בעקבות תביעה שהוגשה נגד אמזון על ידי אחד מעובדיה שפוטר, היא נאלצה לחשוף בבית המשפט חלק משיטות העבודה והיחס שלה כלפי העובדים, שלא מוציאים את החברה באור טוב, בלשון המעטה.
ג'רלד ברייסון, שעבד במחסן של אמזון בסטטן איילנד, פוטר באפריל 2020 והגיש באמצעות המועצה הלאומית ליחסי עבודה (NLRB) תביעה נגד החברה בטענה כי פיטוריו לא היו חוקיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מחסני אמזון
מחסני אמזון
מחסני אמזון
(צילום: AP)
לפני מספר חודשים שופט מנהלי הורה לאמזון להחזיר את ברייסון לעבודה בטענה כי פוטר בעקבות מחאה נגד תנאי הבטיחות במחסן. אבל החברה הגישה ערעור ואמרה כי הפיטורים הגיעו אחרי שברייסון תקף את אחד הקולגות שלו בהפגנה במגרש החניה במקום. הוא מצדו אומר שהעימות לא היה אלים.
בכתב התביעה טען ברייסון בנוגע לתנאים במחסן אמזון כי נאלץ לספור בידיו אלפי פריטים במשך שלושה ימים, תוך כדי שהמנהל שלו עורך לו ביקורות. במהלך אותם שלושה ימים הוא ביצע 22 טעויות בספירה. ברייסון טוען כי נאמר לו שאם ימשיך לטעות כך הוא יפוטר מעבודתו.
במסמכים פנימיים שנאלצה אמזון לחשוף בבית המשפט בעקבות אותה תביעה עולה כי מה שברייסון מספר היה למעשה שיטת עבודה קבועה במחסן בסטטן איילנד, כאשר המנהלים היו עורכים ביקורות קבועות לעובדים ומזהירים אותם בכתב שאסור להם לא לעמוד ביעד, לפעמים עוד לפני שהמשמרת הסתיימה, אחרת יספגו נזיפה ואף יפוטרו.
בין אפריל 2019 לאפריל 2020 לא פחות מ-13 אלף מכתבים כאלה הוגשו לעובדים. באותה תקופה עבדו במחסן כ-5,300 עובדים.
מהרישומים, וכן מעדויות של עובדי המחסן, רואים את הלחץ העצום איתו נאלצו להתמודד כדי לבצע את העבודה בצורה הכי מדויקת ומהירה, כפי שאמזון דורשת. חלק מהעובדים טענו שהתנאים הללו גרמו להם לאחר מכן להתאגד, ולא סתם המחסן בסטטן איילנד היה לראשון בחברה שהצביע להקמת ועד עובדים, וכעת צוותי עבודה ביותר מ-100 מחסנים ומשרדים של אמזון שואפים ללכת בעקבותיהם, כך על פי איגוד העבודה של אמזון, קבוצת עובדים עצמאית שהוקמה באפריל 2021.
2 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
בעלי אמזון, ג'ף בזוס
(צילום: AP)
אמזון מצדה טענה שהמטרות והיעדים שהיא מציבה לעובדים הם "הוגנים ומבוססים על מה שרוב הצוות משיג בפועל". החברה טענה שהיא נותנת פידבקים חיוביים לעובדים יותר מפידבקים שליליים".
במסמכים נוספים שנאלצה אמזון לספק לבית המשפט בנוגע להתנהלות שלה עם כוח האדם בשלושה מחסנים בין השנים 2015 ל-2021, ניתן לראות הערות מאוד מטרידות שספגו העובדים. כך למשל אחד מהם שעבד במחסן בניו ג'רזי ספג אזהרה אחרי שלא עבד במשך שש דקות במשמרת שנערכה לפנות בוקר בחודש יוני 2018.
דוגמה נוספת היא על עובד שעמד ב-94% מהיעד שהוצב לו במקום ב-100% באותו מפעל בניו ג'רזי, כאשר קצב ספירת המלאי שלו באוקטובר 2017 עמד על 164 פריטים לשעה ולא על 175, ועל כך הוא קיבל אזהרה. אותו עובד קיבל אזהרה נוספת כשהאריך את ההפסקה שלו ב-4 דקות.