יוניליוור התקפלה: גלידת בן אנד ג'ריס תמשיך להימכר גם ביו"ש

ההסדר, שהינו ללא הגבלת זמן, מסיים את המחלוקת בין אבי זינגר הזכיין לבין יוניליוור העולמית • המותג ימשיך להיות זמין בכול ישראל, אך תחת חברה עצמאית בבעלות הזכיין המקומי • בחברה הגיבו באכזבה: "אנו עדיין מאמינים שזה שגוי למכור את הגלידה שלנו בשטחים הפלשתיניים הכבושים"

מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה, ארכיון, צילום: יוסי זליגר

הישג מול תנועת ה-BDS: לאחר כשנה של מאבק הודיעה היום (רביעי) יוניליוור, חברת האם של יצרנית הגלידות בן אנד ג'ריס, כי הזכיין הישראלי של המותג יוכל להמשיך למכור גלידות ללא הגבלה גם בשטחי יהודה ושומרון. ההסדר, שהינו ללא הגבלת זמן, מסיים את המחלוקת בין הצדדים.

למרות ההישג החלקי, על פי ההסדר היצרנית הישראלית לא תהיה יותר זכיינית של בן אנד ג'ריס העולמית, אלא חברה עצמאית בבעלות אבי זינגר עם היתר לעשות שימוש במותג הגלידות ובמתכונים שלו. המשמעות היא שלפחות מבחינה רשמית בן אנד ג'ריס העולמית לא תמכור בישראל ותמשיך את החרם. בנוסף, ההסכם קובע כי היצרן הישראלי יוכל לכתוב את שם המותג בן אנד ג'ריס באותיות עבריות בלבד ולא באנגלית. כלומר, יש פה ניצחון אבל חלקי בלבד, מפני שיוניליוור העולמית ובן וג׳ריס למעשה ממשיכות בחרם.

חברה הגיבו באכזבה וכתבו בחשבון הטוויטר שלהם: "אנו מודעים להסדר החדש אליו הגיעה חברת יוניליוור העולמית. אנו עדיין מאמינים שזה שגוי למכור את הגלידה שלנו בשטחים הפלשתיניים הכבושים". 

כזכור, לפני מספר חודשים, בן אנד ג'ריס הודיעה כי החליטה לאסור על הזכיין הישראלי שלה, אבי זינגר, לשווק את מוצריה ביהודה ושומרון. זינגר התנגד להחלטה ובעקבות זאת החליטה החברה שלא לחדש את ההתקשרות עמו בתום החוזה הנוכחי. בעקבות זאת החל חרם צרכנים על בן אנד ג'ריס ומדינות שונות בארה"ב, שבהן חוקים נגד החרם על ישראל, הודיעו כי ימשכו את השקעות קרנות הפנסיה שלהן מחברת יוניליוור.

אבי זינגר מנכ"ל בן אנד ג'ריס בישראל, צילום: אריק סולטן

בהודעה משותפת של השרים אורנה ברביבאי ויאיר לפיד נכתב כי "ישראל מעריכה את ההתנהלות הקונסטרוקטיבית והמכבדת שבה פעלה חברת יוניליוור לפתרון הסוגיה ואת עמדתה החד משמעית נגד אנטישמיות ונגד סדר היום של ארגוני ה-BDS. לדבריהם, מדובר בניצחון ערכי חשוב נגד האפליה והאנטישמיות העומדות בליבו של קמפיין החרם על ישראל. שר החוץ לפיד שוחח בימים האחרונים עם אבי זינגר ועם מנכ"ל יוניליוור, אלן ז'ופ.

שר החוץ יאיר לפיד: "האנטישמים לא ינצחו אותנו. גם לא בגלידה. נלחם בדה לגיטימציה ובתנועת החרם בכל זירה, תודעתית, כלכלית וערכית. המפעל של בן אנד ג'ריס בישראל הוא מיקרוקוסמוס של כל גווניה של החברה הישראלית. הניצחון היום הוא עבור כל אלו שיודעים שהמאבק ב-BDS הוא קודם כל למען קידום שותפות ושיח ומאבק מתמשך נגד אפליה ושנאה. אני מודה לחברת יוניליוור על פעילותם לפתרון הסוגיה".

במשרד החוץ הביעו שביעות רצון מההחלטה. "מאז שההחלטה פורסמה הייתה פעילות פומבית ומאחורי הקלעים, הן של גורמים רשמיים והן של גורמי חברה אזרחית בייחוד בארה"ב", יצא בהודעת דובר המשרד. "כמה מדינות בארה"ב העבירו מסר מאוד חד שלא ישתפו פעולה עם ההחלטה של בן אנד ג'ריס. "זה אמנם הסכם בין שתי חברות פרטיות וישראל אינה צד בו, אך היא בהחלט הייתה השושבינה של ההסכם. בסופו של דבר, כל הצדדים שהשתתפו פעלו ביחד כדי למצוא דרך לבטל הלכה למעשה את ההחלטה של בן אנד ג'ריס על ידי חברת האם, יוניליוור". 

עוד נכתב בהודעת משרד החוץ כי "יוניליוור הציגה מההתחלה גישה אחראית מאוד בניסיון לפתור את הבעיה. כפי שאמרו בחברה, זו לא החלטה כלכלית אלא החלטה ערכית - לעמוד לצד ישראל ונגד תנועת החרם. זו החלטה שמעבירה מסר לחברות אחרות והיא תהדהד בעולם העסקי. ההחלטה של מושלים במדינות שונות בארה"ב להפעיל את חוקי החרם נגד יוניליוור הייתה משמעותית ביותר, וכך גם התבטאויות רבות של אישי ציבור בארה"ב. במקביל, יוניליוור הבינה שהיא נדחקת למקום שהיא לא רוצה להיות בו - לאו דווקא מבחינה כלכלית, כי מדובר בחברת ענק - ולכן היא פעלה כדי לפתור את המשבר הזה". 

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי הוסיפה כי "גלידת בן אנד ג'ריס תמשיך להיות מיוצרת כאן ולהימכר בכל מקום, ולתרום לעובדים ולכלכלה. זה ניצחון לכל הישראלים, ותבוסה למחרימים".

גם יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת, ח"כ גלעד קריב התייחס לאחר הפרסום וכתב: "בעוד שמייסד המפעל בישראל, אבי זינגר, שקד על השגת פתרון, תוך סיוע אפקטיבי של משרד החוץ וגורמים נוספים, החל להתנהל קמפיין ימני קיצוני, רדוד ופופוליסטי, שקרא לאשר את 'תקנות חוק החרם', שהונחו על שולחן ועדת החוקה, חוק ומשפט בראשותי. נציגי משרד החוץ רמזו בכל הדיונים שהתקנות הללו לא יביאו פתרון, אלא רק יעשו הרבה רעש וצלצולים. כדי לאפשר לבעל המפעל ולמשרד החוץ לפעול בזירה המשפטית והדיפלומטית, הייתי מוכן לספוג בחודשים האחרונים קללות ואמירות קשות - קמפיין שקרי שלם של הימין הלאומני - בטענה שאני תומך בתנועת ה-BDS ובטרור".

קריב המשיך: "בסופו של דבר, נחתם הסכם שאפשר את המשך הפעלת המפעל בישראל. ההסכם הוא הוכחה ניצחת שאת ה-BDS מנצחים במעשים ולא בהכרזות, בפעולה חכמה ותקיפה ולא באמצעות תקנות שפוגעות בדמוקרטיה הישראלית ובחופש הביטוי והיצירה. בחוק הישראלי קיימים היום מספיק כלים חכמים למאבק בתנועת ה-BDS. אין כל צורך בתקנות שנועדו יותר לסתימת פיות מאשר למניעת חרמות".

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר: "אני מודה לחברינו הטובים בכל העולם, שעומדים לצד המוסר והאמת ההיסטורית. יהודה ושומרון מעולם לא היו ואינם גם היום שטח כבוש. לא ניתן לנצח אותנו, ומי שידיר את יהודה ושומרון - יודר. אנחנו נמשיך לפעול בכל הזירות בכדי לעצור את האנטישמיות וה-BDS.

יוסי דגן עם הבעלים של בן אנד ג'ריס הישראלית אבי זינגר, צילום: רועי חדי

"אני מודה לחברת בן אנד גריס הישראלית ולמנכ"ל החברה אבי זינגר על מאבקו העיקש למען עמוד השדרה הלאומי, למען תושבי ישראל בכלל ויהודה ושומרון בפרט".

מועצת יש״ע שפעלה רבות בנושא, מברכת על ההחלטה: ״אנו שמחים על כך שחברת בן אנד ג'ריס העולמית חזרה בה מניסיון החרם, ומברכים את הנהלת החברה בישראל על המאבק וההצלחה. מועצת יש"ע פעלה רבות בנושא, כולל פגישות עם גורמי השפעה בארץ ובחו״ל, כדי לגרום לחברה לעצור את ההחלטה הבזויה. אנחנו שמחים שהצדק ניצח. בן אנד ג׳ריס ספגו מפלה ציבורית וגם נזקים כספיים אדירים, והבינו שלהחרים את יהודה ושומרון זו החלטה אנטישמית שיש לה מחיר יקר. חשוב שחברות אחרות ילמדו את האירוע וימנעו מגורמים אנטישמיים וארגוני חרם להשפיע על החלטותיהם".

מתן פלג יו''ר תנועת אם תרצו, אמר: ''ניצחון לשפיות! כל הכבוד להמוני עם ישראל שהביעו בצדק את התנגדותם לחרם של בן אנד ג'ריס. אף אחד לא יחרים את עם ישראל!''

יגאל ברנד, מנכ"ל ההנהגה העולמית של תנועת בית"ר מסר: "מדובר בהחלטה צודקת שמבהירה לכל מי שבוחר בחרמות כי זו אינה הדרך. ז'בוטינסקי מחולל המחנה הלאומי הטביע את המושג קיר ברזל. נגד מחרימים אנטישמיים מעין אלה יש לשים קיר ברזל אידיאולוגי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר