בכל פעם בה עולה החשש שהגענו לשיא שלא ניתן לשחזר באתלטיקה, מגיע דור חדש שמרים את הרף. אליפות העולם, שתיפתח הערב (שישי) ביוג'ין שבאורגון, מגיעה אחרי תחרות אולימפית נפלאה, בה הכישרונות החדשים ניצלו את הציוד המשודרג והמסלולים המשובחים כדי לזרוח. האצטדיון המעולה ביוג'ין, בירת האתלטיקה האמריקאית, יכול להיות כר פורה לטירוף. אלו האירועים בהם כדאי להתרכז - שווה להישאר ערים בלילות.

טריפל דאבל

100 מטר נשים | בין ראשון לשני, 05.50 200 מטר נשים | בין חמישי לשישי, 05.35
הספרינטים לנשים הפכו לקרב כל־ג'מייקני, ואם חשבנו בעבר שמדובר בדו־קרב בין איליין תומפסון־הרה, שפירקה את טוקיו עם תצוגות עוצרות נשימה, לבין שלי־אן פרייזר־פרייס, שייסדה את השושלת הקאריבית יחד עם יוסיין בולט – הרי שלצמד הצטרפה צלע שלישית בדמות שריקה ג'קסון. באולימפיאדה היא השלימה את הסוויפ הג'מייקני ב־100 מטר עם מדליית ארד, והשנה פרצה בגדול גם ב־200 מטר עם 21.55 שניות – התוצאה השלישית בטיבה בהיסטוריה. השלישייה הזאת צפויה לשלוט באורגון, וכמובן לגרוף גם את הזהב בריצת השליחות. אבל הסוגייה הגדולה יותר היא אחרת: האם מישהי מהן תמחק סוף־סוף את שיאיה העתיקים של פלורנס גריפית'־ג'וינר, שנחשבו עד לא מזמן לבלתי שבירים?
7 צפייה בגלריה
תומפסון ופרייזר
תומפסון ופרייזר
צלע שלישית נוספה להן לקרב על תואר האישה המהירה בתבל. תומפסון-הרה ופרייזר-פרייס
(צילום: gettyimages)

קאמבק במבחן

100 מטר גברים | בין שבת לראשון, 05.50
כריסטיאן קולמן היה אמור להיות כוכב האירוע המרכזי של האתלטיקה באולימפיאדה, אלא שאז התברר כי הוא לא מתייצב לבדיקות סמים. קולמן הושעה, והותיר את המסלול פנוי לסנסציה מדהימה - ניצחונו של מרסל ג'ייקובס, האיטלקי האלמוני. עכשיו קולמן, אלוף העולם מ־2019, חוזר כדי להשתלט מחדש על התואר, וזה לא יהיה פשוט. הוא כבר רץ השנה 9.87 שניות, אבל ג'ייקובס הוכיח שהוא לא מקרה חד־פעמי, כשניצח את קולמן בפוטו־פיניש בגמר 60 מטר באליפות העולם באולמות, בעוד סגן האלוף האולימפי פרד קרלי הוא בעל תוצאת השנה בעולם (9.76), וגם אחד משלושה אצנים בהיסטוריה שירדו מ־10 שניות ב־100, מ־20 שניות ב־200 ומ־44 שניות ב־400.
7 צפייה בגלריה
כריסטיאן קולמן
כריסטיאן קולמן
חוזר כדי להשתלט מחדש על התואר. קולמן
(צילום: AP)

פרידה מאגדה

4X400 מעורב | הלילה, 05.50 4X400 נשים | בין 24 ל-25 ביולי, 05.50
אליסון פליקס (36) היא אגדה חיה. טופ מודל לספורטאי. האתלטית המעוטרת בכל הזמנים. 20 מדליות זהב באולימפיאדות ובאליפויות עולם, על פני 19 שנה. אבל גם קריירה מפוארת כמו זו של האצנית האמריקאית חייבת להסתיים מתישהו. פליקס, שתפרוש בסוף השנה, בקושי הגיעה לכאן מאחר שסיימה שישית בלבד במבחנים האמריקאיים, אבל נכללה בנבחרות השליחים. קשה לדעת באיזו ריצה היא תשתתף, והאם זה יהיה במוקדמות או בגמר, אבל ההזדמנות לצפות בה טסה על המסלול בפעם האחרונה היא דבר שאסור להחמיץ.
7 צפייה בגלריה
אליסון פליקס
אליסון פליקס
אגדה חיה. פליקס
(צילום: רויטרס)

גדולים מהחיים

הדיפת כדור ברזל גברים | בין ראשון לשני, 04.27
ג'ו קובאץ' (ארה"ב) 21.91 מטר. ראיין קראוזר (ארה"ב) 21.90. תומאס וולש (ניו־זילנד) 21.90. המקצוע הפך בשנים האחרונות לאחד המרתקים ביותר, ופודיום צמוד כמו ב־2019 לא נראה מעולם. זה היה ספתח למלחמה משולשת בין הטאלנטים – כולם מהגדולים אי־פעם. קראוזר, עם שתי מדליות זהב אולימפיות, פתח מבערים אחרי שקבע 23.37 בשנה שעברה וניפץ שיא עולם בן 31 שנה.

הכל נשאר במשפחה

זריקת דיסקוס גברים | בין שלישי לרביעי, 04.33
וירגיליוס אלקנה, פעמיים אלוף אולימפי ואלוף עולם, סיים קריירה מפוארת עם התוצאה השנייה בהיסטוריה (73.88 מטר), ומעמד של אחד הספורטאים הגדולים בתולדות ליטא. דור ההמשך כבר מוכן ומזומן. תכירו את הבן הבכור מיקולאס: רק בן 19, אבל כבר בעל התוצאה השלישית בעולם השנה, 19 סנטימטרים בלבד מגבול ה־70 מטר. גם הבן הנוסף מרטינס הוא זורק מוכשר. למיקולאס ממתינים האלוף האולימפי ואלוף העולם דניאל סטול משוודיה (71.47 השנה), והסלובני קריסטיאן צ'ה (71.27).
7 צפייה בגלריה
מיקולאס אלקנה
מיקולאס אלקנה
רק בן 19, אבל כבר בעל התוצאה השלישית בעולם השנה. אלקנה
(צילום: gettyimages)

מקפיטולניק, דרך ויסמן ועד מיננקו

עשרה ישראלים ישתתפו באליפות העולם - זה מה שמחכה להם.
יונתן קפיטולניק | קפיצה לגובה (מוקדמות הערב, 20.10)
קפיטולניק בן ה־19, אלוף העולם לנוער, הוא אחד הכישרונות הגדולים שהצמיחה האתלטיקה שלנו, ועכשיו יש לו הזדמנות אמיתית להתחרות בטאלנטים כמו הקטארי מוטאז בארשים והאיטלקי ג'אנמרקו טאמברי, שזכו יחד בזהב בטוקיו. מחזיק בתוצאה הרביעית בטיבה השנה בעולם (2.30 מטר), שווה לעשרה קופצים נוספים.
7 צפייה בגלריה
יונתן קפיטולניק
יונתן קפיטולניק
אלוף העולם לנוער. קפיטולניק
(צילום: gettyimages)
חנה מיננקו | קפיצה משולשת (מוקדמות מחר, 20.30)
מאחר שמנצחת ברורה כבר יש (שיאנית העולם יולימאר רוחאס נמצאת רמה מעל כולן), האחרות ינסו להתקרב אליה ככל האפשר. מיננקו (32) קבעה 14.47 מטר בתחרות ההכנה (בסטנדרטים שלה זו תוצאה טובה מאוד בתחילת עונה) והוכיחה שהיא יודעת להגיע מוכנה לתחרויות הגדולות.
דיאנה ויסמן | 100 מטר (מוקדמות בין שבת לראשון, 03.10)
אחרי שניפצה את שיאה הישראלי ב־16 מאיות בריצה אחת וקבעה 11.06 שניות, היינו בטוחים שהיא תוכל להיאבק על מקום בחצי הגמר, אבל ויסמן נדבקה השבוע בקורונה, וקשה לדעת באיזו יכולת תחזור ממנה.
7 צפייה בגלריה
דיאנה ויסמן בפעולה
דיאנה ויסמן בפעולה
נדבקה השבוע בקורונה, וקשה לדעת באיזו יכולת תחזור ממנה. ויסמן
(צילום: רויטרס)
מארו טפרי, מוגס טסמה, איימרו עלמיה | מרתון (ראשון, 16.15)
אחרי המקום ה־13 ההיסטורי בטוקיו, ההופעה הטובה ביותר של ישראלי במרתון אולימפי, טפרי ינסה לפלס עוד שלב. טסמה ועלמיה ינסו להתברג במחצית הראשונה של הדירוג.
לונה־צ'מטאי סלפטר, מאור טיורי | מרתון (שני, 16.15)
ביום גדול לונה יכולה להביא מדליה בריצה המפרכת מכולן. רק 48 רצות ישתתפו הפעם, בגלל קשיים במסלול ומזג האוויר. מאור טיורי תשאף להתברג בחצי העליון.
7 צפייה בגלריה
לונה צ'מטאי-סלפטר
לונה צ'מטאי-סלפטר
ביום גדול לונה יכולה להביא מדליה בריצה המפרכת מכולן. סלפטר
(צילום: AFP)
סלאמוויט טפרי | 5,000 מטר (מוקדמות בין רביעי לחמישי, 02.25)
אחת ההפתעות הנעימות של המשלחת הישראלית בטוקיו עם מקום עשירי סנסציוני. האם תוכל לשחזר את ההישג גם באליפות העולם בארה"ב? זה יהיה קשה מאוד.
אדוה כהן | 3,000 מטר מכשולים (מוקדמות מחר, 20.35)
הגיעה לגמר המכללות ונמצאת בכושר הטוב ביותר מאז הפתיעה באליפות אירופה ב־2018 (מקום חמישי). הישג נהדר יהיה שיפור בתוצאת השנה שלה, 9:35.60 דקות.
פורסם לראשונה: 11:57, 15.07.22