"מצבו של חיל האוויר הרוסי שברירי", כך טוענים בימים האחרונים בכירי משרד ההגנה הבריטי. בדיווחים בתקשורת בארצם, מצוטטים בכירי משרד ההגנה מספרים על הקשיים של הצבא הרוסי. "הפעילות באוקראינה גרמה לכך שצוותי הקרקע, מכונאי מטוסים, חמשים (מהמילה חימוש) ואחרים הגיעו למצב בו הם מותשים בגלל העומס הרב שנוצר כתוצאה מהמשימות שמטילים עליהם".

לטענתם, העומס על צוותי הקרקע של חיל האוויר הרוסי במלחמה באוקראינה חריג במיוחד וגורם לעייפות מצטברת עד כדי סכנה של ממש לכלי הטיס הרוסים, שיוצאים לגיחות באוקראינה. עוד טוענים בבריטניה שלצוותי הקרקע הרוסים אין מספיק הכשרה לאופי לחימה כל כך אינטנסיבי כפי שקורה באוקראינה, בניגוד לפעילות שלהם במקומות כמו סוריה למשל.

בבריטניה ושאר מדינות המערב מציינים כי חולשת חיל האוויר הרוסי, היא חלק מהסיבות לכישלון של הצבא בהשגת המטרות באוקראינה. משרד ההגנה הבריטי מוסיף, כי הרוסים הצליחו לפתח צי של "מטוסי קרב מתקדמים בעלי יכולות גבוהות", אולם הם לא הצליחו לפתח "מערכת תמיכה הולמת". כלומר צוותי הקרקע חסרי כישורים בתחזוקה של מערכות מודרניות ומשכוללות.

קריסת צוותים וטילים שהולכים ואוזלים

המטוס לאחר הנחיתה (צילום: mod_russia)
צוות של חיל האוויר הרוסי במלחמה באוקראינה | צילום: mod_russia

עוד מציינים בבריטניה, שהרוסים לא השכילו לבנות "תרבות ארגונית ומוסדית" שתדע לתמוך בצי מטוסי הקרב המתקדם ולא במשימות המיודעות להם. הם מייחסים חלק מהכישלון של חיל האוויר הרוסי לכך שהאימונים נועדו להרשים בעיקר את המנהיגים והפקידות הרוסית, ולא התרכזו באופן הלחימה בשדה הקרב המודרני. לטענת הבריטים, הרוסים לא השכילו להכשיר את הטייסים ליוזמה ודינמיות באוויר, מה שפגע ביכולת שלהם להגיב למצבים משתנים במהירות.

"בעוד שלרוסיה יש ארסנל מרשים של מטוסי קרב מתקדמים, חיל האוויר שלהם נכשל בפיתוח תרבות ומערך הכישורים הנדרשים לאנשיו, כדי לעמוד בשאיפה של רוסיה לנהל מערכה אווירית מודרנית בסגנון מערבי יותר", מציינים הבריטים. "זה הוביל למאמץ גדול מהמתוכנן שנפל על צוותי הקרקע, שהפכו לתשושים, זאת בנוסף להסתמכות על טילי שיוט מתקדמים, שהמלאי שלהם ככל הנראה הולך אוזל".

בניגוד לחילות האוויר במערב, לחיל האוויר הרוסי שיטת פיקוד ריכוזית: מובילים של מבני תקיפה לא יוזמים ולמעשה, כמעט ולא עושים שום פעולה לפני שמתקבל אישור מהפיקוד או מבקרת האוויר. לא פעם עד שמגיעות הפקודות המצב שוב משתנה או שהם נפגעים.

המטוס לאחר הנחיתה (צילום: mod_russia)
מטוס חיל האוויר הרוסי שנפגע במהלך המלחמה | צילום: mod_russia