ז'אן-לואי טרנטיניאן, מגדולי שחקני צרפת, הלך לעולמו בגיל 91

מי שהיה מגדולי הגל הצרפתי החדש, שכיכב בסרטים כגון "גבר ואישה" ו"אהבה", מת לאחר קריירה בת עשרות שנים, שבמהלכה הוא זכה בפרס המשחק בפסטיבל קאן וברלין, ואף בפרס הסזאר

השחקן הצרפתי ז'אן-לואי טרנטיניאן, בפסטיבל קאן 2017, צילום: אי.פי.איי.

ז'אן-לואי טרנטיניאן, שנחשב לאחד השחקנים הגדולים ביותר שאי פעם יצאו מצרפת, הלך אתמול (שישי) לעולמו בגיל 91.

טרנטיניאן היה אחד מהשחקנים הגדולים ביותר שידע הקולנוע הצרפתי, והוא היה אחד מכוכבי סרטי הגל החדש הצרפתי. לאורך הקריירה בת עשרות השנים שלו, שבמהלכה הוא השתתף ביותר מ-130 סרטים, הוא עבד עם כמה מהשמות הגדולים ביותר של עולם הקולנוע, ובהם ברנרדו ברטולוצ'י (ב"הקונפורמיסט", שהיה מועמד לפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר), קז'ישטוף קישלובסקי (ב"אדום", החלק הראשון בטרילוגיית "שלושת הצבעים" של הבמאי הפולני), קלוד ללוש (ב"גבר ואישה", שזכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן 1966 ובפרס האוסקר לסרט הזר, שהיה אחד מתפקידיו הידועים ביותר) ופרנסואה טריפו.

תפקיד נודע נוסף של טרנטיניאן היה במותחן הפוליטי "Z" מ-1969, שעליו קיבל את פרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל קאן. שנה קודם לכן הוא זכה באותו הפרס בפסטיבל ברלין, על תפקידו ב"הגבר שמשקר". אחד מתפקידיו הבולטים ביותר היה לפני עשור, ב-2012, כשכיכב ב"אהבה" של מיכאל הנקה, סרט שזכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן ובפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. טרנטיניאן גילם בסרט גבר קשיש שאשתו (שאותה גילמה עמנואל ריבה, שהייתה מועמדת לאוסקר על תפקידה) עוברת שבץ – ועל השלכות האירוע על הקשר שלהם. הוא זכה על התפקיד בפרס הסזאר (האוסקר הצרפתי).

חייו האישיים של טרנטיניאן ידעו אובדן, לאחר שאיבד את בתו פאולין בגיל תשעה חודשים בלבד ואת בתו מארי, שחקנית מוערכת שהייתה בעצמה מועמדת לכמה פרסי סזאר, שנרצחה על ידי בן זוגה ב-2003. הוא הודיע על פרישתו ב-2018, לאחר שחשף כי חלה בסרטן הערמונית, מחלה שהוא החליט לא להיאבק בה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר