הסאגה סביב העלאת שכר המינימום ואישור עסקת החבילה לא מתקרבת לסיום: שר האוצר אביגדור ליברמן, בכירי משרדו ויו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ אפרת רייטן (העבודה), הודיעו הבוקר (יום ד') שהגיעו להסכמות ביניהם בנוגע למתווה העלאת שכר המינימום, ול-ynet נודע כי הם מתכוונים לקדם מתווה שבמסגרתו שכר המינימום יעלה ב-1 ביולי בסכום של 200 שקל לחודש במקום העלאתו ב-1 באפריל רק ב-100 שקל, וכמו כן לחדש את הצמדת שכר המינימום לשכר הממוצע במשק.
במקביל, חוק העלאת השכר ל-40 שקלים לשעה של אחמד טיבי ואוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), עבר אחר הצהריים בקריאה טרומית, בתמיכתם של כמה מחברי הקואליציה שמרדו במשמעת הקואליציונית. ההצבעה עברה ברוב של 23 תומכים מול ארבעה מתנגדים. לחוק מתנגדים של משרד האוצר וגורמים כלכליים אחרים, שמעריכים שהעלאה חדה כזו תגרור אבטלה רחבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
הדיון כל כלכלת החלטורות בוועדת העבודה
ועדת העבודה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
השינויים שעליהם סיכמו ליברמן ורייטן נדרשים לדבריהם בשל העלייה החריגה באינפלציה, שכבר הגיעה לשיעור של 4% בשנה. יצוין שהמעסיקים ובהם התעשיינים עדיין לא הביעו הסכמה למתווה המסתכם, אך באוצר ובוועדת הרווחה משוכנעים שהם מבינים שלא ניתן כעת להותיר את העלאת שכר המינימום רק על 100 שקלים בחודש כפי שסוכם בחודש אוקטובר אשתקד.
לעומת זאת, בנוגע להצעה להעלות את שכר המינימום ל-40 שקלים לשעה, שעברה כאמור מוקדם יותר בקריאה טרומית, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, אמר היום ל-ynet: "זאת הצעה פופוליסטיות שגובלת בחוסר אחריות משווע. העלאה כזאת תגרום מיד לגל אבטלה חמור במשק ולהתייקרויות עצומות של כל המוצרים והשירותים במשק, כולל העלאה משמעותית ביוקר המחיה. האם זאת הכוונה של התומכים בחוק הפופוליסטי הזה?". עוד הוסיף אמיתי כי "אני מודיע בזאת שאם המסע הפופוליסטי הזה יימשך והחוק יעבור, אנחנו נתנגד לכל שינוי בעסקת החבילה. שיחשבו אם זה כדאי להם".
2 צפייה בגלריה
בינתיים בתאי השירותים בכנסת
בינתיים בתאי השירותים בכנסת
בינתיים בתאי השירותים בכנסת
מוקדם יותר היום הסתיים הדיון על עסקת החבילה בכנסת ללא הצבעות ואישור החוק. למרות שחלפו כבר יותר משבעה חודשים מאז חתימת ההסכם בין הממשלה ההסתדרות והמעסיקים, שבמסגרתו יתווסף גם יום חופש נוסף (ה-13) בשנה לציבור העובדים ויהיה שינוי בתשלום עבור שעות נוספות, לרעת העובדים.
"לא נסכים לשחיקה בשכר או ליצירת פערי שכר משמעותיים במשק", אמרה יו"ר ועדת העבודה, ח"כ אפרת רייטן-מרום. כפי שנודע, היא שוחחה עם שר האוצר וראשי לשכתו לפני הדיון ושאר האוצר אף פרסם הודעה כי הוא מוכן לשינויים בהסכם אף שבעבר התנגד לו בנחרצות. רייטן-מרום אמרה כי כבר בשבוע הקרוב יימשכו הדיונים על השינויים בעסקה והכוונה היא לאשרה בתוך ימים.
הכלכלן אבי שמחון באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)

עו"ד דבורה ספיר-אליעזר, היועצת המשפטית של זרוע העבודה במשרד הכלכלה ציינה את הוספת יום חופשה במסגרת עסקת החבילה, וכי המעסיק יהיה חייב להודיע לעובד מראש על תנאי העסקתו כהשלמת שעות עבודה. לפי המתווה המסתמן, במהלך חודש העבודה העובד יוכל להחסיר שעות ביום אחד ולהשלימן במשנהו, ולקבל שכר רגיל, ולא כשעות נוספות. "זהו הסדר הטוב לעובדים ולמעסיקים כאחד", טענה היועצת. 
נציגי האוצר, הבהירו כי "ברור שלא כל שעות עבודה ניתנות לניוד, וחשוב לוודא שלא ניתן לנצל לרעה את העובדים". אדם בלומנטל, סמנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות, הציע לבדוק בזהירות את ההגנה לעובד הנקבעות בחוק ואילו שי פולק, נציג נשיאות המגזר העסקי, שיבח את העסקה המתגבשת - והדגיש את העצמאות הנדרשת למעסיק לנהל את עסקו, ועצמאותו להחליט האם להפעיל את "השעון הגמיש" או לא - וכיצד.
נעמה לזימי (העבודה) הדגישה כי לכולם היה ברור שהעסקה הראשונית הייתה גרועה ויש לוודא שכל הטבות השכר יהיו בדיעבד. יצוין שהעובדים הפסידו את העלאת שכר המינימום ב-100 שקל לחודש כבר שלושה חודשים, מאפריל, ולפי חוק לא ניתן לשלם את בתוספת רטרואקטיבית והמעסיקים מתנגדים לתיקון החוק בעניין זה.
פורסם לראשונה: 14:59, 08.06.22