קיץ לוהט: צפי מחסור במזגנים מתחילת יולי

בכירים בתחום מיזוג האוויר מזהירים מחוסרים נרחבים בעקבות צמצום מכסות היבוא לארץ של גז המזגנים • החוק שנועד להתגבר על ההגבלות - תקוע בגלל חוסר תאום ממשלתי • "כאוס מוחלט צפוי בענף"

מזגנים (ארכיון), צילום: משה שי

חטיבת המזגנים באיגוד לשכות המסחר מזהירה ממחסור משמעותי במזגנים בישראל בקיץ הקרב ובא, זאת בשל הקיצוץ במכסות היבוא של גז למזגנים.

על ההפחתה הצפויה במכסות הגז אמונים משרד הכלכלה והמשרד להגנת הסביבה. מדינת ישראל חתומה על אמנות בינלאומיות, לפיהן עליה להפחית את השימוש בגזי חממה, בכללם גזים במערכות קירור ומיזוג אוויר. במסגרת ההסכמים, נקבע כי ההפחתה ביבוא גז למזגנים תחל כבר בתחילת יולי 2022.

במשרדים, טוענים כי בשוק העולמי ישנם מזגנים בהם נעשה שימוש בגז חלופי, שאינו מזיק לסביבה, אך הוא נחשב לדליק ונפיץ. בישראל, הצעת החוק להסדרת מקצוע טכנאי הקירור קובעת כי רק טכנאים בעלי רישיון לעסוק במקצועות הקירור, יורשו לעבוד ולייבא עם מערכות המכילות גזים אלה. ואולם, חיקוק החוק מתעכב מזה זמן רב בשל חוסר הסכמות בין משרדי הכלכלה, הגנת הסביבה והמשפטים, וזאת על אף שטיוטת החוק כבר מוכנה וערוכה.

חברות המזגנים מודאגות מהמחסור הצפוי (להמחשה),

מנכ"לי חברות המזגנים המובילות בישראל, יבואנים ויצרנים מקומיים, פנו לשרת הכלכלה, השרה להגנת הסביבה ושר המשפטים, ולוועדת הכלכלה של הכנסת, בכדי להתריע מפני המחסור הצפוי בשוק המזגנים. לטענתם, צפוי מחסור משמעותי במזגנים במשק הישראלי, "בשל חוסר תאום פנים ממשלתי. בחטיבת יבואני ויצרני המזגנים, אף הזהירו כי המחסור יוביל לכאוס מוחלט בענף ושמי שיינזק מהמצב הכי קשה הם אזרחי ישראלי שיסבלו לחינם.

לדברי עורך הדין צביקה גושן, מנהל חטיבת המזגנים באיגוד לשכות המסחר: "המכתב שנחתם על ידי מנכ"לי החברות המובילות בענף המזגנים בישראל, מסכם מאמצים רבים שנערכו בתקופה האחרונה במטרה למנוע משבר חריף בשוק המזגנים בישראל, ומהווה מוצא אחרון, לאור אוזלת ידם של המשרדים המעורבים בנושא".

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: ״משרד הכלכלה ערוך ופועל לצמצום השימוש בגז HFC. הוראת מנכ"ל חדשה לעניין זה, אשר תפורסם בקרוב, תגביל את כניסת הגז ותאפשר הגשת בקשות ליבוא רק ליבואנים קיימים שפעילותם מחייבת עדין שימוש בגז זה. לגבי הסדרת העיסוק, זרוע העבודה החלה את קידום אסדרת המקצוע כבר בשנת 2018, כאשר עד כה הוכשרו למעלה מ-1000 אנשי שירות חדשים לנושא. במסגרת הדיונים על טיוטת החוק, ועל אף ההסכמה הרחבה בין כלל הגורמים הממשלתיים על נחיצות האסדרה, התנגד משרד הבט״פ לקדם אכיפה פלילית כנגד אלו שיפעלו בתחום ללא הסמכה וללא רשיון, תחת אחריותו. עקב כך, פנתה שרת הכלכלה בנושא ליועצת המשפטית לממשלה, והסבירה את הסכנות הצפויות עקב אי אישור תזכיר החוק״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר