אב לשני נערים שעלה ארצה ועבד במלונאות, אימא לתאומים שהתמחתה שנים בתחום כוח האדם וצעיר בן 19 מכסייפה שהצטרף בכדי לסייע במיגור האלימות במגזר. בחודש האחרון ליווינו את השוטרים החדשים בקורס הבסיסי וניסינו להבין מה גרם להם להצטרף לארגון שרבים עוזבים מידי חודש. הדור הבא של כחולי המדים - פרויקט מיוחד.

"מקפידים על איכות - אבל מהר"

בשנה האחרונה המשטרה מקדמת תהליך גיוס מהיר וגדול בניסיון למלא את החלל שהותירו הפורשים. יעד המפכ"ל לשנת 2022 כולל גיוס של 2,600 שוטרים חדשים ועד כה גויסו בשנה האחרונה 1,090 שוטרים, בהם סטודנטים למשרה חלקית, שחלקם הגדול מיועד למחוז הדרומי ולמג"ב. נכון לשנה זו מחזור המצטרפים גדול ממחזור הפורשים, כך שהפער מצטמצם אך באיטיות.

נטישת כחולי המדים: המשבר במשטרה (צילום: N12)
יעד המפכ"ל לשנת 2022 כולל גיוס של 2,600 שוטרים חדשים | צילום: N12

התחנה העמוסה בישראל כיום היא לשכת הגיוס של המשטרה בבת ים, בה התגייסו כאלף אזרחים לשירות רק מתחילת השנה. נצ"מ מאיר מינקר, מפקד לשכת הגיוס המשטרתית, הוא האחראי לגייס במהירות את דור העתיד של הארגון. "הלחץ הוא יום-יומי, לגייס מהר. מקפידים על איכות, אבל מהר. מפקדי תחנות רעבים לכוח אדם".

לא מתחרים בהיי-טק

לאור הרצון הטבעי לשכר גבוה במשטרה מלכתחילה מכוונים למקומות אחרים. "אני לא מתחרה עם היי-טק" מדגיש נצ"מ מינקר ומוסיף "אני מתמודד מול הארגונים הביטחוניים המקבילים, זו ההתמודדות שלי: שירות בתי הסוהר, כבאות והצלה ושירות הביטחון הכללי - אבל גם לשם אני פחות טוב ומרוויח פחות. ניתן לראות את זה בכל ההשוואות של התלושים". תנאי הסף לגיוס לארגון אינם כוללים בגרות, שלדברי ניצב בועז גולדברג, ראש אגף משאבי אנוש במשטרה – אינה חזות הכול. "יש כאלה שלקחו את התיכון אקסטרים ולא למדו ויש כאלה שלמדו. בסוף אנחנו יודעים למיין ולבחור את המתאימים לנו" הוא מדגיש. 

61% מהשוטרים החדשים הם גברים ו-39% נשים. 80% מהמתגייסים בשנה האחרונה הם יהודים, 7.5% דרוזים, 7% מוסלמים ו-4% נוצרים - כלומר חלה עלייה ניכרת בקרב בני המיעוטים בשירות. על אף העלייה הזו, רק 0.44% מהמתגייסים הם חרדים. "אני רוצה יותר - יותר חרדים, יותר יוצאי קהילות, יותר מיעוטים, יותר בדואים" אמר ניצב גולדברג והוסיף "אני מאמין גדול בזה שמי שלא מרגיש שייך אז אי אפשר להפעיל עליו מנופים והוא גם מדיר את עצמו".

נטישת כחולי המדים: המשבר במשטרה (צילום: N12)
נטישת כחולי המדים: המשבר במשטרה | צילום: N12

המתגייסים יעברו מבחן חשיבה, מבחן פסיכוטכני, ריאיון מאבחנת ועוד, אבל הקושי של הארגון נרשם עוד קודם - רק 7% מבין אלו שהתעניינו ונרשמו באתר המשטרה טרחו להגיע לשכת הגיוס, כאשר גיל הגיוס הממוצע הוא 26 -  אך יש גם חריגים. אמיר אדרי מקריית שמונה החליט להתגייס לארגון בגיל 41. "ראיתי את התקופה האחרונה - מה שקורה במדינה, כל העניין הפח"עי (פעילות חבלנית עוינת), מה שקורה בירושלים - יש שם אנשים במצוקה, שאתה מרגיש שאתה צריך להיות שם".

חלום שמתגשם

שום דבר בקורות החיים של סמ"ר ויקטור סרמלאי לא מזכיר משטרה. הוא בן 38, נשוי ואב לשני נערים, עלה לפני כעשור ארצה ועסק במלונאות באילת. הוא זכה מיד לתואר האבא של המחלקה והצעירים מעניקים לו כבוד בהתאם "במיוחד בניקיון, הם עושים את העבודה העיקרית ואני בודק אחר כך את החדר אם הכול בסדר ונותנים לי לישון למטה, אני לא צריך לטפס למעלה".

למחלקה יש גם אימא - רס"ר שיראל חן. היא בת 33, נשואה ועבדה שנים בתחום כוח האדם. אחרי התנדבות במשטרת חיפה החליטה להתגייס והחלה קורס ארוך בתנאי פנימייה הרחק מזוג התאומים שלה, בני 6. "הכנתי את הילדים לפני" היא מספרת "הם ראו כמה השקעתי והסברתי להם בשביל מה - שזה כדי שאימא תלך לעבוד במקום טוב יותר, במשהו שהיא רצתה כל החיים לעשות".

נטישת כחולי המדים: המשבר במשטרה (צילום: N12)
רס"ר שיראל חן: "משהו שרציתי לעשות כל החיים" | צילום: N12

הקורס הבסיסי במכללה לשוטרים יימשך 7 חודשים אינטנסיביים, שם ילמדו למעשה הכול. החל מחוק ותפעול טאבלט משטרתי ועד קרב מגע. אחר כך יהפכו לשוטרים מן המניין וישתלבו היישר בתחנות בשטח. סמ"ר עאטף אבו עג'אג', תושב כסייפה בן 19, הגיע לקורס בעקבות כמה חברים שהתגייסו ובתמיכה משמעותית של המשטרה. זו, עורכת למתגייסים ערבים וחרדים קורס מקדים שאורך 9 חודשים רק כדי ליישר קו עם השאר.

"המשפחה תמכה בי חזק מאוד ועד היום הם תומכים וגאים שאני במשטרת ישראל" הסביר סמ"ר אבו עג'אג' והוסיף כי לפני שהתגייס לארגון - הוא ראה שוטרים באור אחר. "חשבתי ששוטר זה לא בן אדם מאה אחוז - הוא כמו עבריין. אתה רואה הרבה דברים. לפני הרבה שנים ראיתי שוטרים, איזה מכות הם נותנים - עכשיו זה השתנה".

נטישת כחולי המדים: המשבר במשטרה (צילום: N12)
נטישת כחולי המדים: המשבר במשטרה | צילום: N12

מ-7 חודשים ל-7 שבועות

המחלקה שפגשנו היא כנראה אחת האחרונות שתיהנה מקורס מלא. עקב המחסור בכוח אדם המשטרה מתכוונת לקצר את הקורס מ-7 חודשים ל-7 שבועות בלבד. "בסוף כשיש לנו פערים כל כך גדולים ביחידות השטח והשירות שאנחנו נותנים הוא בין 100-0, יש גם את ה-50" אמר ניצב גולדברג.

ולמרות הכול, המתגייסים החדשים נכנסים במוטיבציית שיא אל תוך ארגון שמאות נוטשים מדי שנה. "אני לא צריך מרצדס או דירה עם בריכה. מספיק לי דירה עם 4 חדרים בחולון והמאזדה 3 שיש לי בבית" אמר סמ"ר סרמלאי בחיוך, "כמו שקנדי אמר - השאלה לא מה שהמדינה יכולה לעשות בשבילך, אלא מה שאתה יכול לתת למדינה".