טסלה, ענקית הרכבים החשמליים של המיליארדר אילון מאסק, נעלה את שבוע המסחר שעבר עם עלייה של 11%. במקביל, גם יצרניות מובילות נוספות של רכבים חשמליים רשמו עליות חדות במסחר: ריביאן (Rivian) עלתה ב-23% ולוסיד (Lucid) זינקה ב-17%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בין הסיבות לזינוק בשווי המניות ניתן למנות את פרסום נתוני הייצור החיוביים של ריביאן לרבעון השני של השנה, אשר כללו 4,401 רכבים בהשוואה ל-2,253 רכבים בלבד ברבעון הראשון והתקדמות משמעותית לקראת יעד החברה שכולל ייצור של 25 אלף רכבים בשנה כולה.
3 צפייה בגלריה
רכבים חשמליים של טסלה
רכבים חשמליים של טסלה
רכבים חשמליים של טסלה
(צילום: עומר לביא)
יצרניות הרכב המתחרות נהנו מהרוח הגבית שסיפקה ריביאן, לצד המגמה החיובית הכללית שנרשמה בשווקים בשבוע שעבר, בדגש על מניות הצמיחה הגדולות בארה"ב. יחד עם זאת, עדיין מדובר בעלייה שולית יחסית בהשוואה לירידות החדות שרשמו המניות מתחילת השנה: טסלה נפלה ב-37%, ריביאן ב-69% ולוסיד ב-51%.
לצד האינפלציה המשתוללת, מהלך העלאות הריבית החד שמקדמים בנקים מרכזיים ברחבי העולם והחשש העולה ממיתון ומסטגפלציה (מיתון בשילוב עליית מחירים), טסלה נפגעה משמעותית גם מהסגרים הארוכים שנרשמו בסין עד לפני מספר שבועות והשפיעו רבות על הייצור במפעל המקומי ועל הצרכנים במדינה.
3 צפייה בגלריה
טנדר חשמלי של ריביאן
טנדר חשמלי של ריביאן
טנדר חשמלי של ריביאן
(חשבון הטוויטר של RJ Scaringe)
בנוסף, מניית חברת הרכבים החשמליים המובילה נפגעה מחשש המשקיעים שמאסק עלול למכור מניות של החברה על מנת לממן את העסקה לרכישת טוויטר. אולם, בינתיים המיליארדר דיווח בסוף השבוע האחרון (לאחר סגירת המסחר בארה"ב) כי הוא מתכוון לבטל את העסקה מכיוון שטוויטר "כשלה או סירבה לספק מידע בנוגע לכמות החשבונות הפיקטיביים בפלטפורמה", לטענתנו. יחד עם זאת, בטוויטר הודיעו מנגד כי החברה מתכוונת לנקוט בצעדים משפטיים כדי "לאכוף" את הסכם הרכישה.
סיבה נוספת לעליות של מניית טסלה היא נתוני ייצור חיוביים שרשמה בסין, כאשר במהלך חודש יוני יוצרו כ-79 אלף מכוניות במדינה - כמעט כפול מהכמות שיוצרה בחודש מאי האחרון. בנוסף, לפי נתוני החברה, כמעט כל היחידות שיוצרו גם נמכרו בתוך סין.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • מודרנה (Moderna), יצרנית החיסונים והטיפולים בטכנולוגיית mRNA, זינקה ב-24% במסחר בנאסד"ק בשבוע שעבר. זאת, ברקע הדיווח של החברה מחודש מאי האחרון כי החלה לפתח חיסון למחלת "אבעבועות הקוף" ובצל החשש העולה מהתפשטותה ברקע דיווח על מקרים הידבקות ראשונים בסלובקיה ועלייה במספר המקרים בארה"ב בחודש שעבר. יחד עם זאת, המניה עדיין נסחרת במחיר הנמוך בכ-63% לעומת השיא אליו הגיעה בחודש אוגוסט אשתקד.
  • אנטיין (Entain), פלטפורמת הימורים דיגטליים בינלאומית, ירדה ב-15% במסחר בבורסת לונדון בשבוע שעבר. מאז השיא שנרשם בחודש ספטמבר אשתקד, איבדה מניית החברה למעלה מ-50% משוויה. את הירידות האחרונות ניתן לייחס לעדכון שלילי של תחזיות החברה לפיהן היא צופה כי ההכנסות השנתיות שלה יהיו "דומות לשנה שעברה", כלומר ללא צמיחה כלל, לעומת הערכה קודמת שלה שעמדה על צמיחה של 7.5%.
  • יוניפר (Uniper), ענקית האנרגיה הבינלאומית שממוקמת בגרמניה, נפלה ב-30% במסחר בבורסת פרנקפורט ובכך השלימה צניחה של 74% מתחילת השנה. הירידות האחרונות הגיעו לאחר שהחברה ביקשה סיוע כספי נרחב מממשלת גרמניה שישמש לה כ"גלגל הצלה". ההערכות הן שהחברה זקוקה לחבילה סיוע בגובה 9 מיליארד אירו (יותר מפי שניים משוויה). החברה, שתלויה בגז הרוסי, נפגעה מאוד מהקיצוץ באספקת גז זה וממחירו המאמיר בצל מלחמת רוסיה-אוקראינה, ואף הודיעה כי בקרוב תיאלץ להוציא גז מאחסון, להעלות את המחירים לצרכנים ואולי גם לצמצם אספקה ללקוחות עם חוזים קיימים.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר ואילן גרינברג, אנליסטים של תחום השווקים הגלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.