נבחרת הנוער של ישראל סגנית אלופת אירופה. היינו כחולמים. למרות ההפסד בגמר, כולנו צריכים להתגאות בדרך שעשו הנערים שהוכיחו שיש עתיד ורוד לכדורגל הישראלי, ובמאמן אחד שהכניס לראש שהם לא נופלים מאף אחד, ושאולי מודל אלון חזן צריך להישמר שנים קדימה.
אוגוסט 2021, אופיר חיים מקבל את המינוי לאימון נבחרת הנוער. אם היה נשאל אז האם הוא מאמין שבהובלתו הנבחרת תגיע לגמר אליפות אירופה, הוא היה צוחק לכם בפנים. כמעט שנה לאחר המינוי, חיים צריך לצבוט את עצמו ולעכל שזה לא חלום, הוא הוביל את הנבחרת לעשות את הבלתי ייאמן ולהיות סגנית אלופת אירופה, ולא במקרה.
1 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)
אפשר היה לראות את החיבור הענק של השחקנים למאמן לאורך כל המסע הזה. בסיום חצי גמר נגד צרפת היה כיף לראות את נהוראי יפרח מגיע לעמדת הראיונות, שם התראיין המאמן, ומפרגן לו במילים חמות ואי אפשר היה לפספס את ההערכה הרבה ביניהם.
המאמן התמקד בצורה מרובה בנושא המנטלי, הוא לא נתן לשחקנים שנייה אחת להרגיש אנדרדוגים רק בגלל הסטיגמות של הכדורגל הישראלי. הוא הכניס לכל שחקן ושחקן שהוא לא נופל מאף אחד אחר. לרוי רביבו, בנו של חיים רביבו, הוא אמר: "אתה יכול להיות יותר טוב מאבא שלך, אני יודע ממה אתה עשוי, אני רוצה שאחרי הטורניר יזכרו אותך לא בתור הבן של... אלא שעל אבא שלך יגידו זה אבא של רוי רביבו".
אפשר להגיד שחיים עשה את העבודה בצד הזה בצורה יוצאת מן הכלל ואין ספק ששיחות המוטיבציה עשו את העבודה כי דבר אחד ברור כאן - הנערים המוכשרים ניפצו את הסטיגמות על הכדורגל הישראלי. הם הוכיחו שמצפה לכדורגל שלנו עתיד ורוד. ויותר מזה, הם הצליחו להגדיל את החשיפה במועדונים הבכירים באירופים, שפתאום מגלים שיש כאן כישרון.
כבר ראינו את הסקאוטים של מועדונים גדולים כמו איאקס ולייפציג עוכבים אחר אוסקר גלוך, שספק אם יישאר במכבי ת"א לעוד הרבה זמן. גלוך אגב נכנס לרשימה של שעשרת התכשיטים שהבריקו ביורו" שעורך עיתון "מארקה" הספרדי. והוא לא הנציג הישראלי היחיד שם, גם קפטן הנבחרת איליי מדמון ואריאל לוגסי נכנסו לרשימה המכובדת.
המשימה הבאה של חיים ושל המאמנים בקבוצות שלהם תהיה קודם כל להוריד את השחקנים אל הקרקע, ולהזכיר להם שהם עדיין לא קרעו זוג נעליים. הרבה שחקנים צעירים שהיו צריכים להיות הדבר הבא, נפלו למלכודת של התהילה והשבחים כבר מהגיל הזה, ובסופו של דבר הכישרון התפספס.
מנגד, גם המאמנים כאן בארץ צריכים לתת לשחקנים את הבמה כי הם כבר הוכיחו לנו מה הם שווים. גם לנושא הזה לחיים היה מסר לאחר הגמר: "תנו לילדים האלה לשחק ויהיה בסדר". אם הדבר יקרה בתדירות גבוהה יותר, אנחנו רק נרוויח מזה".
בנבחרת הבוגרת עדיין אי אפשר לשפוט את אלון חזן לטוב או לרע, אך בינו לבין חיים יש דמיון קטן, לשניהם אין רזומה מרשים באימון קבוצות. חיים אמנם העלה את הפועל כפר סבא ליגה, זכה עם הפועל עפולה בגביע הטוטו של הליגה הלאומית ומנגד גם נכשל בהפועל ת"א וירד עם מכבי שעריים לליגה א'. אבל אולי כבר לא צריך להסתכל על מאמן נבחרת בוגרת מהזווית הזאת כי רבים עם רזומה מרשים נכשלו. בנבחרת הבוגרת יש לחזן חיבור טוב עם השחקנים אותם הוא מכיר היטב, כי את רובם אימן בנבחרות הצעירות. אותו הדבר יכול לקרות אצל חיים. שהדור המוכשר שהביא אותנו עד לגמר אליפות אירופה יגיע לגיל הבוגרים, צריך לזכור גם את המאמן שהביא אותם לדרך הזאת ואת החיבור שהיה לו לאותם השחקנים, ואולי לשמור על המודל של מאמן שמצליח עם אותם הנערים יכול להמשיך את הדרך גם בבוגרים.
זה אמנם לא מבטיח הצלחה גם שם, אבל אין סיבה לא לנסות דבר שהצליח. יש זמן עד שהדור הזה יגיע לגיל הבוגרים והדרך להצלחה שלהם עוד ארוכה, אך עד אז אנחנו יכולים להרגיש גאווה עצומה מהנערים ולקוות שהם יביאו גאווה שכזאת גם במונדיאליטו באינדונזיה שייפתח במאי 2023, אנחנו כבר ראינו שיש לנו למה לצפות.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.