ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
צעד קטן לשלום

נורמליזציה דתית: רב מירושלים נפגש עם אחראי הצניעות בסעודיה

‏הרב יעקוב הרצוג מירושלים, השוהה בשנים האחרונות בסעודיה, נפגש בימים האחרונים עם השייח' אחמד אל-ר'אמדי, מי שהיה בעבר הממונה על משטרת הדת והצניעות בעיר מכה הקדושה לאיסלאם. הרב פרסם את הפגישה בחשבון הטוויטר שלו, דבר שעד לפני שנתיים לא יכול היה לקרות

נורמליזציה דתית: רב מירושלים נפגש עם אחראי הצניעות בסעודיה
הרב הרצוג עם השייח' אחמד אל-ר'אמדי צילום: באדיבות המצלם

הרב יעקוב הרצוג מירושלים השוהה בשנים האחרונות בממלכת ערב הסעודית, נפגש בסעודיה עם השייח' אחמד אל-ר'אמדי, מי שהיה בעבר הממונה על משטרת הדת והצניעות בעיר מכה, אישיות דתית מאד חשובה במדינה כמו סעודיה, הרב הרצוג פרסם את התיעוד אצלו בחשבון הטוויטר וכתב: "ברוך השם, ביקור נפלא של השייח' אחמד אל-ר'אמדי, איתו גיליתי שדו קיום וסובלנות הם מציאות מוחשית ולא רק הטפה ותיאוריה, ערב הסעודית מהווה דוגמה שהעולם יכול ללכת בעקבותיה".

השייח' הנכבד הגיב בחשבון הטוויטר שלו על הפגישה "אני מודה לרב יעקב על שביקר אותי בביתי בג'דה, אני מברך אותו ואת מי שאיתו. זאת הייתה הזדמנות להראות תמונה של דו-קיום עם השונה והשלווה. דו-קיום הוא גשר להשגת האמת וקרקע לבנייה דו שיח".

מאז הסכמי אברהם פועל הרב יעקב הרצוג, להקים קהילה יהודית בסעודיה, הרב יעקב הרצוג, תושב שכונת רמת שלמה בירושלים, מתכנן ביום מן הימים לכהן כרב הראשי של הממלכה הסעודית שפעם לפני מאות שנים היתה מקום ליהודים. הרב הרצוג בטוח שדף חדש בין סעודים ליהודים עומד לקרות בקרוב, והוא רוצה להיות חלק מהדבר הגדול הזה.

בסעודיה אין היום יהודים באופן רשמי, אך בממלכה ישנם כ-2000 יהודים שעובדים בחברות נפט וטכנולוגיה, הם רוצים לקבל שירותי דת כמו שיש באיחוד האמירויות ובבחריין, והם מקווים שזה יקרה ביום מן הימים.

בסעודיה יש מאות חיילים יהודיים מצבא ארה"ב המוצבים בסעודיה, דיפלומטים בשגרירויות זרות, וכן אנשי עסקים יהודים שנמצאים שם לעיתים תקופות ארוכות.

בראיון בלתי שגרתי לפני מספר חודשים לרועי קייס ב'כאן 11', סיפר הרב יעקב הרצוג, על החוויות, על העתיד ועל החלום. הרב הרצוג בקשר עם הסעודים בנושאים שונים, הוא מתמחה בייצוא זרעי עגבניות ופלפלים, זרעים מיוחדים עם עמידות לווירוסים וחרקים. הרב אומר כי היום יהודים יכולים להיכנס למדינה בלי בעיה.

הרב הרצוג מציין בראיון, כי הוא חש בטוח יותר להסתובב עם לבוש רבני בריאד בירת סעודיה מאשר בברוקלין בניו יורק.

יהדות חצי האי ערב מוזכרת במשנה, בתלמוד ובמדרשים. במשנה במסכת 'שבת', לדוגמה, נחלקו התנאים האם "ערביות" יכולות לצאת בשבת כשהן רעולות. רבי עובדיה מברטנורא במקום מסביר כי "ערביות" הן למעשה "בנות ישראל שבערביא". במקומות אחרים מוזכרת "לשון ערבי", והמפרשים הסבירו כי זו הלשון המדוברת ב"ערביא".

לפי ההיסטוריונים, רבי יהודה בן תימא שחי בערוב ימיו בארץ ישראל – היה בן העיר תימא. רבי יהודה בן חגרא, שאף הוא חי בארץ ישראל בערוב ימיו, היה כנראה בן העיר חג'רה הידועה כיום בשם מדאאן צאלח, עיר נבטית החצובה בסלע ונמצאת בצפון-מערב ערב הסעודית. הממצאים הארכאולוגיים להימצאות יהודים בערב לא רבים, אך נצברים אט אט. העדויות שנמצאו עד כה מצביעות על קהילה ענפה ומשגשגת. בחלק מן הערים יהודים אף החזיקו יהודים בתפקידי מפתח.

סעודיה יעקב הרצוג נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד