עדיין אין הכרעה מתי תבוצע הפעימה הראשונה של התייקרות מחיר החשמל, ומה יהיה שיעורה. ישיבה שנייה תוך ארבעה ימים שקיימה הערב (רביעי) רשות החשמל הסתיימה ללא הכרעה, כאשר ברשות ינסו לחשב בכמה ניתן יהיה לייקר את החשמל כבר בחודש הבא מבלי שההתייקרות תהיה גבוהה מדי ותעיק על הציבור.
נציגי משרד האוצר ברשות החשמל, שהיא גוף עצמאי, ניסו, בשליחות השר אביגדור ליברמן, לדחות את התייקרות, בשל חגי תשרי הקרבים, אבל הובהר להם כבר שבשל התייקרות הפחם ב-200% בשנתיים האחרונות דחייה היא בלתי אפשרית. כעת מנסים נציגי האוצר להביא לעלייה נמוכה בלבד של 4-3 אחוזים בחודש הבא, אולם על פי חישובים ברשות ההתייקרות תצטרך להיות קרובה יותר לשיעור כפול. יחד עם זאת, יכול להיות שיסתפקו בעלייה של 6-5% כעת, ובהתייקרות נוספת לקראת סוף 2022. על פי גורם ברשות החשמל, סך הכל צפוי החשמל בישראל להתייקר בהדרגה בשיעור כולל של 16%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חשבון החשמל יתייקר
חשבון החשמל יתייקר
חשבון החשמל יתייקר
לממשלת המעבר מאד לא נוח שמחיר החשמל יעלה לפני הבחירות, אולם בהתאם לחוק רשות החשמל היא עצמאית לחלוטין ואסור לממשלה להכתיב לה מחירים.
ישראל עדיין מייצרת 23% מהחשמל שלה באמצעות פחם, ועל פי התוכנית שכבר אושרה השימוש בפחם יופסק כליל בשנת 2025. יצוין כי ליברמן הפחית את המס על הפחם בחודש אפריל, לאחר שהחשמל כבר התייקר בפברואר השנה בשיעור של 5.7%. בעקבות ההפחתה החל מחשבון החשמל לחודש מאי 2022 שיעור ההתייקרות ירד ל-3.5%.
מאחר שלא נותר כמעט מס על הפחם לא ניתן למתן כעת את ההתייקרות, וממילא מהלך כזה עלול להיחשב ככלכלת בחירות, ולכן הוא אסור.
גורם המקורב לשר ליברמן אישר כי האוצר מבקש כעת למתן ככל האפשר את ייקור החשמל כדי לא להעמיס עוד התייקרויות על המשק כאשר האינפלציה עולה. ייקור החשמל צפוי לייקר את מחיר הייצור בתעשיות ולהגדיל את ההוצאות של כל עסק המשתמש באנרגיה, ולהביא לגל התייקרויות נוסף במשק.