דוהרים לבחירות: חוק פיזור הכנסת עבר בקריאה ראשונה

החוק עבר ברוב של 53 ח"כים ללא מתנגדים, אך טרם הוסכם על מועד הבחירות • ברביעי: החוק יעלה לקריאה שנייה ושלישית • בקואליציה תקפו את האופוזיציה על תקיעת חוק המטרו • סמוטריץ' השיב: "אפשר להתקדם גם בלי החלק הזה של החוק" • מימון המפלגות יוגדל ב-31 מיליון שקלים

מליאת הכנסת (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

בדרך לבחירות: מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה את חוק פיזור הכנסת. הצעת החוק עברה בתמיכת 53 חברי כנסת ללא מתנגדים וללא נמנעים. ביום רביעי צפויה הכנסת להצביע על החוק בקריאה שנייה ושלישית. על אף העברת החוק, תאריך הבחירות טרם הוסכם בין הקואליציה לאופוזיציה. בתוך כך, ראשי הקואליציה לוחצים על האופוזיציה לתמוך בחוק המטרו. 

כאמור, ביום רביעי חוק פיזור הכנסת צפוי לעלות לקריאה שנייה ושלישית. בין הקואליציה לאופוזיציה אין הסכמות על תאריך הבחירות, והוא ייקבע יקבע ככל הנראה בהצבעה במליאה - או ב-25.10 או ב-1.11. בשעות הצהריים הסתמנה הסכמה בין הצדדים, ונראה היה כי הבחירות יתקיימו ב-1 בנובמבר. בקואליציה דחפו לתאריך זה כדי להעניק ליאיר לפיד יותר זמן כראש ממשלת המעבר. באופוזיציה לחצו לקיומן ב-25 באוקטובר, טרם חזרת בחורי הישיבות למסגרות. 

לצד אי-ההסכמות בין הצצדים, בקואליציה ובאופוזיציה אישרו כי מימון המפלגות יגדל ל-1.66 מיליון שקלים לכל חבר כנסת, במקום 1.4 מיליון כיום. מדובר בהגדלה של 31.2 מיליון שקלים. הליכוד ומפלגות נוספות ביקשו להעלות את גובה מימון מפלגות בבחירות בטענה כי הם צריכים את הכסף בשל הגירעון הכלכלי של הליכוד. 

באשר לחוק המטרו, עתה נראה כי האופוזיציה לא תאפשר את העברתו. במהלך הדיון הלילי במליאת הכנסת אמר ח"כ יואב קיש מהליכוד שהאופוזיציה תתמוך בחוק המטרו רק אם בקואליציה יסכימו לקבוע את מועד הבחירות ל-25.10.

החוק, שנועד לתקצב ולהסדיר את התשתית החוקית להקמת מערך הרכבת התחתית בגוש דן, לא נכלל בהסכמות שהושגו אמש בין הקואליציה והאופוזיציה על החקיקה שתעלה עד לפיזור הכנסת.

"תזכרו את הלילה הזה"

"קשה להאמין, אבל האופוזיציה מתנגדת לחוק המטרו, שצריך להיות מהפכה חסרת תקדים בשיפור התחבורה בארץ", אמר ח"כ רם שפע מהעבודה. "ניסינו הערב לעשות הכל, אז כשתעמדו בפקקים בשנים הקרובות - תזכרו את הלילה הזה".

מנגד, באופוזיציה טענו כי לחוק אין משקל חשוב כמו שמסבירים בקואליציה. "שום דבר לא ייתקע", כתב בצלאל סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו. "בשנתיים הקרובות אפשר להתקדם גם בלי החלק הזה של החוק. נעביר אותו טוב יותר בע"ה בממשלה הבאה".

שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני קורא לכל חברי הקואליציה, אל תיתנו יד לסחטנות של המפלגות החרדיות. אסור לאפשר למיליארדי השקלים שכבר הושקעו בפרויקט המטרו לרדת לטמיון רק בגלל שיקולים פוליטיים. אי העברת החוק תהווה פגיעה אנושה באזרחי ישראל ובהתפתחות המדינה. חוק המטרו חייב לעבור!".

שרת התחבורה וראש מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, כתבה גם היא בטוויטר: "אנחנו ברגע קריטי לעתיד מדינת ישראל. אם חוק המטרו לא יעבור כי חלק מחבריי בקואליציה נכנעים לאופוזיציה על הגב של הציבור, הם יצטרכו לתת דין וחשבון למה הפרויקט הלאומי שיוציא אותנו מהפקק נעצר בגלל פוליטיקה קטנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר