8 צפייה בגלריה
לביא. אי של יציבות במרכז השדה
לביא. אי של יציבות במרכז השדה
לביא. אי של יציבות במרכז השדה
(עמרי שטיין)
זה הגיע משום מקום. בחודש שעבר נחת על השולחן של מכבי חיפה מכתב רשמי מצסק"א מוסקבה. "אנחנו מעוניינים בנטע לביא ומוכנים לפתוח במשא ומתן מיידי", הייתה לשון ההודעה. הרוסים גם היו מוכנים לשלם והתחילו מהצעה בגובה של 1.5 מיליון אירו. לצד הפנייה הזו, הייתה גם הצעה לחוזה אישי עם שכר נדיב שהוצע לסוכנים של הקשר, גלעד קצב ושלומי בן עזרא, שהביאו את ההצעה.
במונחים של כדורגלן ישראלי, זו הייתה עסקה של פעם בחיים, עסקה שגם מכבי חיפה וגם הקשר יכלו להרוויח ממנה לא מעט כסף, דווקא בימים לא קלים מבחינה כלכלית בגלל מגפת הקורונה. אבל נשיא מכבי חיפה, יעקב שחר, סירב לה.
ברק בכר ונטע לביא לקראת משחק העונה
אחרי עשור בלי צלחת, הקבוצה שלו נראית נהדר והיא בעמדה טובה לזכות באליפות ראשונה מאז 2011 - כאשר נטע לביא הוא חלק מרכזי מההצלחה, ולכן הוא בחר שלא לוותר עליו. הערב (רביעי) ב-20:45 הירוקים יעלו עם הקפטן שלהם למשחק העונה נגד מכבי תל אביב, בסיומו הם יוכלו לפתוח פער דו-ספרתי מהאלופה ולעשות עוד צעד משמעותי בדרך לצלחת. זה הדבר היחיד שעומד לנגד עיניו.

“נטע בורג מרכזי בחיפה, היא תלויה בו”

לביא בן ה-24 היה נקודת האור של מכבי חיפה בעונות האחרונות שהסתיימו בלי תואר. הכדורגלן, שגדל בקיבוץ רמת השופט וצמח במחלקת הנוער שלה, הפך עם השנים לקפטן צעיר והקבוצה הנוכחית נבנתה ביחד איתו, במטרה לחזור ולהיאבק על תארים. בשקט, בסבלנות ובנחישות הם ניצבים היום במקום הראשון בליגה ומבינים שהפעם זה אפשרי.
8 צפייה בגלריה
לביא. קפטן מהקיבוץ
לביא. קפטן מהקיבוץ
לביא. קפטן מהקיבוץ
(רדאד ג'בארה)
בחלון ההעברות הנוכחי כולם בחיפה דיברו על החיזוק שהקבוצה צריכה ועל החתמתו של עומר אצילי, אבל נדמה כי ההחלטה להשאיר את לביא בקבוצה הייתה המהלך הגדול ביותר של מכבי חיפה בחלון הזה. אם בעבר המדיניות של המועדון הייתה לא לעמוד בפני מי שלא רוצה לשחק בקבוצה, העונה ההנהלה שברה טאבו והחליטה להשאיר את הקפטן שלה אצלה.
ההחלטה של המועדון לא לשחרר את לביא הייתה מפתיעה יחסית, הרי שמכבי חיפה ידועה בתחום ייצוא השחקנים לאירופה. מהמועדון הזה יצאו לאירופה כוכבים כמו חיים רביבו, יוסי בניון ואייל ברקוביץ' שעשו קריירה מרשימה בליגות הגדולות ביותר ביבשת, והם עזבו לשם גם במחיר של פגיעה מקצועית בקבוצה. מעבר לכך, ההחלטה הזו הייתה מפתיעה גם בגלל שבעשור האחרון שטף ההעברות הזה די נעצר, אחרי שליאור רפאלוב נמכר ב-2.5 מיליון אירו לקלאב ברוז' לפני כעשר שנים ומאז רק טאלב טוואטחה עזב לפרנקפורט תמורת 1.5 מיליון אירו. חוץ מהם, במשך עשור שלם הירוקים לא גרפו רווח ממכירת כוכבים לקבוצות בחו"ל אלא בעיקר הוציאו כסף על רכש.
8 צפייה בגלריה
רפאלוב. האקזיט האחרון המוצלח
רפאלוב. האקזיט האחרון המוצלח
רפאלוב. האקזיט האחרון המוצלח
(רויטרס)
"כן, במכבי חיפה בדרך כלל לא עומדים בפני שחקנים שרוצים לצאת לחו"ל", הסכים הפרשן איציק אהרונוביץ'. "כמעט תמיד יעקב שחר היה לארג' ושיחרר שחקנים לקבוצות זרות, אבל במקרה של נטע לביא הוא צודק ובגדול. נטע בורג מרכזי וחשוב במכבי חיפה, היא תלויה בו ולכן חשוב לשמור עליו אם רוצים לזכות באליפות".
לביא, ייאמר לזכותו, שם את ההחלטה של המועדון בצד והמשיך להציג יכולת גבוהה, גם באימונים וגם במשחקים, למרות שהיה יכול להשתדרג מבחינה כלכלית עם חוזה חדש בגובה של יותר מחצי מיליון אירו, אם הוא רק היה עובר למוסקבה. בעוד שבעבר שחקנים ישראלים בכירים היו מסתכלים על טובתם האישית, עושים שביתה איטלקית ומנסים להשפיע על ההנהלה כדי שזו תשחרר אותם - במקרה של לביא לא הייתה ירידה ביכולת במשחקים האחרונים, אלא אפילו ראו שיפור.
8 צפייה בגלריה
לביא. צסק"א תחכה
לביא. צסק"א תחכה
לביא. צסק"א תחכה
(עמרי שטיין)
לביא בעצמו התייחס לכך במסיבת העיתונאים לפני המשחק הקרוב ואמר: "דברים חיצוניים כרגע לא מעניינים אותי, כל כולי לטובת המועדון הזה. כמו שהראיתי עד עכשיו כשלא התעסקתי בזה כשהייתי על המגרש, אני אמשיך לעשות את זה בדרך שלי".

הראשון בתיקול

"אף פעם לא ראיתי אותו מזלזל באימון", אמר מאמן מכבי חיפה לשעבר, מרקו בלבול. "נטע עלה לבוגרים כשהייתי בקדנציה הקודמת שלי ב-2014 כשחקן נוער וכבר באימונים הראשונים זיהיתי שיש לו אופי מיוחד. הוא התחבר לשחקנים במהירות, הראה שהוא לא דופק חשבון לאף אחד, תמיד בא לעבוד ברצינות ולא נתן לרעשי רקע להפריע לו. כשחזרתי אחרי כמה שנים לקנדציה נוספת, הוא כבר היה שחקן עם קילומטראז' והפכתי אותו לקפטן של הקבוצה. יש לו מנטליות מצוינת, הוא חלק מה-DNA של מכבי חיפה בשאיפה לנצח והוא יודע לעשות את ההפרדה בין מה שקורה מחוץ למגרש לבין מה שקורה בתוך המגרש. מבחינתי, הוא היה שחקן משמעותי במערך וגם מודל לאיך ששחקן צריך להתנהג".
8 צפייה בגלריה
לביא עם בלבול. "לא מזלזל"
לביא עם בלבול. "לא מזלזל"
לביא עם בלבול. "לא מזלזל"
(עמרי שטיין)
כאמור, לא סתם מכבי חיפה החליטה להשאיר אותו, הרי שמדובר באחד מהשחקנים היציבים ביותר בקבוצה, למרות תחלופת המאמנים וכל השינויים שנעשו בשנים האחרונות. גם לביא בעצמו לא פעם הוזז בין תפקידים במרכז השדה.
"אצל ברק בכר הוא משחק כקשר אמצע עם עוד שני קשרים לצידו, אצל מרקו בלבול הוא היה קשר אחורי, אבל אצל רוני לוי הוא שיחק כקשר 50:50. הוא עבר כמה וכמה שינויים בתפקיד ותמיד היה מעולה", נזכר אהרונוביץ'. "זה שחקן שלקח גביע בגיל 19 באצטדיון טדי, בגמר שבו מכבי חיפה ניצחה את מכבי תל אביב, ואני זוכר ששאלתי אותו שם 'אם שחקן צעיר כמוך זוכה בגביע, אז לאן אתה עוד יכול להגיע?' והוא פשוט חייך במבוכה. הוא היה ביישן מחוץ למגרש, אבל שחקן פנטסטי וקשוח על המגרש. אפשר היה לראות את הדומיננטיות והמחויבות שלו כבר אז".
8 צפייה בגלריה
בכר. שינה את המערך
בכר. שינה את המערך
בכר. שינה את המערך
(עמרי שטיין)
כיום, נטע לביא הוא אחד מהקשרים הטובים ביותר בליגה בחילוץ כדורים ובעצירת היריבים שלו. הוא השחקן שרשם הכי הרבה תיקולים בליגה, כאשר מבין הקשרים בליגת העל הוא בין השניים הטובים ביותר ביעילות שלהם, בזכות 46 תיקולים מוצלחים. לביא גם חילץ העונה 23 כדורים בשטח היריבה, אבל זה לאו דווקא בזכות ההצבה שלו בעמדה קדמית יותר, כי גם בעונה שעברה הוא עשה זאת 85 פעמים.
הוא מרוויח כדורים בכל מקום, ולמעשה השינוי שברק בכר עשה במרכז הקישור בא לעזור לנטע לביא לבוא יותר לידי ביטוי וגם לעזור לקבוצה כולה בעיקר מבחינה הגנתית. בעונה שעברה נטע לביא שיחק כקשר אחורי כאשר בדרך כלל רק יובל אשכנזי היה לצידו, כך שאם הקפטן היה יוצא לחלץ כדורים גבוה אז מרכז השדה נותר פרוץ. העונה, בכר הוסיף עוד קשר אחורי מאחוריו, את חוסה רודריגס שנותר כגיבוי למקרה בו לביא יוצא כדי לתקוף, ללחוץ או לחלץ כדורים בעמדה גבוהה - וכך ההגנה כבר לא נשארת חשופה.
השינוי הזה תרם לשיפור בבעיה הגדולה ביותר של מכבי חיפה. בזכות זה, כיום היא קבוצת ההגנה הטובה ביותר בליגה. קבוצה שבעשרת המשחקים האחרונים שלה ספגה רק שני שערים, איבדה רק שתי נקודות ולא הפסידה לאף יריבה. בנוסף, הוא זומן לנבחרת ישראל וצבר עוד ניסיון ברמה הבינלאומית.
8 צפייה בגלריה
לביא במדי הנבחרת.
לביא במדי הנבחרת.
לביא במדי הנבחרת.
(רדאד ג'בארה)
"העונה המשחק ההגנתי בקישור מתחלק בין כמה שחקנים וזה לא רק על הכתפיים של נטע לביא", ציין אהרונוביץ'. "ברק בכר שם דגש על משחק הגנתי קבוצתי, כך שהפעם לא הכל תלוי בנטע לביא, אבל הוא עדיין תורם המון. הוא לא גרזן שהולך בכוח או הולך על הרגל של היריב, לרוב עושה עבודה נקייה ופשוט מעולה בחילוצי כדור. לפעמים נדמה כאילו הוא עושה את זה בלי להתאמץ בכלל".
בכר גם הצליח לשפר את היכולות של נטע לביא והפך אותו לשחקן הרבה יותר מגוון. "הוא הוסיף העונה כמה אלמנטים התקפיים שהיו חסרים לו, כמו היכולת לבצע שינויי כיוון מהירים, לחלק מסירות מפתח קדימה ואין לי ספק שהוא השתדרג ברמות מטורפות גם התקפית. תוסיף לזה את הלחץ שהוא עושה על ההגנה של היריבה וזה נראה פשוט מופלא", הוסיף אהרונוביץ'.
8 צפייה בגלריה
איציק אהרונוביץ'
איציק אהרונוביץ'
איציק אהרונוביץ'
(פרטי)
"הוא שחקן ורסטילי שיכול לשחק בכמה תפקידים והתפוקה שלו תמיד נשארת גבוהה", סיכם בלבול. "הוא היה אצלי השחקן הכי משמעותי בהרכב, כי הוא גם חילץ כדורים בתור קשר אחורי, גם בנה התקפות כקשר מרכזי וגם הצטרף לרחבה. כשהוא היה חסר, כולם הבינו עד כמה הנוכחות שלו הייתה קריטית לקבוצה. בכל אופן, אני בטוח שהוא עוד יגיע רחוק".
אומנם ההצעה של צסק"א מוסקבה כבר שייכת לעבר, אבל במכבי חיפה יודעים שאם תגיע הצעה נוספת על נטע לביא בקיץ, יהיה להם קשה לעמוד בפניה ויהיה להם קשה גם להשאיר אותו. ואם לא תהיה הצעה אחרת, בקרב ההנהלה יש הערכה רבה כלפיו וההחלטה שלו לא להטיל וטו על עזיבה בחלון ההעברות הזה עוד תעמוד לזכותו בעתיד כאשר שדרוג החוזה הקיים שלו יעמוד על הפרק. עד אז, יש לו מטרה אחת מול העיניים - לנצח את מכבי תל אביב.