חשש לזיהום: משרד הבריאות מזהיר מרחצה בחופי תל אביב

חוף בוגרשוב, חוף צוק צפון, חוף גאולה וחוף אביב אסורים לרחצה עד להודעה חדשה • הסיבה: תוצאות בקטריאליות חריגות

חוף הים בתל אביב, צילום: יהושע יוסף

משרד הבריאות מזהיר את הציבור מרחצה בארבעה מחופי הרחצה של מחוז תל אביב: חוף בוגרשוב, חוף צוק צפון, חוף גאולה וחוף אביב עד להודעה חדשה, בשל תוצאות בקטריאליות חריגות שנמצאו בבדיקות איכות הים.

הסיבה לתוצאות החריגות טרם הובהרה. לפני מספר חודשים נאסרה הרחצה בחופי תל אביב מחשש לזיהום מי הים מהגשמים והזרמה של מי נגר עילי מהולים בשפכים מתחנת רידינג בתל אביב.

חיידקים צואתיים ושאריות תרופות

על רקע הזיהום בים וסגירת חופים בתל אביב ובדרום הארץ לרחצה, דנה הבוקר (שלישי) ועדת הפנים והגנת הסביבה בהיערכות הלאומית להתמודדות עם אסונות אקולוגיים וימיים. בדיון עלה כי ליחידה הארצית להגנת הסביבה הימית חסרים 98 מיליון שקלים באופן מידי, לצד תקציב שוטף בסך 14 מיליון שקלים בשנה, הנחוצים להמשך פעילותה.

עוד עלה כי חוק התוכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים בשמן אינו מקודם, דבר הפוגם בהיערכות לטיפול באסון דליפה ממכלית או לטיפול באסון קידוח בים התיכון.

ח"כ אלון טל, יוזם הדיון, אמר כי "היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית תוכל לפעול רק אם יהיו לה את המשאבים הנחוצים לעבודה שוטפת; החקיקה מתעכבת כבר 14 שנים, והים ממשיך להזדהם".

לדברי נציג עמותת צלול, "האסון הבא עומד בפתח. 75% ממי השתייה שלנו מקורם בים. אם הזיהום יהיה קרוב למתקני ההתפלה כל משק המים של ישראל יושבת".

יו"ר הוועדה ח"כ וליד טאהא, קרא לקדם את הצעות החוק העוסקות בהתמודדות עם אסונות אקולוגיים וימיים ולתקצב את היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית באופן שיאפשר לה המשך פעילות תקינה לטובת כלל הציבור הנהנה מהחופים ומהמים.

חוף ים בתל אביב, צילום: רוני שיצר

בתוך כך עמותת צלול הגיבה גם היא לזיהום הים בחופי תל אביב ומסרה כי "ההודעה של משרד הבריאות על תוצאות בקטריאליות חריגות בחופי תל אביב מגיעה פחות מיממה לאחר שעמותת צלול הגישה עתירה מנהלית כנגד עירית תל אביב ותאגיד מי אביבים בשל החיבורים הצולבים האסורים בין מערכות הניקוז וביוב - תופעה מוכרת שבגינה מתרחשים אירועים קשים של זיהום ים וחופים.  העתירה נגד עיריית תל אביב ותאגיד מי אביבים היא בגין אי מילוי חובתם החוקית לנתק את החיבורים האסורים שקיימים בין מערכות הביוב העירוניות ומערכות התיעול העירוניות (להלן: "חיבורים צולבים"). אחריותן של הנתבעות היא באי מניעת זיהום הים בשפכים הגולשים ממערכות הביוב אל מערכות התיעול ומשם, דרך מוצאי הנקזים, אל הים. העירייה והתאגיד הפרו את חובתן בהתאם לתקנות המים.

עוד מסרו בעמותה כי "בשנתיים האחרונות פרויקט 'דוגמים צלול' בדק מה זורם בנקזים העירוניים לים ולנחלים שלנו. הממצאים מדאיגים: מלבד חיידקים צואתיים (בריכוזים גבוהים) יש גם שאריות רבות של תרופות המעידות ללא ספק שמדובר בשפכי ביוב. הביוב שגולש לנחלים ולנקזים, עם הגשם, ומשם לחופים והים הפך לצערנו לדבר שבשגרה. עבורנו המאבק להפסקת הזיהום הוא מאבק מתמשך וארצי שכן התופעה קיימת גם ברשויות נוספות שדגמנו.
בעתירה הוכחנו שהתופעה פוגעת לא רק במשתמשי הים הרבים, ברוחצים ובגולשים, אלא גם בטבע ובבעלי החיים. ממצאי הדגימות המופיעות בעתירה מוכיחות את נוכחות הביוב בים כי שאריות התרופות שנמצאו במים מגיעות בהכרח מההפרשות של בני האדם לבית השימוש. העתירה מוכיחה שעריית תל אביב ממשיכה להתרשל בחובתה למנוע זאת והיא מלווה בחוות דעת של פרופ' דרור אבישר ראש קבוצת המחקר ההידרוכימי באוניברסיטת תל אביב".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר