אחרי 35 שנה: עדי עוזבת את תל אביב בגלל יוקר המחייה
(צילום: שמוליק דודפור)
אחרי ששר האוצר אביגדור ליברמן טען אתמול כי מחירי השכירות לא עלו באופן משמעותי, היום (ב') אושרה בכנסת הקמת ועדה לבחינת שוק השכירות למגורים תחת ועדת הכלכלה, שח"כ יבגני סובה, חבר כנסת ממפלגתו של ליברמן ישראל ביתנו, יעמוד בראשה. באופן מפתיע, ליברמן טען בישיבת הסיעה כי הוא כלל לא ידע על הקמת הוועדה ולא על המינוי של ח"כ סובה.
בוועדה שתוקם יהיו חברים גם ח"כ לימור מגן תלם (ישראל ביתנו) וחברי הכנסת רון כץ (הליכוד) ואורי מקלב (יהדות התורה). יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (כחול לבן) טען בדיון כי הכאב של שוכרי הדירות גדול ומתעצם ככל שהאפשרות לקנות בית מתרחקת, ואמר כי הוועדה מודאגת מקצב הפתרונות שמציעה הממשלה. "השוק הפרוע של שוכרי הדירות, חולשת השוכרים מול המשכירים ועליות המחירים - זה דבר שמחייב טיפול פרטני, בקרה על משרדי הממשלה ואולי אף חקיקה שתיזום הוועדה ויוביל ח"כ סובה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
(צילום: עמית שאבי)
סובה: "שוק השכירות בישראל הוא פרוע ודורש מעקב צמוד. הוועדה תפעל בהתאם להתפתחות בשוק הדיור ולתכניות הממשלה, ותציג את תוצאותיה לממשלה". בנימה אישית הוסיף ח"כ סובה: "אני שנים גר בשכירות ואני חייב להגיד - התחושה הזו של שוכרים כשמתקרב מועד חידוש החוזה היא ממש לא קלה, תמיד יש חשש ממשי בכמה הולכת השכירות להתייקר".
ח"כ מקלב אמר כי מעטים הנושאים בוועדת הכלכלה שעליהם יש מחלוקת בין הקואליציה לאופוזיציה, וכי אין ספק שהקמת הוועדה נובעת מדאגתו של היו"ר ביטון לחלשים. הוא הוסיף כי השכירות היא המרכיב המשמעותי ביותר בעליית המחירים שמתרחשת לאחרונה, ואמר כי ועדת משנה תוכל לראות את התמונה הכוללת.
את עמדתו בנוגע לעליות המחירים בשוק השכירות אמר ליברמן במהלך מסיבת עיתונאים שכינס אתמול, שבמהלכה הודיע בחגיגיות ביחד עם השרים זאב אלקין ואיילת שקד על תוכנית דיור חדשה, וזאת על אף שחלק מהתוכניות הקודמות שפורסמו בעניין כלל לא יצאו לפועל. "מדד השכירות עלה רק ב-1.5% בשנה האחרונה, שום עלייה של 30%, 40% או 60% כמו שאני רואה שמפרסמים בתקשורת", אמר אתמול ליברמן. "זה הנתון הרשמי של הלמ"ס, וגם אם טעו, קשה לי להאמין שיש עליות כאלה חריגות".

"אין עדיין תמונה מלאה על התייקרויות בשוק השכירות"

הכלכלן ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל חברת מודלים כלכליים, הסביר באולפן ynet למה קשה להעריך את העלייה במחירי השכירות. "הבעיה העיקרית כרגע היא שמחירי הדירות זינקו ב-16% בשנה האחרונה. תמונה מלאה על שוק השכירות עדיין אין, כי חוזי השכירות הרי נחתמים בדרך כלל לשנה או יותר. כלומר, הגיוני שבתקופה האחרונה מחירי השכירות עדיין לא עולים כמו מחירי הדירות, משום שההשפעה של מחירי הדירות על שוק השכירות היא לא לטווח הקצר".
עוד הסביר שיינין כי "צריך להבין שמחירי הדירות עולים בקצב חסר תקדים וקיצוני ביחס לשנים אחרות, אבל אנשים עדיין מוכנים להשקיע בקניית דירה ולקבל שכר דירה לא מאוד גבוה משום שהם בטוחים ברווח שיהיה להם מעליית הערך. אנשים קונים היום הרבה דירות להשקעה כי הם רואים שאפשר להרוויח הרבה מאוד כסף מעליית ערך הדירה, ופעמים רבות הם מוכנים להשכיר אותה בשיעורי תשואה נמוכים יחסית".
הכלכלן ד"ר יעקב שיינין על הצהרת ליברמן: לא הינדוס נתונים
(צילום: שמוליק דודפור)
בינתיים בשטח, על אף הנתונים שמתייחסים לממוצע וייתכן שאינם משקפים לגמרי את המצב בפועל, נראה שלא מעט דיירים נאלצים לעזוב את בתיהם בגלל מחירי השכירות שמטפסים. עדי שרגל, (35), נשואה + 2, שגרה בתל אביב לאורך כל חייה, החליטה לאחרונה לעזוב את העיר בגלל יוקר המחייה.
"העלו את שכר הדירה שלנו מ-7,600 שקל לחודש לדירת 3 חדרים ל-9,000 שקל, המחיר של הגנים לשנה הבאה כבר הגיע ל-5,500 שקל לחודש - וזה עוד לפני שאר ההוצאות שמטפסות", היא מספרת באולפן ynet. "גם אם אנחנו מאוד משתדלים לחסוך, אין לנו אפשרות לעשות את זה כמעט, זה פשוט בלתי אפשרי כל הדברים האלה ביחד".
לדברי שרגל, מעבר לבעיה הפרטית שלה, היא מודאגת בין השאר גם מצביון העיר שמשתנה בעקבות עליות המחירים: "צריך להבין שכל האנשים שעובדים במקצועות שמחזיקים את העיר הזאת, כמו מורים ואנשי ניקיון וכו', לא יכולים יותר לגור פה. האנשים האלה פשוט עוזבים את העיר בזמן שההייטקיסטים נשארים כי יש להם את הכסף.
"אין לי כל ביקורת על אנשי ההייטק שעובדים קשה ומשלמים מיסים בגלל שיש להם כסף, הביקורת שלי היא כלפי הממשלה שלא מאפשרת דיור בר השגה לכל שכבות האוכלוסייה בתל אביב. כרגע אני מרגישה שהעיר היא כבר לא מה שהייתה והיא למעשה בועטת אותי החוצה".