נילי בלאק, אלופת העולם באיגרוף תאילנדי ארבע פעמים בעבר, יודעת שלא תזכה לעולם במדליה אולימפית. לא כי היא לא טובה. בדיוק להפך: היא מהטובות בעולם בתחומה. אלא כי הענף שבו היא עוסקת לא נכלל במשחקים האולימפיים. היא לרגע לא מבואסת, ובחודש האחרון היא אפילו דרוכה מהרגיל. בכל זאת, היום (חמישי) תחל בארה"ב "האולימפיאדה" שלה - משחקי העולם - אירוע השיא לענפים הלא אולימפיים, שמתקיים גם הוא פעם בארבע שנים.
"האמת, אני מתרגשת", מספרת בלאק, שבין 2016 ל-2019 זכתה באליפות העולם. "אני רק רוצה להתחרות שוב. לא משנה לי מה שם התחרות, העיקר מבחינתי זה לעלות לזירה, אחרי שנתיים שבהן לא התחריתי".
7 צפייה בגלריה
קראטה, ריקודים סלונים וסומו
קראטה, ריקודים סלונים וסומו
קראטה, ריקודים סלונים וסומו יהיו במשחקי העולם
(צילום: AP וגטי אימג'ס)
7 צפייה בגלריה
נילי בלאק
נילי בלאק
אלופת העולם ארבע פעמים. בלאק
(צילום: עוז מועלם)
לדברי בלאק, האיגרוף התאילנדי נמצא בצמיחה מתמדת ("כשהתחלתי הוא לא היה מוכר, אבל לא הייתי אומרת שהוא קטן"), אבל ברור שהיא וחבריה הספורטאים בענפים הפחות פופולריים נאלצים להיאבק על תשומת הלב הציבורית ועל משאבים אפילו יותר מספורטאים בענפים האולימפיים.
איך השתתפות בענף לא אולימפי משפיעה על החיים שלך? "מ-2014 אני תחת החסות של התאחדות אילת וגם של האיגרוף התאילנדי. הם מממנים אותי במחנות אימונים בחו"ל לפני תחרויות, כל השהייה, כל מה שצריך. במדינות אחרות כמעט הכל ממומן על-ידי הספורטאים עצמם, אנחנו די בצמרת מהבחינה הזו. רק בהתחלה הייתה לי עבודה, כי בלי הישגים את שום דבר. את צריכה להוכיח את עצמך. בהתחלה הייתי מנקה בתים, בניינים ומחלקת עיתונים בשכונה שלי בבית שמש. עבודות זמינות של כסף ישר לכיס לקראת הספורט".

היורשת של אשרם תעשה זאת שוב?

בלאק היא אחת מ-51 ספורטאים ישראלים שהגיעו לבירמינגהאם שבאלבמה למשחקי העולם ה-11 במספר, שיתקיימו במשך עשרה ימים. המשחקים מנוהלים על-ידי האגודה הבינלאומית למשחקים העולמיים, תחת חסותו של הוועד האולימפי הבינלאומי. המהדורה הקודמת נערכה ב-2017 בפולין, ואילו הנוכחית תיפתח היום באיחור של שנה בגלל מגפת הקורונה והזזת אולימפיאדת טוקיו ל-2021. 30 ענפי ספורט, 206 תחרויות, 3,600 ספורטאים מ-110 מדינות ברחבי העולם – זו תחרות ענקית, אך היא חוסה בצילה העצום של האולימפיאדה.
7 צפייה בגלריה
דריה אטמנוב
דריה אטמנוב
תככב גם במשחקי העולם? אטמנוב
(צילום: עוז מועלם)
המשחקים הראשונים נערכו ב-1981 ומאז ישראל זכתה בתשע מדליות - אחת מכסף ושמונה מארד. האם השנה יישבר הנאחס ונציג או נציגה ישראלית יעלו לראש הפודיום? במשלחת הישראלית מאמינים שכן. ואם יש מישהי שפייבוריטית לעשות זאת, זו כנראה דריה אטמנוב בת ה-16, אלופת אירופה הטרייה בקרב-רב בהתעמלות אמנותית.
כן, ההתעמלות האמנותית היא אחד הענפים בודדים שמשתתפים גם במשחקי העולם וגם במשחקים האולימפיים. האלופה האולימפית מטוקיו, לינוי אשרם, ייצגה את ישראל במשחקים הקודמים בפולין וזכתה במדליית הכסף בתרגיל האלות ובארד בתרגיל החישוק. היא גם הספורטאית הישראלית היחידה שזכתה במדליות גם האולימפיאדה וגם במשחקי העולם. אם באולימפיאדה מחולקת מדליה אחת בלבד בתחרות היחידות – בקרב-רב (שקלול של כל ארבעת המכשירים: אלות, סרט, כדור וחישוק), הרי שבשאר האליפויות ישנה תחרות בכל מכשיר בנפרד, וכך גם במשחקי העולם, שבו מתעמלת יכולה לזכות בארבע מדליות שונות.
7 צפייה בגלריה
אושו סנדא
אושו סנדא
גם את זה נראה שם: או-שו
(צילום: AFP)
גם עדי כץ, שהתחרתה עם אטמנוב באליפות אירופה בתל-אביב, הייתה אמורה להשתתף במשחקים, אבל נפצעה באחד האימונים המסכמים (פריצת דיסק) ותיעדר בסופו של דבר.
ספורטאית נוספת שמגיעה עם לא מעט ציפיות היא משי רוזנפלד (22), אלופת העולם בג'ו-ג'יטסו ב-2016 ואלופת אירופה כעבור שנתיים. בקיצור, אחת הבכירות בענף. "מרגש אותי לייצג את המדינה כל פעם מחדש", מספרת רוזנפלד. "אני מאמינה בעצמי ויודעת שאני מסוגלת להתמודד על הזהב. אני חולמת על הרגע שבו אשמע את 'התקווה' על הפודיום".
7 צפייה בגלריה
גיא פירר
גיא פירר
מתאמן בארה"ב, מייצג את ישראל. פירר
(צילום: Hayden Bradley)

לקרוס, סקי מים וטיפוס

לעומת ענפי קרב כמו טאקוונדו והאח הבכור והמוכר ג'ודו, הקיקבוקס לא משתייך לקטגוריה האולימפית, אך כן יהיה במשחקי העולם. אלופת ישראל, פולינה גרוסמן (22), בונה על מקום על הפודיום. "אני מגיעה בכושר שיא למשחקים. מרגישה במומנטום הכי גדול שהייתי בו בקריירה", היא אומרת. "אני מסוגלת וחייבת לעמוד על הפודיום. אני חולמת ומאמינה שאצליח לזכות במדליית זהב".
7 צפייה בגלריה
משי רוזנפלד
משי רוזנפלד
זכייה באליפות אירופה ברזומה. רוזנפלד
(צילום: פרטי)
גם לשייט יש סוג של אח חורג, סקי מים, וגם בו יש הישגים בכחול-לבן. גיא פירר (24) זכה במדליית ארד במשחקי העולם הקודמים ובמדליית ארד בסקי מים בכבלים באליפות אירופה לפני שלוש שנים. אם עלתה השאלה איפה מתאמנים בישראל כדי להגיע לרמה הזאת, פירר לא יוכל לענות עליה - הוא מתאמן כבר שנים בארה"ב. "אני מנצל את התנאים שם לצורך התקדמות אישית ומקצועית, כולל הרבה מאוד הכנות מנטליות לקראת כל תרגיל", הוא מסביר.
יותר מ-30 ענפים נכללים במשחקי העולם, ובארץ הם מאוגדים תחת התאחדות אילת. קיקבוקס, ג'ו-ג'יטסו, קראטה וסקי מים בין המוכרים שבהם, אבל יש כאלה שהם בגדר אלמוניים ממש. או-שו (קונג פו, למי שרוצה להבין במה מדובר), למשל, או ריקודים סלוניים. כן, ענף הספורט הצבעוני שמרכז בתוכו כמה סגנונות ריקוד שייך גם הוא למשחקי העולם, ולאחרונה המתכונת שלו שונתה. אם בעבר הסגנונות הידועים היו הוואלס, הצ'ה-צ'ה והרומבה, כעת ישנם אחרים - לטיני, רוקנרול וברייקינג. אלכסיי קורבצ׳נקו וליאנה אודיקדזה יהיו הנציגים של ישראל בתחרות הלטינית.
7 צפייה בגלריה
זו לא תכנית ריאליטי. ריקודים סלוניים
זו לא תכנית ריאליטי. ריקודים סלוניים
זו לא תכנית ריאליטי. ריקודים סלוניים
(צילום: התאחדות ספורט הריקוד)
גם את האקרובטיקה אפשר לראות במשחקים. מדובר בשילוב של התעמלות אמנותית עם תרגילים שלא חייבים להיות רק על הקרקע, אלא גם באוויר. ספורט נוסף שבו יש לישראל ייצוג הוא הלקרוס – הענף שמכיר כל מי שראה את הסרט "אמריקן פאי": הענף שנמצא בהתפתחות בארץ שולח למשחקים נבחרת גברים ונבחרת נשים. הגברים יחלו את דרכם נגד יפן, בעוד הנשים יעשו זאת מול בריטניה.
"כל אחד ואחת מהספורטאים שהבטיחו את השתתפותם במשלחת הוכיחו איכויות ויכולות גבוהות, שהקנו להם את ההזמנות לייצג את המדינה באחד מאירועי הספורט הגדולים בתבל", מסכם נשיא התאחדות אילת, אריק קפלן. "אנחנו רוצים להודות לכל מי שלקח חלק במסע הזה. כולנו נרגשים ומצפים בקוצר רוח ללוות את המשלחת הישראלית המדהימה, בתקווה ובשאיפה שדגל ישראל יתנופף על דוכן המנצחים והתקווה תנוגן לגאוות כולנו".
פורסם לראשונה: 09:48, 07.07.22