ווימבלדון 2022 חושף את נובאק ג'וקוביץ' הקלאסי. רכבת הרים שהתחילה באוסטרליה, עברה בצרפת, הייתה כבר בפיגור של שתי מערכות בשלבים המוקדמים ועל סף הדחה, והגיעה עכשיו לשיא: הגמר יהיה קליימקס מהנה או התפרקות מפוארת.
ג'וקוביץ' מגיע לגמר ווימבלדון שמיני, ורביעי ברציפות, כשהוא הפייבוריט המוחלט היום ב־16.00 מול ניק קיריוס (למרות שנפגשו פעמיים בעבר, ובשתיהן קיריוס ניצח בשתי מערכות). "יהיו הרבה זיקוקים אמוציונליים במשחק הזה", אמר ג'וקוביץ' אחרי שעלה לגמר. הוא התכוון לטניס, אבל גם לעובדה שקיריוס היה אחד המבקרים החריפים והקולניים ביותר כלפי התנהגותו של הסרבי בתחילת מגפת הקורונה. "במשך תקופה ארוכה לא הייתה בינינו אהבה", אמר קיריוס הטמפרמנטי אחרי שעלה לגמר ללא משחק, בעקבות פרישתו של רפאל נדאל הפצוע. אבל היחסים ביניהם השתנו לטובה, בעיקר אחרי שקיריוס האוסטרלי תמך בג'וקוביץ' בזמן שהשלטונות במדינתו סירבו להכניס אותו למדינה לגראנד סלאם במלבורן מאחר שלא היה מחוסן.
5 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
מגיע לגמר ווימבלדון שמיני, ורביעי ברציפות. ג'וקוביץ'
(צילום: AP)

עבור ג'וקוביץ' מדובר בגמר גראנד סלאם מספר 32, וכנראה ההזדמנות האחרונה שלו השנה להניף את התואר באחד מארבעת הטורנירים הגדולים השנה (אלא אם ארה"ב תאפשר לו להיכנס ללא חיסון). ניצחון היום גם יהיה שווה זכייה מספר 21 במייג'ור - וזה כבר אחד יותר מפדרר, ואחד פחות מנדאל.

כבוד מבית המלוכה

ג'וקוביץ' כבר העניק לווימבלדון את התמונה השנתית שלו: שוכב על בטנו, ידיו ורגליו פשוקות כמו כנפי מטוס, הרקטה לצידו, עיניו פעורות לרווחה. הוא הציל עכשיו נקודה ואולי את המשחק ברבע הגמר נגד יאניק סינר האיטלקי. היה רגע של שקט כשג'וקוביץ' לקח את הנקודה המדהימה הזו. הוא חיכה להתפרצות הקהל המשתהה ומשתאה, וכשזו קרתה - השופט נאלץ, בנימוס אנגלי, להשתיק את הקהל, כמו להדגיש את הרעש.
5 צפייה בגלריה
ג'וקוביץ' והגביע בווימבלדון ב-2019
ג'וקוביץ' והגביע בווימבלדון ב-2019
לא הפסיד בווימבלדון מאז 2017. ג'וקוביץ' וסרוויס מוכר
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום

אף אחד לא יודע מה לעשות עם הג'וקוביץ' הזה, אפילו לא טורנירים מסורתיים כמו ווימבלדון, מקום שבו לא הפסיד מאז 2017. "בגלל המשטח הזה הרמתי לראשונה בחיי מחבט טניס", אמר אחרי המשחק. "הוא תמיד נתן לי השראה לשחק את הטניס הכי טוב שאני יכול לשחק".
כמו בגמר רולאן גארוס של 2021, גם בטורניר הזה ג'וקוביץ' היה צריך להתחרות בעצמו, בסכיזופרניה הספורטיבית שלו. "המאבק הכי גדול הוא תמיד המאבק הפנימי בתוכי, לעמוד באומץ מול המראה ולהתווכח עם עצמי". אמר אחר רבע הגמר שאותו שרד בעור שיניו בחמש מערכות. כשג'וקוביץ' סיים את השיחה הזו, אפילו טיפוסים מלכותיים כמו הנסיך וויליאם והנסיכה קייט נעמדו כדי למחוא לו כפיים.

וכך, הדרמה של שלושת החודשים הראשונים של השנה התפוגגה לה. יש לו טורניר נפלא. "אני מרגיש אושר עילאי, אהבה, גאווה, תחושת מיצוי עצמי בכל פעם שאני עולה על המשטח פה", אמר. היום יעלה בניסיון לנצח בפעם ה־28 ברציפות בווימבלדון. על הנייר יהיה כתוב שהיריב שלו הוא קיריוס, אבל מה שברור לחלוטין הוא שהמאבק הזה, כמו תמיד, יהיה נובאק נגד ג'וקוביץ'.

האח הקטן של נולה

ובכל זאת, יש גם צד שני, ומה שהולך אצלו בראש כנראה לא פחות סוער, אולי הרבה יותר, ממה שעובר על ג'וקוביץ'. קיריוס, שעלה על הרדאר של עולם הטניס אחרי ניצחון מפתיע על נדאל בווימבלדון 2014, הוא סוג של אח קטן של ג'וקוביץ'. לשניהם כישרון עצום, לשניהם אימפולסיביות שמערערת את המשחק שלהם. ההבדל הגדול הוא שג'וקוביץ' נמצא במסע מתמיד להחריש את ההרס הפנימי שלו. במקום שבו ג'וקוביץ' מסתכל על המראה ומוציא לה לשון, קיריוס עדיין מפנה לה את הגב. קיריוס וג'וקוביץ' יכולים להיות מוצגים א' וב' בדיון על כמה חשובה מנטליות במצוינות ספורטיבית. הפערים ביניהם בטניס עצמו אינם משמעותיים במיוחד.
5 צפייה בגלריה
ניק קיריוס
ניק קיריוס
יוכל לעמוד בלחץ בגמר הגראנד סלאם הראשון שלו? קיריוס
(צילום: gettyimages)
מבחינה מסוימת הפרישה של נדאל עובדת לרעתו של קיריוס. הוא מעולם לא היה במעמד הזה, והדרך שבה עלה לגמר גרמה למיליוני פרפרים לחדור לתוך מערכת הדם שלו. הוא הודה שבין חמישי לשישי הצליח לישון רק שעה אחת. מדובר במתכון לאסון. הפקטור הכי חשוב עבור קיריוס הוא לשחק מתוך האינסטינקט. לא לחשוב יותר מדי. גמר ווימבלדון הוא לא זמן טוב לעמוד בפעם הראשונה מול המראה ולשאול מי אתה בעצם. ג'וקוביץ' ירמוס אותו.
לאף אחד מעולם לא היה ספק לגבי כמות ואיכות הכישרון של קיריוס. אם ג'וקוביץ' מסוגל לגרום לכל חבטה מרהיבה להיראות כמו האקט הכי פשוט בעולם, לקיריוס יש את התכונה ההפוכה - הוא יכול להפוך כל כדור פשוט לאקט הכי מרהיב בעולם. "כולם יודעים באיזה כישרון מדובר מאז שנכנס לסבב", אמר עליו ג'וקוביץ' לפני הגמר, "אבל כולם יודעים מה עבר עליו מבחינה אמוציונלית ומנטלית על המגרש ומחוץ למגרש".
5 צפייה בגלריה
ניק קיריוס
ניק קיריוס
רוב הקהל יהיה (שוב) נגדו. קיריוס
(צילום: AFP)
השאלה, שוב, היא לא אם קיריוס יכול להחליף חבטות ראש בראש עם ג'וקוביץ', אלא אם שחקן שידוע במחשבות האובדניות שלו, בזליגה לאלכוהול ולסמים, יוכל לעמוד בלחץ בגמר הגראנד סלאם הראשון שלו (לפני כן מעולם לא הגיע אפילו לחצי גמר). הבעיות של קיריוס הן לא רק בחוסר הניסיון שלו ובעובדה שהוא חי בציפייה למשחק הזה יותר מדי ימים, אלא גם בעובדה שרוב הקהל יהיה נגדו, בעיקר בגלל הפרסומים לפני מספר ימים כי יוזמן לחקירה בשל תקיפת חברתו.
עבור ג'וקוביץ' זו הולכת להיות חוויה מרתקת: רוב הקהל יהיה בעדו, דבר שהוא מאוד לא רגיל אליו. מצד שני, זהו כרגע הצייטגייסט באנגליה. מי חשב שווימבלדון יהיה הדבר השני הכי מרתק בממלכה.
פורסם לראשונה: 09:00, 10.07.22