י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
בית הנייר הפרסי

שוד הכספות הגדול בטהרן: האיראנים נבוכים מהנתונים

התקשורת הממלכתית באיראן ממעיטה בשוד הבנק המרכזי בטהרן מפני המבוכה | לפחות 200 כספות נפרצו בסניף המרכזי של הבנק הגדול באיראן | השודדים ניצלו את ימי החופשה באיראן, הם הגיעו לתוך הבנק במהלך החג מבניין סמוך, ולא ברור כמה זמן שהו בפנים

שוד הכספות הגדול בטהרן: האיראנים נבוכים מהנתונים
מנהלי הבנק וחוקרי משטרה בחדר הכספות צילום: Iran international

בנק מלי בטהראן (הבנק הלאומי) שנמצא בבעלות המדינה, פרסם ביום שני הודעה לפיה גנבים נכנסו לסניף שלו ליד אוניברסיטת טהראן ופרצו לפחות 200 כספות.

איראן יצאה לחופשה של ארבעה ימים, מיום חמישי עד ראשון, לציון יום השנה למותו של האייתוללה רוחאללה חומייני, מייסד הרפובליקה האסלאמית ומי שהביא את המשטר הרצחני לרצון להשמיד את ישראל. ככל הנראה השודדים ניצלו את ימי החופשה, הם הגיעו לתוך הבנק במהלך החג מבניין סמוך, ולא ברור כמה זמן שהו בפנים.

חלק מהכספות שנפרצו

גורמים רשמיים אמרו כי מתנהלת חקירה, כאשר מספר עובדי בנק נמצאים תחת מעקב בחשד שהיו מעורבים. השוד הגדול הביא לספקולציות ברשתות החברתיות, ואפילו השוואה עם שוד בנקים מפורסמים במקומות אחרים בעולם, כמו שוד הברינק'ס ב-1983 בבריטניה. בנק מלי הכחיש דיווחים ברשתות החברתיות לפיהן 1,000 כספות נפרצו והתייחס פשוט ל"תקרית" בהודעה לעיתונות.

רוב כלי התקשורת הממלכתיים נמנעו מדיווחים נרחבים ובמקביל הכחישו כי לא פחות מ-1,000 כספות נפרצו. ערוץ השידור הממלכתי IRIB דווח, כי מספר הכספות שנפרצו הוא 250, בעוד שאחרים המעיטו באירוע והשתמשו בביטוי 'קופסאות פגומות'. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International. ערוץ IRIB מסר כי נראה שהגנבים הכירו את פנים הבנק וגנבו את המצלמה הראשית של מצלמות המעקב. הערוץ חשף כי אזעקת הבנק לא הייתה מחוברת למשטרה ורק שלחה הודעת טקסט למנהל הסניף, שהתעלם ממנה מאחר שהמערכת נוטה לשלוח התראות שווא.

השוד נתפס בעיני רבים באיראן כ'עבודה פנימית'. הגנבים הכירו את פנים ואת סביבת הבנק ולכן לקחו עימם בקלות את מכשיר הווידאו של המצלמות, מסיבה זו לא הצליחה המשטרה להשיג נתונים סטטיסטיים ומידע מדויק על הגניבה, כמה גנבים היו וכיצד הצליחו לחדור למערכת הבנק.

כלי תקשורת וגורמים רשמיים בטהרן אמרו שלא ברור מה שודדי הבנקים גנבו מהכספות, שכן לבנקים אין מידע על מה אנשים מכניסים לקופסאות הללו, המשמשות לאחסון מזכרות אישיות, מטבע חוץ יקר ומטבעות זהב. כמו כן, לא ברור אם קיים ביטוח כלשהו המכסה הפסדים שנגרמו ללקוחות. דו"ח אחד בשנה שעברה העלה כי האיראנים מחזיקים 25-30 מיליארד דולר במזומן בבית או בכספות פרטיות בבנק.

איראן טהרן כספות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד