י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
6-3 לחרדים

בית משפט העליון קבע כי בתי ספר דתיים יכולים לקבל סיוע בשכר לימוד

בית המשפט העליון בארה"ב קבע ביום שלישי כי לא ניתן להוציא בתי ספר דתיים מתוכנית המציעה סיוע בשכר לימוד לחינוך פרטי, החלטה שעלולה להקל על הגישה של ארגונים חרדיים לכספי משלמי המסים. ההחלטה עברה ברוב של 6-3  

חוסיין סלאמי
חוסיין סלאמי צילום: Pixabay

בית משפט העליון בארה"ב קבע ביום שלישי כי לא ניתן להוציא בתי ספר דתיים מתוכנית המעניקה סיוע בשכר לימוד לחינוך פרטי, ההחלטה למעשה קבעה כי ארגונים חרדיים יוכלו לקבל סיוע מטעם מדינות בארה"ב, החלטת בית המשפט התקבלה ברוב של 6-3.

ההחלטה תביא גם לקדם תוכניות בבתי ספר פרטיים חרדיים בחלק מ-18 מדינות שעד כה לא הפנו כספי משלם המסים לחינוך פרטי ודתי. השופט העליון ג'ון רוברטס כתב ברוב שמרני כי התוכנית מפרה את ההגנות של החוקה על חירויות הדת. "הדרישה לא לתת סיוע בשכר הלימוד, מפרה את סעיף החופשי של התיקון הראשון, ללא קשר לאופן שבו מתוארים ההטבות, התוכנית פועלת כדי לזהות ולהחריג בתי ספר זכאים אחרת על בסיס העיסוק הדתי שלהם", כתב רוברטס.

במדינת מיין הכפרית ברובה, המדינה מאפשרת למשפחות המתגוררות בעיירות שאין בהן בתי ספר ציבוריים לקבל סיוע בשכר לימוד ציבורי, אך רק בבתי ספר ציבוריים או פרטיים לפי בחירתם, אך התוכנית לא כללה בתי ספר דתיים. הורים שערערו על התוכנית טענו כי הדרת בתי ספר דתיים מפרה את זכויותיהם הדתיות על פי החוקה. איגודי מורים ומועצות בתי ספר אמרו כי מדינות יכולות להטיל מגבלות על כספי ציבור לחינוך פרטי מבלי להתנגש בחירויות הדת.

אך רוב השופטים למדו בבתי ספר דתיים נוצריים, וכמה מהם אף שולחים או שלחו אליהם את ילדיהם. במקרה של מדינת מיין, הורים תבעו בבית משפט פדרלי את הרשויות, כדי שיוכלו להשתמש בכספי המדינה לשלוח את ילדיהם לבתי ספר נוצריים.

ארה''ב בית המשפט העליון דתיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד