כשאנשי אליצור שומרון אומרים שהם רוצים "לשים את השומרון על המפה", יש לאמירה שלהם משמעות נוספת, שחורגת מתחום הכדורסל. אחרי הכל, מדובר בחבל ארץ שמעולם לא סופח למדינת ישראל ומעמדו מצוי במחלוקת מתמשכת מאז מלחמת ששת הימים.
בתוך חמש שנים עלתה קבוצת הכדורסל המפתיעה, המייצגת את יישובי המועצה האזורית שומרון, מתחתית ליגה ב' כל הדרך ללאומית. ניצחון ביתי במשחק השלישי והמכריע בסדרת הגמר מול הפועל כפר-סבא סידר לחבורה מהשומרון את הכרטיס ההיסטורי עבורה לליגה השנייה. אלופת המחוז הצפוני של הליגה הארצית, שאירחה את משחקיה באולם קטן ביישוב כפר תפוח, לא תהיה הנציגה היחידה מחוץ לתחומי הקו הירוק בליגה השנייה. היא תצטרף למכבי מעלה-אדומים, שעלתה ללאומית לפני שנה.
5 צפייה בגלריה
אליצור שומרון חוגגת עלייה לליגה הלאומית
אליצור שומרון חוגגת עלייה לליגה הלאומית
אליצור שומרון חוגגת עלייה לליגה הלאומית
(צילום: אלי עציון)
צאלי נוימן (26), סנטר הקבוצה בשלוש השנים האחרונות, מתגורר בכפר תפוח. כיליד השומרון, ההישג כנראה ריגש אותו יותר מכולם. "זה הבית שלי, גדלתי בקרני שומרון", הוא אומר. "לשים את השומרון על המפה זה הישג מיוחד מאוד. לראות את האושר והאנרגיות שזה מביא לאנשים שחיים פה, זה מטורף".
לדבריו, היו בין שחקני היריבות כאלה שהפגינו בורות ביחס לאזור. "שחקן בן גילי מקבוצה אחרת, שהגיע למשחק נגדנו, היה בטוח שחיים אצלנו בקרוואנים, שותים מים מהבאר ורוכבים על גמלים", הוא אומר בחיוך. "פתאום אנשים רואים שיש פה חיים. זו אחת המטרות של הקבוצה: שיבינו שזה לא סתם חבל ארץ נידח. יש פה הרבה תושבים, רמת חיים גבוהה, וגם ספורט".

"לא מפחד לנסוע לשם"

בסגל הקבוצה נכללו העונה שחקנים חובשי כיפות לצד חילונים, רק חלקם תושבי השומרון, וגם כוכבים מנוסים ברמת הליגה הארצית – כמו תומר בר-אבן ושון לבנובסקי.
5 צפייה בגלריה
ראש המועצה יוסי דגן עם המנהל המקצועי של המועדון, אמיר מנחם
ראש המועצה יוסי דגן עם המנהל המקצועי של המועדון, אמיר מנחם
ראש המועצה יוסי דגן עם המנהל המקצועי של המועדון, אמיר מנחם
(צילום: אילן חתוכה)
בר-אבן, שגדל בנוער של מכבי ת"א וסיים עונה שנייה בשומרון, לא הכיר את האזור לפני כן. "בכל פעם ששואלים אם אני לא מפחד לנסוע לשם, אני משיב בשלילה. כשאתה לומד להכיר את המקום והאנשים, כל נסיעה באה ממקום חיובי", הוא מספר. "יש שם המון ילדים שהיו צמאים לכדורסל, ועודדו אותנו במלוא המרץ. היה להם חלק משמעותי מאוד בניצחונות האחרונים".
בדרך ללאומית עברה הקבוצה את הגלאקטיקוס – לפחות במונחי הליגה הארצית – מכפר-סבא, עם שמות מוכרים כמו שלומי הרוש, עדי כהן-סבן, דניאל איידן ויונתן לוי. "כשסיימנו את העונה עם ארבעה ניצחונות רצופים על קבוצות בכירות זכינו במקום הראשון וביתרון הביתיות לאורך הפלייאוף", מספר נוימן. "בדיעבד זה התברר כגיים-צ'יינג'ר, כי אירחנו את המשחק המכריע אצלנו בבית".
5 צפייה בגלריה
שחקני אליצור שומרון באירוע קבלת פנים ומפגש עם אנשי המועצה
שחקני אליצור שומרון באירוע קבלת פנים ומפגש עם אנשי המועצה
"לא הגענו לליגה הלאומית כדי לגרד את התחתית שלה, אלא כדי להוביל אותה"
(צילום: אילן חתוכה)
אליצור שומרון היא קבוצה צעירה, בת קצת יותר מעשר. "בשלב מסוים החלטנו לאמץ אותה, ולפני שש שנים סימנתי יעד – לעלות לליגת העל", מספר ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן.
כפי שאפשר להבין, דגן לא חושש לפזר הצהרות, והציפיות שלו בשמיים. "פנֵינו לליגה הבכירה, זה החזון שלי", הוא אומר. "אני מאמין באמונה שלמה שנגיע לשם, ועוד יהיו שידורים חיים בטלוויזיה של המשחקים מול מכבי ת"א באולם שלנו. אליצור שומרון, תרשום את מה שאני אומר לך, עוד תשחק גם באירופה".
רשמתי. לא בטוח שזה טוב בשבילך. "גם בגליל-עליון ישבו יום אחד ואמרו שהקבוצה תהיה אלופת המדינה, ובסוף זה קרה. אני אומר לך שאליצור שומרון בדרך להיות אלופת ישראל".
5 צפייה בגלריה
אימון של אליצור שומרון בעונה החולפת
אימון של אליצור שומרון בעונה החולפת
"המצב הביטחוני דומה מאוד בירושלים". שחקני אליצור שומרון באולם הביתי בכפר תפוח
(צילום: אליצור מ.א שומרון)
עד כמה התקציב יגדל? "בצורה דרמטית. הייתי בארה"ב אחרי הזכייה, היו לי פגישות עם תורמים וספונסרים פוטנציאליים. אנחנו מודעים לכך שנצטרך להשקיע סכומים גדולים ולגייס תורמים וחסויות. לא הגענו לליגה הלאומית כדי לגרד את התחתית שלה, אלא כדי להוביל אותה ולעלות לליגה העל".

"במגרש הכדור מדבר"

המאמן דן גוטספורכט, המכונה דנג'י, לא ימשיך עם הקבוצה מאחר שעבר עם משפחתו דרומה, לקיבוץ אילות. לפי המנהל המקצועי של המועדון, אמיר מנחם, זהות מחליפו תתבהר בקרוב. "ברור לנו שכדי להצליח בלאומית נצטרך להחתים שני זרים", אומר מנחם. "נעבה גם את הצוות המקצועי. דרישת מינהלת הליגה היא לתקציב של מינימום 1.5 מיליון שקל, ונצטרך לעמוד בה".
5 צפייה בגלריה
נציגים מיישובי השומרון לצד כוכבים מבחוץ. צאלי נוימן ושון לבנובסקי
נציגים מיישובי השומרון לצד כוכבים מבחוץ. צאלי נוימן ושון לבנובסקי
נציגים מיישובי השומרון לצד כוכבים מבחוץ. צאלי נוימן ושון לבנובסקי
(צילום: אילן חתוכה)
אתה חושש שזרים יחששו להגיע בגלל המיקום שלכם והמצב הביטחוני? "לא. אנחנו נתמודד. המצב הביטחוני דומה מאוד בירושלים, ולאחרונה דומה מאוד גם בת"א, בבאר-שבע ובחדרה. אני לא מוצא הבדלים. לפעמים בקבוצות הילדים ההורים חוששים, אבל כמעט תמיד באים. בכל שנה יש מקרה אחד או שניים שקבוצת ילדים לא באה. בבוגרים זה אף פעם לא קרה".
איפה תשחק אליצור שומרון בעונה הבאה? השאלה הזו עדיין פתוחה. האולם בכפר תפוח מונה 300 מקומות ישיבה בלבד, וכדי להכשירו לליגה הלאומית צריך להכפיל את מספר המושבים. "יש אולמות קיימים שצריכים להרחיב", אומר ראש המועצה. "לצד האולם בכפר תפוח יש עוד אחד אפשרי ביישוב ברוכין. גם אם יהיה עיכוב קל, נשחק בינתיים במקום אחר. חשוב לי שהמשחקים יהיו בשומרון".
ראש המועצה יוסי דגן: "מבחינתי, השומרון הוא כמו כל אזור אחר במדינת ישראל. האמירה שלי היא שאין אמירה. יש לנו קרן קולנוע, יש לנו אלפי ספורטאים, ויש לנו קבוצת כדורסל שתהיה מובילה במדינה. זה מראה שההתיישבות ביהודה ושומרון עוברת שלב. אני קורא לזה 'מהתנחלות להתיישבות'. אנחנו חלק ממדינת ישראל, ומתחרים כשווים מול שווים"
דגן מקפיד לשמור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני מחוץ לדיון הספורטיבי, ומדבר בהתלהבות על ההישג בעונה החולפת: "התקציב של כפר-סבא היה גדול פי כמה וכמה משלנו, זה ממש ניצחון הרוח". על החששות של היריבות להגיע הוא מוסיף: "בהתחלה היו כאלה שחששו, אבל זה התפוגג מהר מאוד. הייתה קבוצה ערבית מכפר-קאסם שהתארחה פה בשנה שעברה, והתקבלה יפה מאוד. הייתה אווירה ספורטיבית, וניצחנו".
אתה מרגיש שהעברתם העונה מסר דרך המגרש? "מבחינתי, השומרון הוא כמו כל אזור אחר במדינת ישראל. האמירה שלי היא שאין אמירה. יש לנו קרן קולנוע, יש לנו אלפי ספורטאים, ויש לנו קבוצת כדורסל שתהיה מובילה במדינה. זה מראה שההתיישבות ביהודה ושומרון עוברת שלב. אני קורא לזה 'מהתנחלות להתיישבות'. אנחנו חלק ממדינת ישראל, ומתחרים כשווים מול שווים. אנחנו לא מדברים פוליטיקה, במגרש הכדור מדבר".