מסלול עוקף אורבך: בעקבות החשש של חברי הקואליציה כי חה"כ ניר אורבך, יו"ר ועדת הכנסת, יעכב את החוק לפיזור הכנסת במטרה להרכיב ממשלה חלופית, הודיע היום (חמישי) יו"ר ועדת החוקה, חה"כ גלעד קריב מהעבודה, כי בכוונתו לכנס את הוועדה בראשותו במטרה לדון בהצעת החוק להתפזרות הכנסת ה-24 וב"חוק הנאשם" - זאת לאחר שקיבל חוות דעת משפטית שמאפשרת לו לעקוף את ועדת הכנסת בראשות אורבך.

בכוונת הממשלה להעביר את החוקים הללו דרך ועדת החוקה ולא דרך ועדת הכנסת, שהיא המקום לדון בחוקים אלו. בעקבות המהלך של קריב האופוזיציה החליטה לסגת מכל ההסכמות - כולל מהתמיכה בפיזור הכנסת ובתאריך הבחירות.

ניר אורבך (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
בקואליציה רוצים לעקוף אותו. חה"כ ניר אורבך | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

"ביום ראשון, יו"ר ועדת החוקה חה"כ גלעד קריב, יכנס את הוועדה להכנת הצעות 'חוק הנאשם' והחוק להתפזרות הכנסת", נכתב בהודעתה הרשמית של דוברות ועדת החוקה. הודעתו של קריב יצאה בעקבות הודעת הזימון ששלח אורבך לחברי ועדת הכנסת ולפיה, ביום שני 27.06, חברי הוועדה ידונו בחוק התפזרות הכנסת שכזכור, עבר בקריאה טרומית ביום רביעי.

"הציבור הישראלי אינו יכול להיות בן ערובה לתרגילים פוליטיים", כתב קריב בהודעתו. "מרגע שהכנסת הצביעה ברוב כמעט פה אחד על הקדמת הבחירות - יש לסיים את התהליך במהירות וביעילות. במידה שוועדת הכנסת לא תקדם את התהליך במהירות המתבקשת. נעשה זאת באמצעות ועדת החוקה".

לעניין חוק הנאשם, קריב אמר: "נושא זה נמצא בסדר היום הציבורי מיומה הראשון של הכנסת הנוכחית, ויש מקום לקיים בעניין זה דיון רציני ומעמיק בוועדת החוקה המופקדת על חוקי הבחירות והרכבת הממשלה".

חבר הכנסת משה ארבל (צילום: דוברות הכנסת)
יצא בזעם. חבר הכנסת משה ארבל | צילום: דוברות הכנסת

באופוזיציה זעמו על המהלך, ומי שתקף ראשון היה אחד מחברי ועדת החוקה עצמה, חה"כ משה ארבל מש"ס: "היועץ הפרלמנטרי של יו"ר הוועדה כתב לו את חוות הדעת? או שקריב כתב לעצמו", כתב ארבל בקבוצת הווטסאפ של חברי הוועדה - ונטש אותה בזעם במחאה על התנהלותו של קריב. גם היועץ המשפטי של ועדת החוקה, גור בליי, ציין שחוות הדעת לא יצאה מטעמו ושיש לו הסתייגויות ממנה.

גם חה"כ יריב לוין מהליכוד תקף: "צפון קוריאה - הגרסה הישראלית. רק בדיקטטורות יוצאים לבחירות, ורגע לפני כן מסלקים את יו"ר האופוזיציה. חה"כ קריב והגרסה העלובה הנוכחית של מפלגת העבודה, הם כתם שחור בהיסטוריה המפוארת של ועדת החוקה של הכנסת. זה לא יעזור להם. הדמוקרטיה תנצח. מועד הבחירות ייקבע כמו תמיד רק בהסכמה. נתניהו יתמודד - ונתניהו ינצח".

חה"כ קריב הגיב ואמר שהדיונים אכן נקבעו ליום ראשון – לאחר שהובהר כי אין מניעה משפטית לכך. "הדיון בהתפזרות הכנסת בוועדת החוקה נקבע על מנת לוודא שלא ייעשה ניסיון מכוון לעכב את תהליך החקיקה בצורה לא ראויה ועל מנת להבטיח שאזרחי ישראל יידעו בוודאות במהלך השבוע הבא אם אנו יוצאים למערכת בחירות", אמר קריב.

יריב לוין יו"ר הכנסת (צילום: החדשות12)
"רק בדיקטטורות יוצאים לבחירות, ורגע לפני כן מסלקים את יו"ר האופוזיציה", חה"כ יריב לוין | צילום: החדשות12

עוד הוסיף קריב כי "לוועדת החוקה סמכות מפורשת בתקנון הכנסת להציע הצעות חוק בנושא הכנסת והבחירות לכנסת. ככל שוועדת הכנסת תקדם כראוי את הטיפול בהצעות החוק לפיזור הכנסת, לא תידרש התערבותה של ועדת החוקה". לדבריו, יו"ר ועדת הכנסת, חה"כ ניר אורבך – עודכן טרם קביעת הדיון.

על הביקורת שהופנתה נגדו אמר קריב: "האחרונים שילמדו אותי מהי דמוקרטיה ומהו כבוד כלפי יועצים משפטיים - הם חברי הכנסת יריב לוין, יואב קיש, דודי 'מרסק העצמות' אמסלם וחבריהם". קריב המשיך ותקף את הליכוד: "העידן שבו ראשי הליכוד משחקים עד הדקה ה-90, ואילו אנו יושבים בטריבונה וצופים - חלף ועבר לו. תרגילי ההשעיה של הליכוד מוכיחים רק דבר אחד - גם הם יודעים היטב שמי שכשל בארבעת הסבבים האחרונים ייכשל גם בניסיון החמישי".