עסקת אל על הפניקס הושלמה. חברת הפניקס תעמיד הלוואה בסך 130 מיליון דולר לחברת התעופה, ותקבל אופציה לרכישת 25% ממניות חברת מועדון הנוסע המתמיד של אל על. העסקה נערכה לפי שווי חברה של 500 מיליון דולר, והיא צפויה לחזק את הנזילות והאיתנות הפיננסית של אל על.
ההלוואה בסך 130 מיליון דולר מיועדת לשש שנים, והיא תוחזר בתשלומים רבעוניים בריבית שנתית של 5.5% עד 8%, בהתאם לעמידה ביחסים הפיננסים. מנגד תקבל הפניקס שעבוד צף על כל החברה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(צילום: ערן גרנות)
באל על סבורים כי ההלוואה תאיץ את יישומה של תוכנית ההבראה שסוכמה עם המדינה ובין השאר תשמש להשקעות דחופות בצי המטוסים.
מועדון הנוסע המתמיד מונה 2.1 מיליון חברים, מתוכם 350 אלף מחזיקים בכרטיסי אשראי פליי קארד. לפי הערכות, לפני הקורונה המועדון הניב רווח שנע בין 20 ל-30 מיליון דולר בשנה לאל על. כתנאי להענקת סיוע מהמדינה לאל על, משרד האוצר דרש כי היא תממש חלק ממועדון הנוסע המתמיד שלה כדי לגייס 100 עד 150 מיליון דולר.
במקביל, אל על הודיעה היום כי החליטה לסגור שלושה קווים שאינם רווחיים החל מסוף אוקטובר - לטורונטו, ורשה ובריסל. זאת, על רקע מצוקת האיוש של הטייסים בחברה. ביטול הקווים נועד להוריד במעט את הקושי לאייש את הטיסות לנוכח הביקושים הגבוהים.
בינתיים עדיין מתנהל משא ומתן עם הטייסים בניסיון להגיע עמם להבנות ולהפסיק את אי-איוש הטיסות. בשלב זה הנוסעים עדיין סובלים מביטולי טיסות באל על.
דינה בן טל, מנכ"לית החברה, אמרה כי "העסקה עם הפניקס משקפת הבעת אמון של גוף מוסדי ישראלי בעתידה של החברה ובפעולות להבראתה. אני מקווה שגופים מוסדיים נוספים יביעו עניין בהשקעה באל על, אשר הוכיחה שעוצמת המותג והביקושים לו יוצאי דופן. העסקה מצביעה גם על פוטנציאל השווי הגלום באל על ובמועדון שלה".
אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס, אמר: "עסקה זו שמייצרת לנו שותפות ארוכת טווח במועדון משקפת את האמון שיש לנו בדינה בן-טל, מנכ"לית אל על, ובהנהלת החברה. אנחנו שמחים ומברכים על שותפות זו".