פערי המחירים בין המסעדות במגזר הערבי לאלה במגזר היהודי יכולים להגיע ל־50%

חצי מיליון הורדות, 900 מסעדות ו־600 שליחים • אפליקציית הזמנות האוכל של המגזר הערבי נמצאת בעלייה, ופערי המחירים בין תל אביב לאום אל־פחם מגיעים לעשרות אחוזים • סמנכ"ל השיווק של HAAT: "אנחנו מדברים על אוכלוסייה שיש לה את הצורך הזה. היתה סטיגמה על המגזר, שכולם מבשלים בבית. כל זה נעלם והמספרים מוכיחים את זה"

משלוחי HAAT, צילום: מחמוד זידאן

"המבורגר עולה 32-30 שקלים בממוצע במגזר הערבי, לעומת 60 שקלים שקלים במגזר היהודי", אומר חסן עבאסי, מייסד משותף ומנכ"ל של אפליקציית משלוחי המזון HAAT ל"ישראל היום".

עם זאת, לדברי עבאסי, שווי סל הקנייה זהה לזה במגזר היהודי הואיל ומספר הנפשות הממוצע במגזר הערבי גדול יותר. "מחיר מנת שווארמה עולה 35 שקלים באום אל־פחם, בעוד במגזר היהודי המחיר יכול להגיע ל־50 שקלים". עם זאת, אומר עבאסי, "המחיר תלוי בהרבה פרמטרים, וההבדל העיקרי הוא השכירות, שעולה פי שלושה בתל אביב".

פערים של 50% במחיר,

"המסעדה הכי אהובה על ידי המגזר היא מסעדת המבורגר מקומית באום אל־פחם. היא עובדת כמו מסעדה גדולה בתל אביב, וזה אומר מאות הזמנות ביום. אני יכול להגיד שחמש המסעדות הכי מוצלחות במגזר הן מסעדות המבורגר. זה לא מפתיע. בעבר מסעדות בתחום ההמבורגר היו טרנד במגזר היהודי, והיום הטרנד הוא אוכל אסיאתי. בעיני טרנד האסיאתי יהיה הטרנד הבא במגזר. במקדונלד'ס הכפלנו את המכירות באום אל־פחם מאז הכניסה שלנו, ויש מקומות שבהם אנחנו מהווים 80% מהמכירות". 

אוכל עד הבית גם במגזר הערבי

"לכולנו מגיע אוכל עד הבית", זה המוטו של שירות המשלוחים של החברה, אשר מספקת משלוחים לערים ללא תשתיות ועבור לקוחות ללא כתובות וכרטיס אשראי. הבוקר (שני) הודיעה HAAT על התרחבותה, שהחלה לאחרונה בשיתופי פעולה נוספים עם דומינו'ס פיצה ו־KFC בסניף נצרת.

HAAT עתידה להתרחב לאום אל־פחם ובאקה אל־גרבייה. עוד הודיעה החברה על כניסה לערי הפריפריה של המגזר היהודי, על התרחבות לקטגוריות נוספות מעבר לענף המסעדות ועל השקת האפליקציה ברשות הפלשתינית ובכמה ערים במרוקו.

רוב העסקאות במזומן,

HAAT מושתתת על אלגוריתם חדשני של שירותי מיקום, ממשק קל ונוח לתפעול ומערכת ניהול מזומן. החדשנות במיזם באה לידי ביטוי בכך ש־HAAT הם הראשונים והיחידים בארץ שמאפשרים משלוח ללא כתובת, לפי טכנולוגיית שירותי מיקום מדויקים במיוחד, ומאפשרים תשלום במזומן. חידוש נוסף הוא האפשרות לצפייה בתפריט דיגיטלי. מחיר המשלוח עומד על 25-15 שקלים ועמלת המשלוחים נעה בין 15% ל־18%.

לדברי עבאסי, "באום אל־פחם יש יותר מ־150 מסעדות ו־80 אלף אנשים, ולא היה תפריט אחד באונליין. אנחנו מטרגטים ערים ללא תשתיות, גם אם אלה ערים ללא כתובות כמו במגזר הערבי. השקנו את השירות בתחילת 2020, לפני הקורונה. ברבעון הראשון היו 300 הזמנות וברבעון האחרון של 2021 אנחנו עם 300 אלף הזמנות, עם 17 אזורים ו־45 כפרים. אנחנו משרתים היום יותר ממיליון תושבים ועובדים עם יותר מ־900 מסעדות, יותר מ־600 שליחים וכמעט חצי מיליון הזמנות ברבעון האחרון.

"לפני הקורונה באום אל־פחם עשו אפס משלוחים בגלל בעיות כמו היעדר כרטיס אשראי. היום יש לנו כמעט חצי מיליון הורדות. אנחנו מדברים על אוכלוסייה שיש לה את הצורך הזה. היתה סטיגמה על המגזר, שכולם מבשלים בבית. בכל זה נעלם, והמספרים מוכיחים את מה שאני אומר. אנחנו יודעים גם לטפל במזומן. היום 80% מהעסקאות שלנו מתרחשות במזומן".

אמיר באבאללה, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברה, מוסיף: "היום אנחנו נמצאים באזור הצפון, בעיקר במגזר, במשולש ובירושלים, ובחודש הקרוב נגיע לרהט למגזר הבדואי, למקומות שמהם החברות בתחום מנסות להתרחק. אמרנו שנרים את הכלכלה בעיר רהט, ואחר כך נתרחב לכפרים מסביב כמו שגב שלום. אנחנו יוצאים מחוץ לאזור הנוחות ואנחנו יוצאים גם לשטחים.

חסן עבאסי, צילום: עומר סמיר

"כמו כן, אחרי שנתיים אמרנו שנגיע למגזר הכללי. אמרנו שאנחנו לא צריכים להגיע לתל אביב, אלא לאיפה שצריכים אותנו. נגיע באמצע אוגוסט לכרמיאל במגזר הכללי, ואחר כך נתרחב לחריש. נתרחב גם לטולכרם, ומשם הדרך לשכם ולרמאללה תהיה יותר קלה. אם דיברנו על דרישה של 80% מזומן במגזר, בשטחים זה יכול להגיע ל־97% מזומן, ואנחנו נצטרך להתאים את עצמנו ואת העובדים לכך. אנחנו נקפוץ עוד מדרגה ונגיע למרוקו. עשינו מחקר במדינות ברדיוס של 1,000 ק"מ מסביבנו. חקרנו את ירדן, מצרים, חוף השנהב ונסענו למרוקו, ומצאנו שם עוד 'אל־פחם' מחוץ לגבולות הארץ. נהיה במרוקו בעוד חודשיים וחצי.

"נוסף על כך, אנחנו מתרחבים לקטגוריות חדשות. אנחנו במגעים עם רשתות פארם גדולות ואחרי זה ניכנס גם לתחום המתנות, מוצרי צריכה וגם לחבילות. נקרא לפעילות הזו האאט מרקט, והמשלוח יגיע שתוך שעה-שעה וחצי".

HAAT גייסה עד היום 3.7 מליון דולר על ידי משקיעים בולטים: גיגי לוי וייס, מייסד קרן ההשקעות NFX Guild, סר רונלד כהן, מייסד קרן ההשקעות אייפקס פרטנרס, ואייל ולדמן, מייסד חברת מלאנוקס. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר