חשד להתעללות חמורה בגן ילדים בלוד: "אל תבוא לגן, אנחנו סובלים איתך"

בהקלטות מהמקום נשמעים אנשים הצוות צורחים על הילדים, משפילים אותם ומסרבים לתת להם אוכל • אחת האימהות: "הילדים מפוחדים, חלקם חזרו להרטיב בלילה" • צוות הגן הוחלף במלואו • עיריית לוד בתגובה: "מדובר במקרה חריג"

גן ילדים (צילום אילוסטרציה), צילום: GettyImages

הגן שהפך לגיהינום. הורים בלוד נדהמו לשמוע איך צוות הגן העירוני צורח על הילדים, רק בני 4-3, מאיים עליהם ומשפיל אותם. בהקלטות שהגיעו לידי "ישראל היום" נשמע צוות הגן מתייחס אל הילדים הקטנים בצורה מזעזעת, בצורה שבינה לבין חינוך - אין שום קשר.

חשד להתעללות בגן עירייה במרכז הארץ

ההורים מספרים כי בחודשים האחרונים הפך הגן לגיהינום עבור הילדים, וכי ככל הנראה חוו שם התעללות. כך למשל, באחת ההקלטות נשמעת סייעת אומרת לילד: "אל תבוא לגן, אל תבוא לגן, אתה מעכיר את האווירה בכל הגן הזה. כמה אנחנו סובלים איתך, כמה משתדלים - כלום. תירגע קצת". לאחר מכן הוסיפה: "די לחטט באף, בא לי להקיא". בהקלטה אחרת נשמעות צרחות אימים של אנשי הצוות, שבאופן אבסורדי דורשים מהילדים להיות בשקט. בהקלטה נוספת מתלוננת אחת הסייעות על הילדים:  "אין יום שעובר פה בשלום", ואומרת לאחד הילדים: "מה אתה צוחק? אני במקומך הייתי בוכה".

"הצוות משליך עליהם טרור"

אחת האימהות, אורית (שם בדוי), סיפרה כי בתה איבדה ממשקלה ומסרבת לאכול בגן. לטענתה, אנשי הצוות מתנהגים לילדים באגרסיביות בזמן הארוחות, מאיצים בילדים לאכול וצורחים עליהם כשהם מתלכלכים. "ילד שנופל לו אוכל - מקבל צעקות", היא מספרת. "אחד הילדים אפילו קיבל איום שלא יקבל אוכל, שהוא ילך רעב הביתה ושהיא תגיד לאימא שלו שהוא לא רוצה לאכול. שומעים את זה בבירור בהקלטות. הילדים שלנו הפכו מפוחדים ומבוהלים, חלקם חזרו להרטיב בלילה. הצוות פשוט משליט עליהם טרור. הם ממש פוחדים להישאר לבד בגן".

ואכן, בהקלטות שהגיעו לידי "ישראל היום" עולה כי ארוחת הצהריים אכן מתנהלת באגרסיביות. באחת ההקלטות נשמעת סייעת צורחת על ילד: "תסדר את עצמך קודם, אתה לא יכול לאכול". לילד אחר נאמר: "אתה לא תאכל, אתה תלך רעב הביתה, ואני אגיד לאימא שלך שלא רצית לאכול. בוא תשב לאכול מייד". על ילד אחר צעקו: "תסיים כבר, אל תשחק עם הכפית".

חלק מההורים טוענים כי ראו בעיניהם מעשים הגובלים באלימות פיזית, אך לא הגישו תלונה במשטרה. ההורים דורשים את הרחקתו של הצוות והחלפתו בצוות חדש - אך לטענתם, העירייה ומשרד החינוך שלחו בדיוק את אותו הצוות, והם עצמם, ההורים, נאלצו להגיע לגן ולהיות עם הילדים במשך היום.

"המקרה מטופל בחומרה"

מעיריית לוד נמסר בתגובה למקרה: "עיריית לוד רואה בחומרה רבה כל פגיעה בילדי גני הילדים בעיר, ולא תאפשר בשום אופן התעללות ואלימות מילולית מצד צוות הגן. המקרה המדובר, שדווח ביום שישי האחרון, מטופל במלוא החומרה על ידי עיריית לוד ומשרד החינוך.

"בישיבה שהתקיימה ביום ראשון השבוע, בשיתוף גורמי החינוך בעירייה ומפקחת משרד החינוך, הוחלט שכל צוות הגן לא חוזר. העירייה המעסיקה את הסייעת דאגה מיידית להפסיק את עבודתה בגן, ובמקביל שיבצה שלוש סייעות אחרות, וכן שלחה פסיכולוגית שצפתה על הילדים כדי לבדוק אם נדרש סיוע בתחום הרגשי. מפקחת משרד החינוך דאגה לגננת מחליפה, אך זו עדיין לא החלה את עבודתה בשל השביתה במערכת החינוך.

"מדובר במקרה חריג, שאינו מאפיין את החינוך האיכותי בגני הילדים בעיר. נלווה בתקופה הקרובה את הילדים וההורים, ונעניק להם מענה מקצועי כדי להבטיח את חזרתם של הילדים לשגרת פעילות טובה ובטוחה. נמשיך לפעול בשיתוף משרד החינוך וההורים, ונעשה את כל הנדרש כדי לשמור על ביטחונם הפיזי והנפשי של ילדי גני הילדים בעיר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר