: סמינר ספרדי חדש למשפחות אברכים מעורר סערה
בנות חרדיות. אילוסטרציה צילום: David Cohen/Flash90

ברקע מצוקתן של מאות בנות ספרדיות בירושלים שנותרו השנה ללא מוסד לימודים, 'בחדרי חרדים' מפרסם לראשונה על יוזמה חדשה להקמת סמינר חדש עבור משפחות בני תורה ספרדים, כזה שייתן מענה לבנות ספרדיות מצטיינות שמחפשות להיקלט בסמינרים האשכנזים המובילים.

היוזמה מעוררת סערה בציבור הספרדי בעיר. המתנגדים מציינים שהמוסד החדש מתכוון לסנן חלק גדול מהבנות הספרדיות שתקועות ללא סמינר, ולקחת רק את המצטיינות שבאות מבתי אברכים ובני תורה ספרדים. בכירים בעיריית ירושלים טוענים מנגד, כי השיבוץ של כלל הבנות ימשיך כרגיל כמדי שנה בסמינרים הוותיקים, וכי הסמינר החדש נועד לתת מענה לבנות שרוצות דווקא את הסמינרים האשכנזים – ושם מסרבים לקבלן.

מאחורי היוזמה עומד ראש הישיבה הגאון רבי דוד אברהם, שהוביל בשנים האחרונות מהלך דומה מול מצוקת תלמודי התורה בקרב הציבור הספרדי בירושלים. תחת הנהגתו הוקמה רשת של מוסדות חינוך לבנים בשם 'מוסדי עולם' בה מקבלים בנים מצטיינים של אברכים ובני תורה ספרדים, שחלקם הגדול היה בוחר בעיקרון לשלוח את ילדיו לת"תים האשכנזים המובילים.

אך לאור המהלך שהוביל במוסדותיו – כשנקט סינון קפדני של קבלת תלמידים מצטיינים ממשפחות אברכים בני תורה בלבד, חל שינוי דרסטי במפת הרישום לת"תים בירושלים בשנים האחרונות, והמגמה השתנתה.

יעמוד בהכוונתו. ראש הישיבה הגאון רבי דוד אברהם. צילום ארכיון: קובי הר צבי 

כעת כאמור, מתכוונים במוסדותיו להעתיק את המודל שיפעל בשיטה דומה גם מול סאגת הבנות הספרדיות בסמינרים בירושלים. ל'בחדרי חרדים' נודע כי 30 משפחות כבר נרשמו לסמינר החדש. גורמים המעורים בנושא מאשרים ל'בחדרי' כי מדובר במשפחות שהתכוונו לשלוח את בנותיהן לסמינרים האשכנזים המובילים בעיר ולאור המצוקה הקשה השנה – סגרו בסמינר החדש.

אלא שהמהלך מצליח לעורר סערה בימים האחרונים, בעיקר בקרב משפחות שבנותיהן לא משובצות כרגע באף סמינר, כאשר הדרישה היא לקבל את כל הבנות הספרדיות שתקועות כרגע ללא סמינר.

ח' הורה לבת שאמורה לעלות בשנה הבאה לסמינר, אומר ל'בחדרי חרדים': "מה הועילו חכמים בתקנתם? הבת שלי תישאר בלי סמינר רק בגלל שאני ספרדי עממי ולא ישיבישער?".

לדבריו: "הציבור הספרדי מעולם לא השתמש בשיטות כאלה של אפליה, אני לא מוכן לקבל את זה". הוא הוסיף כי הוא מתכוון "להפוך כל אבן בעיריית ירושלים כדי שהמיזם הזה לא יצליח". לדבריו, "צריך לפתור את הבעיה כולה של כל הבנות הספרדיות שתקועות כרגע בלי סמינר, אחרת בשביל מה פתחתם סמינר חדש?".

בכירים בעיריית ירושלים דוחים את הטענות, ומדגישים כי הבעיה היחידה שבאמת קיימת היום זו סוגיית הבנות הספרדיות ממשפחות האברכים שרוצות את הסמינרים האשכנזים המובחרים אך שם מסרבים לקבל אותן. הגורמים בעיריית ירושלים עימם שוחחנו מציינים, כי להן אין פתרון אחר מלבד הקמת סמינר שיקבל את סוג הבנות הספרדיות הללו. אך לגבי שאר הבנות, מבטיחים בעירייה, הן משובצות בימים אלה בסמינרים הוותיקים הקיימים.

סמינרים הרב דוד אברהם ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 55 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד