תמונת מצב ביטחונית

איראן, פלסטינים ורוסיה-אוקראינה • הסקירה של בנט

ועדת החוץ הביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, שמעה היום את סקירתו הביטחונית-מדינית של ראש הממשלה נפתלי בנט. הדיון היה סודי אך פורסמו ממנו נקודות שנידונו (חדשות בארץ)

(צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ)

ועדת החוץ הביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, שמעה היום (שלישי) את סקירתו הביטחונית-מדינית של ראש הממשלה, ח"כ נפתלי בנט. הדיון היה חסוי, אך פורסמו נקודות מרכזיות מהסקירה שהושמעה.

מדינות האיזור

ישראל ממשיכה בעבודה אינטנסיבית לחיזוק הקשרים עם שכנותיה, ברמה הכלכלית, וביצירת קבוצת מדינות תומכות, כקואליציה להתמודדות מול קנאות האסלאם הקיצוני. מדינות האזור רואות בישראל עוגן של יציבות ואחריות, שינסה לעצב את האזור.

איראן

ראש הממשלה פירט בפני חברי הוועדה את היעדים היישימים שניתן לשנות בהסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן, אשר יכול להפוך את הסכם הגרעין להסכם טוב דיו. חסרונותיו של ההסכם המוצע כיום עולים על יתרונותיו, בדגש על הכסף הרב שהסרת הסנקציות תזרים לארגוני הטרור הנתמכים בידי איראן.

הפלסטינים

המדיניות מול הפלסטינים היא מדיניות של אפס הכלה כלפי כל בלון וגילוי אלימות וטרור, לצד נדיבות בתחומי איכות החיים והכלכלה, ככל האפשר וככל שמאפשרים שיקולי הביטחון.

בנט ציין כי אין בנמצא פתרון מצוין לסוגיה הפלסטינית, ובהיעדר פתרון מצוין משפרים מה שאפשר לשפר, למשל ברמת התשתיות של הכבישים או לשקול להגדיל את מספר המעברים הלגיטימיים, שאולי גם יקטינו כך את מספר השוהים הבלתי חוקיים. ראש הממשלה אף הוסיף כי נתן הנחיה להעלות ל-15 אלף את מספר הפועלים שיורשו להיכנס מעזה לעבוד בישראל.

הר הבית

בוועדה הודגש כי המדיניות לגבי הר הבית היא שימור הסטטוס קוו ואין כל תכנון לשנות זאת. עם זאת, בנט ציין כי לא ייתכן שבמשך חודש בשנה מדינה שלמה תלך על קצות אצבעותיה מחשש שקבוצות קיצוניים יציתו את כל המזרח התיכון, ועתה, לאחר סיום הרמדאן ויום ירושלים, יש 10 חודשים לבחון כיצד מגיעים לשנה הבאה במצב של יציבות.

רוסיה-אוקראינה

בנט הוסיף להתעקש כי לישראל היכולת לתווך בין המדינות ואמר כי אין כיום הרבה מתווכים שיכולים לדבר עם שני הצדדים בסכסוך בצורה כנה, ולהעביר ביניהם מסרים, והצדדים גם היום מעריכים את אפשרות התיווך הקיימת באמצעות ישראל.

השסע בישראל

לסיום, ראש הממשלה ביקש להבהיר לחברי הוועדה כי כיום הסוגיה שמדירה שינה מעיניו יותר מכל הנושאים האחרים שסקר היא השסעים בתוך החברה בישראל – עד כדי כך "שנשרוף את המדינה על עצמנו".

בנט אף אמר כי כיום יש שילוב בין חדשות כזב, הסתה אשר מתקיימת, וקשה לטפל בה בשל חופש הביטוי, ובין האלגוריתמים של הרשתות החברתיות, שיוצרים חיזוק לשבטיות. ראש הממשלה הרחיב ואמר כי זו בעיה בדמוקרטיות רבות והוא בשיח עם מנהיגים אחרים בנושא.

(צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ)

בפתח הדיון החסוי נשאו יו"ר הוועדה וראש הממשלה דברים, יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק הקשה: "מדינת ישראל נמצאת בשלב קריטי למול תכנית הגרעין האירנית ומן הסתם שמסתכלים על התוצאה של המאמצים הרבים שהושקעו צריך גם לשאול את השאלה איך הגענו למצב הזה?".

בן ברק ביקר בחריפות את פעולות ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו: "לצד הצלחות מבצעיות ומודיעיניות יוצאות דופן נעשו למיטב הבנתי טעויות, בעיקר באי קריאה נכונה של היתרונות והחסרונות ביציאה פומבית מן ההסכם למול ממשל אמריקאי נחוש ודחיפה אובססיבית ליציאה חד צדדית של האמריקאים מההסכם לאחר שנחתם.

"בהיעדר הסכם טוב שיעצור את תוכנית הגרעין האירנית צריך לבנות אלטרנטיבה ושיתוף פעולה בינלאומי על מנת למנוע מהם הגעה לנשק גרעיני. צריך להיות ברור לכולם שאנחנו לא נשלים עם התגרענות איראן וההשלכות על האזור והעולם כולו".

בן ברק הוסיף: "לצד האיומים מצד איראן וגרורותיה, אנחנו זוכים לפריחה מדינית וליחסים שהולכים ומשתפרים עם בעלי בריתנו הישנים והחדשים; מצרים, ירדן, איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. השגשוג ביחסים כמו גם חיזוק מעמדנו באירופה יביאו בסופו של דבר את כולם להכרה שמציאות הסכמית עדיפה על מציאות מלחמתית".

(צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ)

ראש הממשלה, ח"כ נפתלי בנט אמר: "השנה הראשונה של הממשלה בראשותי הייתה השקטה ביותר שחוו תושבי שדרות ועוטף עזה מאז ההתנתקות. זהו הישג אדיר של הממשלה שלנו, וזה לא במקרה. המספרים ברורים: בשנת 2019 – 1,291 רקטות נורו מעזה, בשנת 2020 – 176, בשנת 2021 – 3,520 רקטות ("שומר חומות").

"בשנת 2022 – עד כה, 6 בלבד. בלי פגיעה בנפש ובלי פציעה. וזה לא מקרה. זו תוצאה של מדיניות נחושה וברורה - תקיפות על כל בלון, ועמידה נחושה בפני סחטנות ואלימות של חמאס. לצד זה, גישה נדיבה מול תושבי עזה".

"ראינו את זה גם במצעד הדגלים", הוסיף, "כשלא התקפלנו בפני האיומים וקיימנו את המצעד, למרות הניסיונות של חמאס לאיים עלינו ולקפל את ישראל פעם נוספת.

"בשנה זו תקפנו את אויבינו, איננו משלימים עם התעצמותם אלא פועלים. אנחנו תמיד דרוכים כמובן, ומערכת הביטחון ערוכה לתרחישים שונים. בגזרה האיראנית אנחנו ממשיכים לראות את העם האיראני האמיץ יוצא לרחובות באיראן ומפגין כנגד הדיכוי והעריצות של המשטר, נגד הרעב, נגד השחיתות שפוגעת בהם.

"אנחנו העלינו הילוך. מדינת ישראל פועלת מול ראש התמנון של הטרור ולא רק מול זרועותיו. ימי החסינות, בהם איראן פוגעת בישראל ומפיצה טרור באמצעות שלוחותיה באזור, אבל נשארת ללא פגע – הימים האלה תמו. אנחנו פועלים, בכל זמן ומקום, ונמשיך בכך".

ראש הממשלה הוסיף: "בשנים האחרונות, איראן חצתה שורה של קווים אדומים ובראשם, כחודשיים לפני הקמת הממשלה הנוכחית, העשרת אורניום ברמה של 60% - ללא שום תגובה נגדית. עולם כמנהגו נהג. ישראל לא יכולה להשלים - ולא תשלים - עם מצב כזה".

הוא סיפר כי "ביום שישי האחרון נפגשתי עם מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) – ידידי רפאל גרוסי, ושוחחנו על כך. הוא הגיע לביקור בזק, הבהרתי את עמדתה של ישראל, והיא שאנחנו פועלים ונמשיך לפעול כנגד תכנית הגרעין האיראנית ככל שיידרש. עם הסכם, בלי הסכם, שום דבר לא כובל את ידינו. אנחנו לא רק אומרים את זה, אנחנו מקיימים את זה".

לסיום, שלח אזהרה ברורה: "אנחנו מצפים שמועצת הנגידים של סבא"א, שמתכנסת ממש היום ואתמול, תציב תמרור אזהרה ברור בפני המשטר באיראן, ותבהיר לו כי אם ימשיך במדיניותו המתריסה בתחום הגרעין, הם ישלמו על כך מחיר כבד".

(צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ)

בהמשך, התייחס לביטחון הפנים והמשיך לעקוץ את נתניהו: "אחרי עשור של הזנחה, השנה החולפת הייתה שנת התעוררות למול הפשיעה בחברה הערבית. נכנסנו בכל הכוח למצב של טיפול ופעולה, כולל הכנסה של שב"כ לפעולה בגזרת הבט"פ, ונמשיך בכך. החברה הערבית היא המרוויחה. שיעורי הרצח והירי בחברה העברית ירדו בעשרות אחוזים תוך שנה אחת.

לסיום, התייחס למערך ההסברה: "אנחנו רגילים לקטר ש"ישראל לא מסבירה". במשך הרבה שנים מערך ההסברה שועבד לצרכים אחרים. בתוך כך, מערך ההסברה הלאומי קם לתחייה מחדש, עם הרבה מרץ ותיאום בין משרדי הממשלה השונים, טיפל בעשרות מקרים ובתגובה מהירה, ועושה עבודה מצוינת בהגנה על ישראל בעולם ובתיווך האמת לקהילה הבינלאומית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר