יום גורלי לעתיד לבוא בכלכלה העולמית ובישראל צפוי היום (ד'), כאשר תוך שעות ספורות יפורסמו שני דיווחים חשובים: תחילה תדווח בשעה 18:30 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל בכמה עלה מדד המחירים לצרכן בחודש מאי והאם התייקרות מחירי הדירות נבלמה בסוף השליש הראשון של השנה. זמן מה לאחר מכן, בשעה 21:00 (שעון ישראל) יודיע הבנק המרכזי בארה"ב, הפד, בכמה תעלה שם הריבית לשבועות הקרובים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בישראל גוברים ההערכות שמדד המחירים לצרכן יעלה בין 0.7% ל-1%, כאשר את ההתייקרויות יובילו מחיר הדלק, הנסיעות לחו"ל וגם התייקרות חריגה של חלק ממוצרי המזון. האינפלציה בישראל הגיעה באפריל כבר לשיעור שנתי של 4%. בינתיים, הבורסה בת"א פתחה את יום המסחר בעליות שערים קלות: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1% ומדד ת"א 125 בכ-0.2%. ת"א נפט וגז קופץ בכ-2%.
1 צפייה בגלריה
סופרמרקט
סופרמרקט
את ההתייקרויות יובילו מחיר הדלק, הנסיעות לחו"ל וגם התייקרות חריגה של חלק ממוצרי המזון
(צילום: shutterstock)
מחירי הדירות צפויים לא לעלות עוד מעבר לשיעור ההתייקרות של 16.5% בשנה, בשל העלאות הריבית שביצע כבר בנק ישראל ושהעלו חשש עוד לפני ההודעות הרשמיות שלווים לא יוכלו להחזיר את ההלוואות.
כמו כן, מדווחים המומחים בענף הנדל"ן שמשקיעים הוסיפו להפחית את רכישות הדירות לאחר העלאת מס הרכישה בסוף 2021. היום (ג') פרסמה הלמ"ס כי נרשמה כבר ירידה של כ-14% ברכישת דירות חדשות באפריל.
לדברי ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, עפר קליין, ההפתעה כלפי מעלה במדדי המחירים באירופה ובארה"ב בחודש מאי מגבירה את הסיכוי להפתעה דומה היום גם בישראל. "אנו צופים מדד גבוה של כ-0.7% בהובלת מחירי המזון, הפירות והירקות, הנסיעות לחו"ל ועלייה עונתית במחירי ההלבשה וההנעלה. ההפתעה כלפי מעלה במדדי המחירים באירופה ובארה"ב במאי מגבירה את הסיכוי להפתעה דומה בישראל, דבר שאם יקרה יחזק עוד יותר את הערכתנו שנראה בעוד שלושה שבועות עלייה של 0.5% בריבית בנק ישראל", אמר.
אחדים מכלכלני הבנקים הגדולים העריכו בימים האחרונים גם הם שמדד המחירים לצרכן לחודש מאי יעלה בכ-0.7%-0.8% וכי הריבית בישראל עשויה לעלות ב-4 ביולי בשיעור גבוה מהצפוי. כלכלני בנק לאומי צופים כי הריבית הבסיסית, העומדת כיום על 0.75%, תגיע בסוף השנה ל-2% וכך סבורים גם כלכלני הדויטשה בנק, שציינו כי בכל הודעת ריבית מעתה ועד סוף השנה בנק ישראל יודיע על עלייה נוספת בריבית.
חלק מהחזאים צופים שבנק ישראל יפתיע בעוד שלושה שבועות ויעלה את הריבית אף בבת אחת בעוד 0.5%. זאת, בעיקר אם בארה"ב תעלה היום הריבית ביותר מ-0.5%.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, אמר כי "שוקי ההון מתאימים את עצמם לסביבת האינפלציה ומחשבים מסלול מחדש. הצורך לממש נכסים במטרה לעמוד בפירעונות שמבצעים משקיעים גורר לירידות שערים בנכסים איכותיים, מצב הגורר פעילות ערה מצד קרנות גידור המנצלות את המומנטום השלילי בשווקים ומגבירות אותו".
לדברי פריימן, בשווקים גוברת ההערכה כי הבנק המרכזי האמריקני, לצד הצורך להימנע מיצירת פאניקה, יידרש לבצע העלאת ריבית בשיעור גבוה מ-0.5% בכל פעם. "ההערכה היא כי הבנק המרכזי יבצע העלאת ריבית שתקרין לשווקים את נחישותו לבלום את קצב עליית האינפלציה כבר השבוע במסגרת מסיבת העיתונאים הצפויה היום בערב".
עוד אמר מנכ"ל פריקו, כי "השקל נחלש, כאשר המוסדיים פועלים כדי לצמצם חשיפה להשקעות דולריות שערכן ירד אמש בוול סטריט. ככל שהירידות יעמיקו כך השקל ייחלש עוד והדולר יתחזק. היצעי מט"ח ממשיכים לבלום את פיחות השקל אל מעל לרמת 3.50 שקל לדולר. פיחות השקל תורם לרווחיות היצואנים בכלל וחברות ההייטק בפרט, שמתמודדות עם אתגרים של גיוסי כספים והעלייה בהוצאות השכר".
פורסם לראשונה: 18:00, 14.06.22